Álom maradhat a kormányzati negyed

Százmilliárdos közúti fejlesztésekhez köti a közlekedési hatóság a kormányzati negyed építési engedélyét, de a szükséges többletpénz nincs meg sem az állam, sem a főváros költségvetésében.

2007. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan értetlenül fogadták a hírt, hogy a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és városképvédelmi bizottsága a múlt héten nem fogadta el a kormányzati negyedre vonatkozó Fővárosi szabályozási keretterv (FSZKT) módosítását. A határozathoz az ellenzéki mellett kormánypárti elutasító szavazatok is kellettek. A kormánypárti képviselők viselkedése érthetővé válik, ha tudjuk, amit ők tudtak: a Nemzeti Közlekedési Hatóság október 24-én kelt, úgynevezett végleges véleményében (3110/3/2007.) hosszú listát közölt a kormányzati negyed (K4) építési engedélyéhez a Nyugati pályaudvar környékén a hatóság által szükségesnek tartott közlekedési fejlesztésekről. A hatóság csak a fejlesztések teljesülése esetén támogatja az FSZKT módosítását, magyarul ha a felsorolt fejlesztések nem valósulnak meg, nem lesz kormánynegyed sem.
Lássuk a kívánságlistát! A hatóság nem járul hozzá, hogy a beruházó a felére csökkentse a parkolók számát a K4 épületeiben. A Podmaniczky utcát kétszer két sávosra kell átépíteni, amelynek emellett tartalmaznia kell a villamosvonalat is. A Nyugati téren végállomást kell építeni a 14-es villamosnak. Kétszer két sávos közúti alagutat kell építeni párhuzamosan a Ferdinánd híddal, s ezt össze kell kötni a K4 parkolóival. A 47-es és a 49-es villamost a Deák térről a Podmaniczky utcán át a Dózsa György útig kell meghosszabbítani. *
Gyalogoskapcsolatot kell kialakítani a Nyugati tér és a K4 főbejáratai között, valamint a tér és a Ferdinánd híd között a vasúti pálya lefedésével kialakított zöld felületen.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint kétszer két sávos utat kell építeni a Ferdinánd híd és a Dózsa György út között a Vágány utca vonalában. Át kell építeni a Bulcsú utcát a Lehel út és a Podmaniczky utca között. A vasúti pálya alatt gyalogos-aluljárót kell építeni a Bajza utcával szemben a Vágány utcától a Podmaniczky utcáig. Kétszer egy sávos utat kell építeni a Ferdinánd híd és a Bulcsú utca között, amely csatlakozik a Podmaniczky utcához. Végállomást kell építeni a létesítendő villamosvonalhoz a Podmaniczky utcában, a K4 épületénél. Mindezeken kívül a felsorolt területeken mindenfelé több száz parkolóhelyet kell létesíteni.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság a véleményének nyomatékosítására leszögezte: az FSZKT módosítását és az általa javasolt övezetmódosítást „kizárólag a fentiek teljesülése esetén” támogatja.
Kérdéseinkkel megkerestük Láng Balázst. A kormányzati negyed szóvivője közölte, nincs okuk kételkedni abban, hogy nagyon is komoly közlekedésfejlesztési elképzelések válhatnak valóra a kormányzati negyed kialakításának közvetlen környezetében. Minden fővárosi közlekedésfejlesztési elképzelés megvalósítható, a magántőke pedig örömmel venne részt akár közlekedéssel kapcsolatos fejlesztésekben is.
A szóvivő elmondta, a kormány döntése értelmében a cél az, hogy a kormányzati épületegyüttessel párhuzamosan a lehető legnagyobb mértékben fejlődjön a Nyugati pályaudvar környéke. Bíznak abban, hogy a K4-fejlesztés komoly magántőkét csábít majd a negyed közvetlen környezetébe.
Bizonyos közlekedésfejlesztéssel számoltak a kormányzati épületegyüttes megvalósítására kiírt magánfejlesztői eljárás elindításakor. Az ezzel kapcsolatos egyeztetések a versenypárbeszédes eljárás részét képezik – hangsúlyozta a szóvivő, ám a versenypárbeszéd ideje alatt erről nem mondhat többet. A szükséges fejlesztések finanszírozására vonatkozó kérdésünkre Láng Balázs elmondta, a kabinet az Országgyűléssel együtt már biztosította a kormányzati épületegyüttes és az azzal szorosan összefüggő közlekedésfejlesztés háttérfeltételeit. A fővárosban pedig szintén meg fogják találni a saját középtávú közlekedésfejlesztési koncepciójuk fedezetét.
A szóvivő közlésével ellentétben lapunk értesülései szerint sem a központi költségvetés, sem a főváros büdzséje, sem a VI. kerület költségvetése nem tartalmaz fedezetet a közlekedési hatóság által előírt fejlesztésekre. A lapunk által felkért szakértő százmilliárdos nagyságrendűnek becsülte a szükséges többletpénzt. A fejlesztések megvalósítása nem reális magánberuházásban, s valószínűtlen az is, hogy a K4 leendő beruházója ilyen nagyságrendű többletkiadást vállalna. Mindezek következtében a K4-beruházás a most kijelölt helyszínen, a fenti követelmények mellett nem valósulhat meg.

Újabb peronzárak. Feltörhető a peronzár című, tegnap megjelent cikkünkben a MÁV Zrt. által 2006 szeptemberében bevezetett peronzár költségeiről, a megtérülés esélyéről írtunk. Kérdéseinkkel a cég kommunikációs osztályához fordultunk, ám a lapzárta után kapott válaszokat csak most tudjuk közreadni. A MÁV-Start közlése szerint a cég további peronkapuk felállítását tervezi. A Keleti pályaudvaron előreláthatólag 2008. október 30-án adják át, a beruházás becsült költsége 40 millió forint. Kőbánya–Kispest vasútállomáson 2008 első negyedévében vezetik be a peronzárat, a költség ötmillió forint. Kelenföldön ugyancsak a jövő év első negyedében lesz az átadás, a kiadások is hasonlók a Kőbánya–Kispest állomás esetében megállapítotthoz. Ezenkívül tovább vizsgálják a peronzár bevezetésének a lehetőségét az elővárosi és a megyeszékhelyi nagy állomásokon.
A MÁV-Start Zrt. tájékoztatása szerint a Nyugati pályaudvar 1–9. vágánynál felállított első peronkapurendszer költségei alapján Heinczinger István vezérigazgató 120 millió forintot különített el a Nyugati pályaudvar 18–20. vágányánál, a Déli, valamint a Keleti pályaudvar területén felállított és felállítandó három új peronkapurendszer megvalósításra. A Nyugati pályaudvarnál a kormányzati negyed építésének különleges követelményei miatt kimondottan mobil elemekből felállítható rendszert terveztek, építtettek, amely 8 millió forintba került. A MÁV- Start Zrt. úgy tájékoztatott, a Keleti pályaudvar esetében az átadási idő azért tér el a korábban tervezettől, mert a pályaudvart érintő metróépítés miatt jelentős változások lesznek a vágányok, pénztárak megközelíthetőségében.
A bevételekkel kapcsolatban a cég azt közölte, hogy a Nyugati pályaudvarnál mintegy 10 százalékos növekedést tapasztaltak a jegyárbevételben a korábbiakhoz képest, és hasonló bevételnövekedést kívánnak elérni a Déli pályaudvarnál is – áll a kommunikációs osztály válaszában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.