Többletmilliárdokhoz jut a MÁV?

A jövő évi költségvetésből 60 milliárd forint többlethez jut a MÁV, amellyel csökkentheti szokásos, évi 80-90 milliárdos veszteségét. A kormány korábban azt mondta, nem önti a MÁV feneketlen zsákjába a költségvetési pénzt, de most úgy tűnik, mégis rákényszerül.

2007. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valójában senki nem tudja, mennyibe kerül egy utas elszállítása egy kilométerre a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt.-nek, hiszen az egymást követő kormányok és közlekedési miniszterek nem kötöttek olyan közszolgáltatási szerződést a vasúttársasággal, amely tartalmazta volna, hogy adott teljesítményért mennyit fizet a költségvetés a szolgáltatónak. A normatív támogatás kidolgozásának elmaradása átláthatatlan finanszírozási viszonyokat teremtett a MÁV-nál, ami azzal járt, hogy az állam időről időre kénytelen átvállalni az évi sok tíz milliárdos veszteséget felhalmozó MÁV hiteleit. Ez nem csekély összeg, a MÁV Zrt. állami garancia mellett felvett adóssága az év elején meghaladta a 250 milliárd forintot, ami a GDP egy százaléka.
A jelenlegi közlekedési miniszter, Kóka János többször kijelentette, hogy a MÁV feneketlen zsákjába nem hajlandó számolatlanul önteni a pénzt. Ezt tette akkor is, amikor 2006-ban kinevezte a jelenlegi vezérigazgatót, Heinczinger Istvánt. A vezető személye változott, a mechanizmus azonban nem, a kormány négyévente 200 milliárd forintot is meghaladó összegű mentőövet kénytelen dobni a MÁV-nak.
A finanszírozás kérdése alapvetően a MÁV működési költségeinek fedezéséről szól – jelentette ki Sípos Sándor, a MÁV Zrt. portfóliókezelési általános vezérigazgató-helyettese egy szaklapnak adott interjúban. Mint mondta, ezt nyilvánvalóan az állammal kötött közszolgáltatási szerződés keretein belül kell rendezni. A hitelfelvételekkel való működésfinanszírozás hosszú távon a vezérigazgató-helyettes szerint sem járható út. A MÁV-csoport tőkeemelésre az idei költségvetésből 111 milliárd forintot kapott az állami támogatás mellett, amely az idén meghaladja a 102 milliárd forintot, igaz, ezen a pénzen a MÁV osztozik a Gysev-vel. Az állam a MÁV Cargo eladásából 80 milliárd forintot remél, ami az adósságállományt csökkentheti.
Az állami felelőtlenség, amely a normatív támogatási rendszer elodázásában mutatkozik meg, és a költségvetési szigor, amely az adott évben nem engedi kifizetni teljes mértékben azt az értéket, amit a MÁV által nyújtott szolgáltatás jelent, valamint az államilag garantált hitelek szanálása sajátos ciklikussággal váltják egymást. Ennek jeleként értelmezhető, hogy az a közlekedési minisztérium, amelynek vezetője korábban kárhoztatta a MÁV-ba számolatlanul öntött milliárdokat, a jövő évi költségvetésről folytatott tárgyalásokon jelezte, 82 milliárd forinttal több pénz kellene a vasúttársaság támogatására annál, amennyit a pénzügyi tárca szán rá. Egyes vélemények szerint mivel a törvényben rögzítettnél kedvezőbben alakul az államháztartás helyzete, tehát van némi mozgástér, ezt kihasználva a pénzügyi tárca most teljesíti a gazdasági miniszter, illetve a MÁV kérését az említett 60 milliárd kiutalásával.

Visszalépnek a szlovákok? A MÁV Cargo Zrt. privatizációs pályázatának első fordulójában a legnagyobb összeget, 81 milliárd forintot két szlovák cég, a közúti fuvarozásban érdekelt Sped-Trans és egy pénzügyi befektető, a Slavia Capital Group AS alkotta páros kínálta. A második körbe jutott jelöltek többsége ennél jóval kevesebbet, 50 milliárd körüli öszszeget ajánlott. Lapunk értesülése szerint a szlovák pályázó most azt fontolgatja, hogy nem indul, vagy lényegesen alacsonyabb ajánlattal vesz részt a második fordulóban. Ennek az az oka, hogy a pénzpiacokon bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok megdrágították a hitelfelvételt, és a Sped-Trans–Slavia Capital konzorciuma nem kívánja vállalni a megnövekedett kamatterhet.
A MÁV május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt.-ben lévő részvénycsomag értékesítésére. A második körre vonatkozó ajánlatokat október 19-ig kell beadni. A MÁV Cargo 2006-ban – önálló működésének első évében – 93 milliárd forint árbevételt és 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el. Tavaly a MÁV Cargo részesedése a magyarországi árufuvarozási piacon 20 százalék, a vasúti árufuvarozásban 82-83 százalék volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.