Feltörhető a peronzár

Papír zsebkendő, bolti blokk, BKV-bérlet felmutatásával is át lehet jutni a MÁV-peronzáron a lebukás kockázata nélkül. A MÁV-Start állítása szerint visszatartó erővel bír a kerítés, hiszen nőtt a jegybevétel, egyes vasutas dolgozók azonban ezt kétségbe vonják.

2007. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétköznap délután a Déli pályaudvar peronzárján oda-vissza sétáltunk anélkül, hogy bárki szólt volna hozzánk, vagy bármilyen jegyet felmutattunk volna. Még csak arra sem kényszerültünk, amit a naponta vonatozók az internetfórumokon ajánlgatnak, hogy valami vonatjegyhez hasonlót – papír zsebkendőt, bolti blokkot, BKV-bérletet – szorongassunk a kezünkben, ha áthaladunk az ellenőrzési ponton.
A rendszeresen vonatozók, ingázók többsége nyilván nem kockáztat, bérletet vált. Azonban aki bliccel, az a peronzár felállítása óta sem kerül megoldhatatlan feladat elé. A jegyvizsgálók számát csökkentették, amíg korábban két kalauz jutott egy szerelvényre, ma csak egy – mondta el lapunknak a magát megnevezni nem kívánó MÁV-alkalmazott. Azon a mintegy órás úton, amíg egy agglomerációból a fővárosba tartó járat megérkezik a célállomásához, a jegyvizsgáló legfeljebb egyszer tudja végigjárni a szerelvényt, az ellenőrzés így szúrópróbaszerű. A potyautasnak tehát csak egy kicsit kell figyelnie, hogy kikerülje a kalauzt, majd átsétál a peronzáron. Ha mégis kérnék a jegyét, s nem jön be a papír zsebkendős trükk, akkor sincs nagy baj: az utas megnevez egy olyan közeli állomást, ahol a MÁV nem tart fenn pénztárat. Aki Szobról utazik a Nyugati pályaudvarra, egy útra több mint ezer forintot kell fizetnie a teljes árú jegyért. Ha ebből csak öt kilométert vall be, 60 forinttal megússza.
A MÁV Zrt. 2006 szeptemberében állította fel az első peronzárat a Nyugati pályaudvar 1–9. vágányainál, 35 millió forintért. A MÁV állítása szerint az intézkedés bevált, bevezetése óta 130 millió forint többlet jegyárbevételt hozott. A második peronzárat ez év szeptemberében a Déli pályaudvaron vezette be a vasúti szolgáltató. A beruházás értéke itt 36 millió forint volt, amelynek megtérülését néhány hónapra becsülte a cég. Korábbi hírek szerint az év végéig sor kerülhet a Keleti pályaudvar vágányainak lezárására is.
Kétségeit fogalmazta meg a peronzárrendszer beruházásának megtérülésével kapcsolatban informátorunk. A jegyvizsgálók számának csökkentése és a laza peronellenőrzés együttes hatására ugyanis ismét növekszik a jegy nélkül utazók száma a vonatokon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.