Ipartörténeti hűséggel építik újjá

Nemcsak forgalmas fővárosi híd, de valódi ipartörténeti emlék is a Szabadság – korábban Ferenc József – híd, amelynek egyes elemeit, mint például az ivóvízvezetékeket vagy a hídtörténeti kiállításnak és a hídmesteri irodáknak helyet adó őrházakat a Vegyépszer Zrt. újítja fel. A hidat a 4-es metró építési munkáival párhuzamosan jövő év novemberéig zárják le a forgalom elől.

2007. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le kellett zárni a Szabadság hidat a közúti és villamosforgalom elől a 4-es metró Fővám téri megállójához tartozó aluljáró építése miatt. Ez lehetővé teszi a híd régóta esedékes felújítását, amely lebonyolítható az alatt az idő alatt, amíg a metróépítés idején amúgy is szünetelne rajta a forgalom. A felújítás során megerősítik az acélszerkezetet, a vasbeton pályákat, kijavítják a pilléreket és a hídfőket. Átépítik az útpályát, a gyalogjárdát, rekonstruálják a műemlékeket, új díszkivilágítást építenek ki. A felújítás költségei a tervek szerint mintegy ötmilliárd forintba kerülnek. A hidat utoljára 1980-ban újították fel.
A munkálatokat a szigorú műemlékvédelmi előírások betartásával végzi majd a Hídépítő Zrt., a Vegyépszer Zrt., a Hídtechnika Kft. és a Közgép Zrt. alkotta Szabadság híd konzorcium. A beruházás teljes összegéből 336 millió forint plusz áfa értékű a Fővárosi Vízművek saját beruházása, amelynek során a vízcsöveket korszerűsítik. Ezt a munkát a Vegyépszer Zrt. végzi – mondta lapunknak a projekt főmérnöke, Nagy Sándor.
A szerkezeti elemek cseréjével párhuzamosan zajlik a hídon átvezető négy, nagy átmérőjű ivóvízvezeték cseréje, amelynek felújítása legutóbb 1951-ben történt meg. Kényes és bonyolult munka a különleges, korrózió elleni védelemmel kívül-belül ellátott csövek befűzése az acélszerkezetbe. A csöveket a cég 10 méteres darabokban kapja, ezeket kell akkora méretűre szabni, ami illeszkedik a kereszttartók méretéhez. Ezután a csöveket össze kell hegeszteni, ami nem könnyű munka, hiszen a varratokat belülről is védeni kell a korróziótól. Ehhez pedig a szakembereknek be kell kúszniuk a munkadarab belsejébe. Ez azért lehetséges, mert a csövek belső átmérője 59 centiméter, falvastagságuk pedig 10 milliméteres. A varratokat alaposan megvizsgálják, át is világítják annak érdekében, hogy megállapítsák: nem tartalmaznak-e apró repedéseket, zárványokat. S csak ezután kezdődhet el a szigetelés. Belülről ivóvízálló, kívülről egy milliméter vastagságú, poliuretán, korrózióvédő bevonattal látják el a hídon lévő, mintegy 1360 méter hosszúságú csővezetéket. Külön feladat a híd alakját követő, azaz íves alakú csövek rögzítése. A hídszerkezet a terhelés és a hőmérséklet-változás hatására mozog, ezért annak érdekében, hogy ez a mozgás ne károsítsa a csöveket, tágulásra képes elemeket, úgynevezett kompenzátorokat építenek be a csővezetékbe.
A Vegyépszer másik fontos feladata az új pályalemez és járda szigetelése. Nagy Sándor főmérnök elmondta: a híd szerkezete úgy épül fel, hogy a szemmel is látható, parttól partig érő, két acél főtartót kereszttartókkal rögzítik. A kereszttartókat öt sorban hossztartók kötik össze. Ezek tartják a vasbeton pályalemezt, a villamossíneket. A pályalemezt a sózás és a kipufogógázok korróziós hatása ellen szigeteléssel kell ellátni. A legkorszerűbb szigetelési eljárást használják majd a Szabadság hídon: a kész betonfelületre legalább kétmilliméteres vastagságú, forrón szórt, poliuretán műgumi réteget hordanak fel, amelyre közvetlenül rá lehet dolgozni az aszfaltrétegeket. Ezzel a szigetelési eljárással toldásmentesen lehet folytonos, repedésáthidaló védőréteget kialakítani, és minden csatlakoztatást műszakilag korrekt módon megoldani a víznyelőknél, szegélyeknél és a dilatációknál. A műgumi fontos tulajdonsága, hogy rendkívül rugalmas, és ezt a tulajdonságát nem veszíti el szélsőséges körülmények között, hosszú idő elteltével sem. Az autópályák hídjait ma már kizárólag ilyen technológiával készíti a Vegyépszer – mondta Nagy. A kész szigetelésre azután védő, kötő és kopó aszfaltrétegek kerülnek.
Felújítják a hídőrházakat is. Javítani és tisztítani kell a kőszerkezeteket, a vakolt felületeket, a nyílászárókat, a kovácsoltvas előtetőtartókat, de belülről is megújulnak az épületek: a közműveket is beleértve lesz teljes a rekonstrukció. Az északi hídőrház a felújítás befejezése után továbbra is kiállítási helyiségként működik, amelyben a híd történetéről mutatnak be állandó tárlatot. A déli hídőrházban ma a hídmester irodája működik, valamint innen lehet lejutni a rakpart szintjén lévő vízműházba, ahol a hídon átvezető ivóvízcsövek összekapcsolódnak a pesti oldal vízvezetékrendszerével.
A főmérnök elmondta még, hogy a Szabadság hídon a Vegyépszer Zrt. által végzett munkák a teljes felújítás mintegy 15 százalékát teszik ki, összesen 540 millió forint értékben, az átadásra 2008. október végéig kerül sor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.