Halálra ítélték a biobuszokat?

2007. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem számol komolyan a bioüzemanyag hasznosításával a tömegközlekedésben a következő hét évben a kormányzat – derült ki a Debrecenben zajló Energo Expón. Bár több vidéki város jelezte, szívesen venné, ha útjain bioetanollal hajtott környezetbarát buszok közlekednének, a közeljövőben csak kevesek engedhetik meg maguknak ezt a luxust. A 2007–2013 közötti Környezetvédelmi és energia operatív program amúgy is szűkös forrásaira ugyanis a Volán vállalatok nem pályázhatnak.
A bioetanolos buszok tavaly szeptemberben debütáltak hazánkban, és úgy tűnt, mindjárt hódítanak is. A terjeszkedés azonban érdemi kormányzati támogatottság híján megtorpant, mindössze néhány pozitív tapasztalattal zárult tesztprogramot tudhatnak maguk mögött az érdekeltek; Szegeden, Kaposvárott, illetve Nyíregyházán jár egy tesztjárat még egy hónapig. Ennek kapcsán a Magyar Bioetanol Szövetség alelnöke, Héjj Demeter egy szakmai fórumon a minap úgy fogalmazott: egyeztetnének a kormányzattal, mert a bioüzemanyagra voksolók türelme véges, és attól kell tartani, hogy kivonulnak a magyar piacról.
A drámainak ható szavakat megalapozzák azok a számok, amelyek a 2007–2013 közötti programban szerepelnek. Ebben az időszakban ugyanis a környezetvédelemre és az energiahatékonyság növelésre fordítható 1355 milliárd forintból mindössze 68 milliárdot szánnak a megújuló energiák előállításának, illetve felhasználásának támogatására. Az ősz során a kormány elé kerülő új magyar energiastratégia szakmai előkészítésében részt vevő Szerdahelyi György, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szaktanácsadója ennek kapcsán kérdésünkre azt mondta: a bioetanol-termelés kiépítésének támogatására fordítandó tízmilliárd forinton túl csakugyan egy 58 milliárd forintos keret áll a megújuló energiák hasznosításában érdekeltek rendelkezésére. Erre a keretre álláspontja szerint azok is pályázhatnak, akik bioetanol-hajtású buszokat akarnak rendszerbe állítani.
A bökkenő csak az, hogy a Volán vállalatokat az idén kiírt pályázatok előkészítői egy tollvonással kihúzták a potenciális pályázók köréből. Így olyan nagyvárosok, mint például Debrecen, ahol a villamos- és a trolibusz-közlekedés a város, a buszjáratok viszont a Volán kezében vannak, nem is álmodhatnak arról, hogy bekapcsolódjanak a biobuszprogramba – tudtuk meg Pajna Zoltán alpolgármestertől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.