Sok a panasz a lakóparkokra

Míg a használt, felújításra szoruló lakások vásárlásánál természetesnek számítanak a kisebb-nagyobb hibák, az új lakóparkoknál ez elfogadhatatlan. A vásárló joggal várhatja el, hogy vadonatúj otthona kifogástalan minőségű legyen, ez azonban nem mindig van így. A probléma elkerülésére a leghatékonyabb megoldás a körültekintő választás, a garancia érvényesítése utólag ugyanis igen nehéz a tapasztalatok szerint.

2007. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányrendelet szabja meg a lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállás körét és feltételeit. Az újonnan épített lakásoknál, épületeknél hároméves jótállási kötelezettséget határoz meg a jogszabály, a garancia kezdetét az átadás-átvétel befejezésének időpontjától kell számítani. A kötelező jótállás kiterjed az épület szerkezetére, a kiszolgálóhelyiségekre, a lakás berendezéseire, azok beszerelésére. Hiába azonban a rendeletben foglalt hároméves garancia, a vevők bizalmatlansága érthető és talán szükséges is. Nem ritka, hogy a szemfülesebb vásárlók vízmértékkel, derékszögű vonalzóval, mérőszalaggal felszerelkezve indulnak lakásvadászatra, hogy legalább a legalapvetőbb dolgokat ellenőrizzék, de hiába: a komolyabb hibák és mulasztások csak a beköltözés után derülnek ki. A jogos követeléseknek később nehéz érvényt szerezni, pereskedni pedig senki nem szeret.
Az új lakás kiválasztása – mint ahogy a lakóparkok esetében ez igen gyakori – már az építés befejezése előtt megtörténik. Ilyenkor garanciát csak az építtető „jó híre” és korábbi, referenciának tekinthető munkái jelenthetnek, ami kis szerencsével elegendő is. Baj akkor van, ha a használatba vétel után kiderül, hogy például csukott ablaknál is huzat van, hullámos a parketta, beszakadt a zuhanytálca vagy állandósult a WC dugulása. A hiba elhárítása a lényegében a kivitelező jó szándékán múlik, ám a 2003-ban hozott, lakások garanciájára vonatkozó kormányrendelet kiskapui – szakértők szerint – lehetőséget adnak arra, hogy a kivitelezők és építőanyag-gyártók egymásra mutogassanak, és a kárpótlásból végül ne legyen semmi.
Mint azt Zettisch Ferenc, a Magyar Lakásépítők Országos Szövetségének (Malosz) elnökségi tagja lapunknak elmondta, a teljes körű garancia – a rendelet szerint – teljes mértékben a kivitelezőt terheli, a záraktól kezdve a szaliterekig mindenért neki kell felelnie. A 2003-as rendeletmódosítás előtt még a gyártó volt felelős terméke minőségéért, így a felmerülő problémákkal hozzá lehetett fordulni. – A mintegy nyolcezer különféle termékre garanciát egy kivitelező igen nehezen tud vállalni, ha egyáltalán akar. A csupán a kivitelezést szervező, úgynevezett projektcégeknél a garanciaérvényesítés lényegében lehetetlen, mivel a beruházás után azok csődöt jelentenek vagy fölszívódnak. Az egyik leggyakrabban használt kiskapu, amikor a generálkivitelező alvállalkozóival úgy szerződik, hogy a garanciát továbbhárítja azokra. A pórul járt vásárló futhat a jótállás után, a rendszer ugyanis túlzottan sokszereplős ahhoz, hogy a felelőst megtalálják – közölte Zettisch Ferenc. Szavai szerint emiatt már most is tapasztalható az átadott lakásoknál minőségi hígulás. Ezek ellen a szakma különféle védjegyekkel próbál fellépni, mint például a könnyűszerkezet-építőknél használatos Makész védjegy. – A Malosz tervei között is szerepel egy minőséget igazoló védjegy megalkotása, amellyel a szakma tisztulását szeretnénk elérni – tette hozzá a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.