Kritizálják az ingatlan értékalapú sarcolását

Bodacz Péter
2007. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan még több mint egy esztendő hátra van a bevezetéséig, a nagyobb városok önkormányzatai már komolyan foglalkoznak az értékalapú ingatlanadóval, mivel a jelenleg csak ipari ingatlanokra kiszabott terhelésből befolyó bevételről nem kívánnak vagy nem tudnak lemondani. A 2009-től hatályos új adónemet ugyanakkor egyre több kritikával illetik szakemberek, azt mind a lakó-, mind pedig az ipari ingatlanok esetében nehezen kiszabhatónak és kevéssé alkalmazhatónak tartják. A jelenleg is létező ipari ingatlanadó egyébiránt az önkormányzatok részéről most is közkedvelt, mivel a most még területalapon meghatározott – így nem profitalapú – adónemmel fix bevételre lehet szert tenni úgy, hogy nem a lakosságot terhelik meg. Ezt a lehetőséget több mint 700 önkormányzat használja ki.
Mint azt Kovács Éva, a szombathelyi önkormányzat adóosztály-vezetője megkeresésünkre közölte, az értékalapú építményadóról szóló, most ismert elképzelések teljességgel életszerűtlenek, s irreális mértékű tehertételt jelentenének a legtöbb háztartásnak, mivel az egy 56 négyzetméteres lakás esetében évente minimum hatvanezer forint lenne. Úgy látja, már magával az elnevezéssel is gond van, mivel a törvény nem a tényleges érték alapján határozza meg az adót. – Az adó mértékének meghatározása rendkívül bonyolult és áttekinthetetlen. Azt a tulajdonosok bevallása alapján a négyzetméter, az ingatlan kora, a felhasznált építőanyag, a helyiségek és elosztás figyelembevételével lehetne kiszabni, a lakás tényleges piaci értékét pedig mindez csak részben határozza meg. Nem lenne jó ugyanakkor az sem, ha a piaci árak alapján határoznák meg az adót, mert az magát a piacot is torzítaná, ráadásul állandóan változna – véli Kovács, aki hozzátette: az ipari-kereskedelmi ingatlanoknál most alkalmazott területalapú adó lakóépítményekre való alkalmazása egyszerűbb és igazságosabb volna, itt korrekciós tényezőként csak az elhelyezkedést kellene figyelembe venni.
Álláspontja szerint szerencsésebb lenne, ha az önkormányzatoknak megmaradna a döntési joguk, hogy milyen módon vessék ki a közterhet. – Az ingatlanadó bevezetése ugyan nem kötelező, ám attól tartunk, mégis alkalmazni kell, mivel annak kormányzati kikényszerítéséhez elég egy, az önkormányzatokra nézve újabb terhelést jelentő költségvetési szabályozás – fogalmazott az adóosztály-vezető.
Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers üzlettársa az ipari építmények értékalapú terheléséről korábban úgy vélekedett, hogy az ingatlan értékének akár 1,5 százalékát kitevő tarifa horribilis mértékű terhelést jelenthet. – Egyelőre még nem tudni, hogyan dönt az Európai Bíróság a helyi iparűzési adóról, ám ha az nem minősül közösségi joggal ellentétesnek, úgy a vállalkozóknak immár két, nem haszonalapú adóval kell szembenézniük, ami nagyban növeli a befektetések kockázatát – fogalmazott a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.