Nem számol komolyan a bioüzemanyag hasznosításával a tömegközlekedésben a következő hét évben a kormányzat – derült ki a Debrecenben zajló Energo Expón. Bár több vidéki város jelezte, szívesen venné, ha útjain bioetanollal hajtott környezetbarát buszok közlekednének, a közeljövőben csak kevesek engedhetik meg maguknak ezt a luxust. A 2007–2013 közötti Környezetvédelmi és energia operatív program amúgy is szűkös forrásaira ugyanis a Volán vállalatok nem pályázhatnak.
A bioetanolos buszok tavaly szeptemberben debütáltak hazánkban, és úgy tűnt, mindjárt hódítanak is. A terjeszkedés azonban érdemi kormányzati támogatottság híján megtorpant, mindössze néhány pozitív tapasztalattal zárult tesztprogramot tudhatnak maguk mögött az érdekeltek; Szegeden, Kaposvárott, illetve Nyíregyházán jár egy tesztjárat még egy hónapig. Ennek kapcsán a Magyar Bioetanol Szövetség alelnöke, Héjj Demeter egy szakmai fórumon a minap úgy fogalmazott: egyeztetnének a kormányzattal, mert a bioüzemanyagra voksolók türelme véges, és attól kell tartani, hogy kivonulnak a magyar piacról.
A drámainak ható szavakat megalapozzák azok a számok, amelyek a 2007–2013 közötti programban szerepelnek. Ebben az időszakban ugyanis a környezetvédelemre és az energiahatékonyság növelésre fordítható 1355 milliárd forintból mindössze 68 milliárdot szánnak a megújuló energiák előállításának, illetve felhasználásának támogatására. Az ősz során a kormány elé kerülő új magyar energiastratégia szakmai előkészítésében részt vevő Szerdahelyi György, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szaktanácsadója ennek kapcsán kérdésünkre azt mondta: a bioetanol-termelés kiépítésének támogatására fordítandó tízmilliárd forinton túl csakugyan egy 58 milliárd forintos keret áll a megújuló energiák hasznosításában érdekeltek rendelkezésére. Erre a keretre álláspontja szerint azok is pályázhatnak, akik bioetanol-hajtású buszokat akarnak rendszerbe állítani.
A bökkenő csak az, hogy a Volán vállalatokat az idén kiírt pályázatok előkészítői egy tollvonással kihúzták a potenciális pályázók köréből. Így olyan nagyvárosok, mint például Debrecen, ahol a villamos- és a trolibusz-közlekedés a város, a buszjáratok viszont a Volán kezében vannak, nem is álmodhatnak arról, hogy bekapcsolódjanak a biobuszprogramba – tudtuk meg Pajna Zoltán alpolgármestertől.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját