Különös jelenség tapasztalható az új autók piacán. Lapértesülés szerint a forgalomba helyezett autók számát rögzítő statisztikák nem állják meg a helyüket, mert az autók egy részét valójában nem adják el, csak a kereskedők tüntetik fel azokat eladottként. Ezzel a gépjárműimportőrök, azokon keresztül a pedig a gyártók menynyiségi elvárásainak kívánnak megfelelni.
A hír igaz, bár senki nem beszél róla szívesen – mondta lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. A szakember elmondta, nem is csupán magyar jelenségről van szó. Európa-szerte jellemző, hogy a tömegautók gyártói tervteljesítést várnak el a kereskedőhálózatoktól. Balogh Árpád szerint ez egyfelől érthető, hiszen az autógyártók teljesítményét az eladott darabszám után ítélik meg, és a mutató a cég tőzsdei árfolyamától a vezetők prémiumáig sok mindent befolyásol. Az ostor azonban a márkakereskedőkön csattan, akik számára megszabják, mennyi autót kell egy évben eladni, a többletteljesítést pedig bónuszrendszerrel ösztönzik, míg az alulteljesítést büntetik. – Ezért ha nem sikerül teljesíteni a tervet, a kereskedő – együttműködve az importőrrel – kicsit kozmetikáz az adatokon, saját részére megveszi az autókat, a többletfinanszírozás terhét pedig megfelezik. Egy-egy márkakereskedő nem sok „árnyékautót” rejt el, de országos, sőt kontinentális szinten a fiktív autók száma már jelentős tétel lehet – vélekedett a Gémosz alelnöke, aki úgy érzékeli, egyre növekvő problémával van szó.
– Beszélnek róla, de soha nem láttam egyetlen embert, aki meg tudta volna mondani, melyik autómárka mely kereskedője adott el fiktíven autót – reagált a hírre Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke. Győző szerint azért valószínűtlen a dolog, mert könnyű belátni, hogy csak ideiglenes megoldást jelent. Ha a kereskedőnek egy adott évben száz autót kellene értékesítenie, de csak nyolcvanat sikerül eladnia, a maradék húszat hiába rejti el a statisztikában, azok az autók a valóságban ott maradnak a telephelyén, és a következő évben már százhúszat kell eladnia. Emellett az MGE-nek nincs hivatalosan tudomása arról, hogy az importőrök anyagi ösztönzőrendszerrel igyekeznének a kereskedőket az eladott darabszám növelésére bírni. Az MGE adatai szerint egyébként az augusztus kifejezetten jól sikerült több márkának, például a Suzukinak, így nem is szorulnak rá, hogy kozmetikázzák a statisztikát.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban