Öncsonkító postai stratégia?

Bár két év haladékot kapott a magyar posta a teljes piacnyitásra való felkészülésében, a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a cég stratégiája nem a versenykörülményekhez való alkalmazkodást, hanem a privatizációra való felkészülést szolgálja.

2007. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két év haladék – a szakemberek általában így kommentálták az Európai Bizottság döntését, amellyel megállapodtak arról, hogy 2011-re halasztják a postai szolgáltatások teljes liberalizálását, és az újonnan csatlakozott tagországok többsége, köztük Magyarország további kétéves, 2012 végéig tartó, átmeneti lehetőséget kap a piacfelszabadítás előkészítésére. Összesen tizenegy ország kért halasztást, hogy 2011. január 1-je helyett csak 2013. január 1-jén nyissa meg postapiacát. Ez a két év azonban valójában négy. Az EU eredeti szándéka ugyanis a piacnyitás 2009. január elsejei bevezetése volt, és a Magyar Posta Zrt. (MP) már az ezredfordulón készült a versenykörülmények bevezetésére. Csak éppen egészen más szellemben, mint a cég mai vezetése.
Az MP 2002 óta a postai ellátás mobilpostára terelésével, a postán végzett tevékenységek szűkítésével kívánta megvalósítani a gazdaságos üzleti tevékenységet. Elsőként a kistelepülések postahivatalait zárták be, és 947 településen mobilpostákkal oldják meg az ellátást. A következő lépés az volt, hogy ebben az évben több mint száz nagyvárosi postahivatalt zártak be, és sok helyütt szűkítették a nyitva tartást. A következő lépés pedig az, hogy mivel a jogszabályok már nem teszik lehetővé a postahelyek bezárását, a meglévő hálózat mintegy felét, 1184 hivatalt szerveznek ki. A képviselőknek tartott friss előadásból az derül ki, hogy a 2000 fő alatti települések postáit vigye, aki tudja.
Egyre több szakértő alapjaiban kérdőjelezi meg a jelenlegi stratégiát. Ami most folyik, az szerintük önfeladás, öncsonkítás, és nem szolgálja a piacnyitás körülményei közötti helytállást.
Az Orbán-kormányzat időszakában a 2009. januári liberalizációra úgy készült a posta, hogy saját hálózatán saját bankját működtette. Saját jelzálogbankjának indítását csak a kormányváltás akadályozta meg. Elindította saját hálózatán az akkor még fele részben a tulajdonában álló két biztosítótársaságot, utazási irodát. Részbeni tulajdonosa volt a Tetra-rendszernek, a posta működtette volna az elektronikus közbeszerzés rendszerét, amely már akkor kész volt, de a mai napig nem működtetik.
Ehhez képest a jelenlegi kormány egy gyenge és állásait folyamatosan feladó pályára állította a szervezetet, amely 2010-re – ez a számokból jól látszik – már mérleg szerint is veszteséges lesz. Ennek a stratégiának csak egyetlen célja lehet: a privatizáció előkészítése. Ezt egyébként az MP által a parlamenti frakcióknak készített beszámoló sem tagadja: „A piacnyitásig a privatizáció nem jelent reális alternatívát.” És utána mi lesz? – teszik fel a kérdést a témában jártas elemzők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.