Sokan értetlenül fogadták a hírt, hogy a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és városképvédelmi bizottsága a múlt héten nem fogadta el a kormányzati negyedre vonatkozó Fővárosi szabályozási keretterv (FSZKT) módosítását. A határozathoz az ellenzéki mellett kormánypárti elutasító szavazatok is kellettek. A kormánypárti képviselők viselkedése érthetővé válik, ha tudjuk, amit ők tudtak: a Nemzeti Közlekedési Hatóság október 24-én kelt, úgynevezett végleges véleményében (3110/3/2007.) hosszú listát közölt a kormányzati negyed (K4) építési engedélyéhez a Nyugati pályaudvar környékén a hatóság által szükségesnek tartott közlekedési fejlesztésekről. A hatóság csak a fejlesztések teljesülése esetén támogatja az FSZKT módosítását, magyarul ha a felsorolt fejlesztések nem valósulnak meg, nem lesz kormánynegyed sem.
Lássuk a kívánságlistát! A hatóság nem járul hozzá, hogy a beruházó a felére csökkentse a parkolók számát a K4 épületeiben. A Podmaniczky utcát kétszer két sávosra kell átépíteni, amelynek emellett tartalmaznia kell a villamosvonalat is. A Nyugati téren végállomást kell építeni a 14-es villamosnak. Kétszer két sávos közúti alagutat kell építeni párhuzamosan a Ferdinánd híddal, s ezt össze kell kötni a K4 parkolóival. A 47-es és a 49-es villamost a Deák térről a Podmaniczky utcán át a Dózsa György útig kell meghosszabbítani. *
Gyalogoskapcsolatot kell kialakítani a Nyugati tér és a K4 főbejáratai között, valamint a tér és a Ferdinánd híd között a vasúti pálya lefedésével kialakított zöld felületen.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint kétszer két sávos utat kell építeni a Ferdinánd híd és a Dózsa György út között a Vágány utca vonalában. Át kell építeni a Bulcsú utcát a Lehel út és a Podmaniczky utca között. A vasúti pálya alatt gyalogos-aluljárót kell építeni a Bajza utcával szemben a Vágány utcától a Podmaniczky utcáig. Kétszer egy sávos utat kell építeni a Ferdinánd híd és a Bulcsú utca között, amely csatlakozik a Podmaniczky utcához. Végállomást kell építeni a létesítendő villamosvonalhoz a Podmaniczky utcában, a K4 épületénél. Mindezeken kívül a felsorolt területeken mindenfelé több száz parkolóhelyet kell létesíteni.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság a véleményének nyomatékosítására leszögezte: az FSZKT módosítását és az általa javasolt övezetmódosítást „kizárólag a fentiek teljesülése esetén” támogatja.
Kérdéseinkkel megkerestük Láng Balázst. A kormányzati negyed szóvivője közölte, nincs okuk kételkedni abban, hogy nagyon is komoly közlekedésfejlesztési elképzelések válhatnak valóra a kormányzati negyed kialakításának közvetlen környezetében. Minden fővárosi közlekedésfejlesztési elképzelés megvalósítható, a magántőke pedig örömmel venne részt akár közlekedéssel kapcsolatos fejlesztésekben is.
A szóvivő elmondta, a kormány döntése értelmében a cél az, hogy a kormányzati épületegyüttessel párhuzamosan a lehető legnagyobb mértékben fejlődjön a Nyugati pályaudvar környéke. Bíznak abban, hogy a K4-fejlesztés komoly magántőkét csábít majd a negyed közvetlen környezetébe.
Bizonyos közlekedésfejlesztéssel számoltak a kormányzati épületegyüttes megvalósítására kiírt magánfejlesztői eljárás elindításakor. Az ezzel kapcsolatos egyeztetések a versenypárbeszédes eljárás részét képezik – hangsúlyozta a szóvivő, ám a versenypárbeszéd ideje alatt erről nem mondhat többet. A szükséges fejlesztések finanszírozására vonatkozó kérdésünkre Láng Balázs elmondta, a kabinet az Országgyűléssel együtt már biztosította a kormányzati épületegyüttes és az azzal szorosan összefüggő közlekedésfejlesztés háttérfeltételeit. A fővárosban pedig szintén meg fogják találni a saját középtávú közlekedésfejlesztési koncepciójuk fedezetét.
A szóvivő közlésével ellentétben lapunk értesülései szerint sem a központi költségvetés, sem a főváros büdzséje, sem a VI. kerület költségvetése nem tartalmaz fedezetet a közlekedési hatóság által előírt fejlesztésekre. A lapunk által felkért szakértő százmilliárdos nagyságrendűnek becsülte a szükséges többletpénzt. A fejlesztések megvalósítása nem reális magánberuházásban, s valószínűtlen az is, hogy a K4 leendő beruházója ilyen nagyságrendű többletkiadást vállalna. Mindezek következtében a K4-beruházás a most kijelölt helyszínen, a fenti követelmények mellett nem valósulhat meg.
Újabb peronzárak. Feltörhető a peronzár című, tegnap megjelent cikkünkben a MÁV Zrt. által 2006 szeptemberében bevezetett peronzár költségeiről, a megtérülés esélyéről írtunk. Kérdéseinkkel a cég kommunikációs osztályához fordultunk, ám a lapzárta után kapott válaszokat csak most tudjuk közreadni. A MÁV-Start közlése szerint a cég további peronkapuk felállítását tervezi. A Keleti pályaudvaron előreláthatólag 2008. október 30-án adják át, a beruházás becsült költsége 40 millió forint. Kőbánya–Kispest vasútállomáson 2008 első negyedévében vezetik be a peronzárat, a költség ötmillió forint. Kelenföldön ugyancsak a jövő év első negyedében lesz az átadás, a kiadások is hasonlók a Kőbánya–Kispest állomás esetében megállapítotthoz. Ezenkívül tovább vizsgálják a peronzár bevezetésének a lehetőségét az elővárosi és a megyeszékhelyi nagy állomásokon.
A MÁV-Start Zrt. tájékoztatása szerint a Nyugati pályaudvar 1–9. vágánynál felállított első peronkapurendszer költségei alapján Heinczinger István vezérigazgató 120 millió forintot különített el a Nyugati pályaudvar 18–20. vágányánál, a Déli, valamint a Keleti pályaudvar területén felállított és felállítandó három új peronkapurendszer megvalósításra. A Nyugati pályaudvarnál a kormányzati negyed építésének különleges követelményei miatt kimondottan mobil elemekből felállítható rendszert terveztek, építtettek, amely 8 millió forintba került. A MÁV- Start Zrt. úgy tájékoztatott, a Keleti pályaudvar esetében az átadási idő azért tér el a korábban tervezettől, mert a pályaudvart érintő metróépítés miatt jelentős változások lesznek a vágányok, pénztárak megközelíthetőségében.
A bevételekkel kapcsolatban a cég azt közölte, hogy a Nyugati pályaudvarnál mintegy 10 százalékos növekedést tapasztaltak a jegyárbevételben a korábbiakhoz képest, és hasonló bevételnövekedést kívánnak elérni a Déli pályaudvarnál is – áll a kommunikációs osztály válaszában.
Vonatgázolás történt Püspökladánynál