A másik Leonardo da Vinci

Megtelt – a szó szoros értelmében ki lehetett tenni a táblát a hét végi napokon a Modem ajtajára. Igazi sikersztori a debreceni kiállítás históriája, egyben pedig a hazai nagy tárlatok történetének új fejezete is.

P. Szabó Ernő
2007. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak arra a kérdésre válaszol tehát a debreceni Modem tárlata, hogy – amint a kiállítás címe mondja – be lehet-e mutatni az igazi Da Vincit Magyarországon, hanem arra is, hogy az újabb fejleményeknek köszönhetően megváltozhat-e múzeumi kultúra, kiállítóhelyi térkép a Kárpát-medencében, s nemcsak Bécsben vagy éppen Pozsonyban lesz érdemes hirdetni a nagy budapesti Van Gogh-kiállítást, de Kaposvárról is érdemes lesz Miskolcra vagy Gyuláról Győrbe utazni egy-egy bemutató kedvéért.
Egyelőre, ahogyan a népdal mondja, Debrecenbe kéne menni, ahol irigylésre méltó profizmussal és – az installáció minőségéből következően – alighanem igen komoly anyagi eszközöket felhasználva rendezték meg a tömegeket vonzó kiállítást. Még akkor is oda kellene menni, ha a tárlat címe kissé félrevezető, hiszen nem az „igazi” Da Vincit ismerjük meg, hanem a reneszánsz óriásának gondolkodásmódját, ahogyan azt a bemutató eredeti olasz címe (La mente di Leonardo) előlegezte. Azt is mondhatjuk persze, hogy a „másik” Leonardót látjuk, ismerjük meg elsősorban, nem a festőt, hanem a tudós, szüntelen kísérletező, kutató reneszánsz embert, akinek gondolatai, merész tervei napjainkban tűnnek igazán időszerűeknek.
Leonardo dolgozószobájában kezdődik a Modem több szintjét magába foglaló kiállítási körút, az itt elhelyezett könyvek is azt érzékeltetik, hogy érdeklődése a tudomány, a művészet minden területére kiterjedt, s ezt az alapállítást bontják ki a következő fejezetek a művész rajzai alapján készült látványos, nagyméretű modellekkel. Hasonlóképpen a festészet tudománya című fejezetnél is. Az is igaz viszont, hogy éppen ez a fejezet az, amely a legnagyobb hiányérzetet okozhatja. Egyrészt azért, mert kortárs művészeti intézményben kézenfekvő lenne kortárs művészeti produkciók párhuzamba állításával érzékeltetni a mondandó aktualitását, másrészt azért, mert a földszinten a körséta éppen ott zárul le, ahol a legizgalmasabb fejezet elkezdődhetne: a tudományos háttér után a leonardói festészet esztétikai értékeinek kibontása.
Itt érzékelhető, hogy kissé megkésve kapcsolódtunk be abba a folyamatba, amely a világon évtizedekkel ezelőtt elkezdődött. A nagy kiállításokra nagy művészek eredeti alkotásai ugyanis az esemény előtt több évvel előre foglaltak már, néhány hónapos átfutással lehetetlen Leonardo-festményt kölcsönözni. Firenzében, a kiállítás első helyszínén ez a probléma föl sem merült, hiszen a tárlat szomszédságában ott voltak az Uffizi remekművei, a második helyszínen, Tokióban pedig kiállították az egyik fiatalkori főművet, az Uffiziben őrzött Angyali üdvözletet. Ehhez persze az olasz kormánynak olyan különleges érdekei fűződhettek, hogy hiába tiltakoztak a kölcsönzés ellen az olasz szakemberek. A debreceni kiállításon eredeti műként tehát a Szépművészeti Múzeum kis lovas szobra mellett egyetlen rajz szerepelhet, utóbbi azonban a gyönge megvilágítás miatt alig látható. Persze ez is illik a titkokkal, ígéretekkel, sejtetésekkel teli életműhöz, ahogyan az épület előtt fölállított óriási ló is, amely a reneszánsz egyik legmerészebb, legnagyobb szabású vállalkozásának dimenzióit érzékelteti. Hét méter magas lett volna a ló a Milánóba tervezett Sforza-emlékműnél, a művész tizenhét éven keresztül dolgozott a terven, amelyből sosem lett valóság. Debrecenbe Paolo Galluzzi útmutatása nyomán firenzei és padovai szakemberek alkották meg. Örvendetes, hogy ez a munka, ahogyan a lótanulmányokat feldolgozó fejezet is, kifejezetten a debreceni kiállítás számára készült.
(Az igazi Da Vinci. Modem, Debrecen, november 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.