Ma tárgyalja a Közbeszerzési Döntőbíróság (KDB) a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (3K) közbeszerzési pályázatát, ami a megtett úttal arányos fizetést lehetővé tévő, elektronikus útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokról szól. A KDB azért indított eljárást a 3K ellen, mert az e-útdíj ellenőrzési tender kapcsán nem látta indokoltnak a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás kiírását. A KDB szerint tárgyalásos eljárást csak akkor lehet alkalmazni, ha azt a törvény kifejezetten megengedi. Mint ismeretes, a 3K nyílt pályázat helyett tárgyalásos eljárást kezdeményezett, amelyre csak az Állami Autópálya Kezelőt (ÁAK) hívta meg, amely a Getronics (Magyarország) Kft.-t bízza meg az ellenőrzési feladatokkal. Csak e megbízásnál három–öt milliárd forintos állami üzletről van szó.
Az eljárás többeknek szemet szúrt. Az útdíjrendszer kivitelezési munkálatai iránt érdeklődő Kapsch cég például egyenesen bizarrnak nevezte, hogy az uniós tag Magyarországon húszmilliárd forint értékű pályázatot versenyeztetés nélkül ki lehet írni. Eközben két hét késéssel, tegnap jelent meg a másik, a megtett úttal arányos fizetést lehetővé tévő elektronikus útdíjrendszer magyarországi bevezetésének közbeszerzési pályázata, de egyelőre csak az EU hivatalos lapjában, a Tenders Electronic Daily honlapján. A kiírást a legutóbbi, tegnap megjelent Közbeszerzési Értesítő még nem tartalmazza. A dokumentumból kiderül, hogy a 3K az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését is tárgyalásos eljárással kívánja kiválasztani, „elsősorban a beszerzés tárgyát képező szolgáltatás komplex jellegére tekintettel”.
A tegnap megjelent tendernek volt egy korábbi, eredménytelennek nyilvánított változata is, amit úgy módosítottak, hogy az ellenőrzési rendszerre külön közbeszerzést írtak ki, és nem tüntették fel a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj összegét. Az eredeti minisztériumi javaslatban egyébként az elektronikus útdíj megvalósításához kapcsolódóan 69,3 milliárd, az ellenőrzési szolgáltatás esetében pedig 23,5 milliárd forint szerepelt állami kötelezettségvállalásként.
Sándor Zsolt, a 3K projektvezetője lapunknak azt nyilatkozta, szakértőik tudatában voltak annak, hogy az EU-ban nem kívánatos a verseny korlátozása, de kényszerpályán mozogtak a tender kiírásakor. A központ felkészült arra, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottsággal szemben kell megvédenie álláspontját. Védekezésük alapja, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló GKM-rendelet szerint a díjakat az ÁAK szedi be, amely informatikai üzemeltetési és karbantartási szerződést kötött a Getronics (Magyarország) Kft.-vel. Ennek alapján bármely létrejövő rendszeren fennálló jog, valamint a kapcsolódó know-how kizárólagos tulajdonosa a kft., így az esetleges fejlesztéshez az ő hozzájárulása szükséges.
Magyarország vállalta, hogy 2009-re a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára bevezeti a használatarányos díjszedést. Az Országgyűlés tavaszi ülésszakán döntött a 90 milliárd forintos beruházásról. Ez az úgynevezett e-útdíj jelentős pénz forrása: az állami büdzsé 2007–2013 között összesen nettó 235 milliárd forintnyi bevételre tehet szert ebből.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban