Trükkös autóeladási mutatók

Senki nem beszél róla, de mindenki tudja, hogy az eladási statisztikák javítása érdekében a kereskedők és az importőrök összejátszanak, és eladottnak tüntetnek fel olyan új autókat is, amelyekre valójában még nem találtak vevőt – állítja a gépjármű-kereskedők szakmai szervezetének alelnöke. A gépjárműimportőrök egyesületénél még nem találkoztak a jelenséggel.

2007. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös jelenség tapasztalható az új autók piacán. Lapértesülés szerint a forgalomba helyezett autók számát rögzítő statisztikák nem állják meg a helyüket, mert az autók egy részét valójában nem adják el, csak a kereskedők tüntetik fel azokat eladottként. Ezzel a gépjárműimportőrök, azokon keresztül a pedig a gyártók menynyiségi elvárásainak kívánnak megfelelni.
A hír igaz, bár senki nem beszél róla szívesen – mondta lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. A szakember elmondta, nem is csupán magyar jelenségről van szó. Európa-szerte jellemző, hogy a tömegautók gyártói tervteljesítést várnak el a kereskedőhálózatoktól. Balogh Árpád szerint ez egyfelől érthető, hiszen az autógyártók teljesítményét az eladott darabszám után ítélik meg, és a mutató a cég tőzsdei árfolyamától a vezetők prémiumáig sok mindent befolyásol. Az ostor azonban a márkakereskedőkön csattan, akik számára megszabják, mennyi autót kell egy évben eladni, a többletteljesítést pedig bónuszrendszerrel ösztönzik, míg az alulteljesítést büntetik. – Ezért ha nem sikerül teljesíteni a tervet, a kereskedő – együttműködve az importőrrel – kicsit kozmetikáz az adatokon, saját részére megveszi az autókat, a többletfinanszírozás terhét pedig megfelezik. Egy-egy márkakereskedő nem sok „árnyékautót” rejt el, de országos, sőt kontinentális szinten a fiktív autók száma már jelentős tétel lehet – vélekedett a Gémosz alelnöke, aki úgy érzékeli, egyre növekvő problémával van szó.
– Beszélnek róla, de soha nem láttam egyetlen embert, aki meg tudta volna mondani, melyik autómárka mely kereskedője adott el fiktíven autót – reagált a hírre Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke. Győző szerint azért valószínűtlen a dolog, mert könnyű belátni, hogy csak ideiglenes megoldást jelent. Ha a kereskedőnek egy adott évben száz autót kellene értékesítenie, de csak nyolcvanat sikerül eladnia, a maradék húszat hiába rejti el a statisztikában, azok az autók a valóságban ott maradnak a telephelyén, és a következő évben már százhúszat kell eladnia. Emellett az MGE-nek nincs hivatalosan tudomása arról, hogy az importőrök anyagi ösztönzőrendszerrel igyekeznének a kereskedőket az eladott darabszám növelésére bírni. Az MGE adatai szerint egyébként az augusztus kifejezetten jól sikerült több márkának, például a Suzukinak, így nem is szorulnak rá, hogy kozmetikázzák a statisztikát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.