Végy egy jól jövedelmező tevékenységet, tüntesd el belőle a hasznot. Állítsd azt, hogy lehetetlen nyereségesen üzemeltetni, fektess a termelőeszközök modernizálásába jelentős összegeket, majd színlelj tendert, és add oda az üzletet annak a jelentkezőnek, akivel már jó előre megállapodtál, s aki ezért nem lesz hálátlan. Az érintett cég nem jár jól, de egyes személyek nagyon is – magyarázta el lapunknak egy szakember, hogyan lehet kiszervezéssel pénzt kimenteni vállalkozásokból. A fenti gondolatkísérlet annak kapcsán született, hogy a Volánbusz Zrt. az év elején alvállalkozóknak adta nemzetközi menetrendszerű buszjáratainak üzemeltetését. A lapunkhoz eljutott információ szerint a járatokat előbb jól kistafírozták, darabonként 50-60 millió forintért Mercedes buszokat vásároltak, majd megpályáztatták az üzemeltetést.
Lapunk kérdésére, hogy a kiszervezések nyertese többnyire vagy kizárólag valóban egy bizonyos Homn Kft. volt-e, illetve hogy Homn Károly vállalkozó személyes kapcsolatainak köszönheti-e a sikerét, nem kaptunk választ. A Volánbusz Zrt. kérdésünkre csupán arról számolt be, hogy az elmúlt években jelentősen változtak a nemzetközi utazási szokások, és ezzel párhuzamosan a teljes utazási piac átstrukturálódott. A helyzet kezelésére a cég komplex intézkedési tervet fogadott el és hajtott végre. A menetrend szerinti nemzetközi járatok üzemeltetésére pályázatban kiválasztott, megbízható, a szabadáras piacon régóta működő, jó referenciákkal rendelkező alvállalkozó cégeket bíztak meg. Ezzel a lépéssel a társaság jelentős költségmegtakarítást ért el, mindamellett a minőségi szolgáltatást továbbra is biztosította az utasok részére. Az alvállalkozó cégek kiemelten, magas komfortfokozatú, többnyire új járművekkel végzik az utasok szállítását.
A Volánbusz Zrt. jelenleg a Budapest és Krakkó, Bécs, Firenze, Milánó, Mannheim, Frankfurt, Berlin, Rotterdam, London, Párizs között közlekedő nemzetközi járatait adta ki üzemeltetésre. A cég kommunikációs vezetője szerint a kiszervezésnek köszönhetően az üzletág az első fél évben újra nyereséget termelt a társaságnak, amely a rendszer hatékonyságát támasztja alá. A pozitív gazdálkodási eredmény és az eddigi tapasztalatok alapján a Volánbusz Zrt. az alvállalkozói rendszer bővítését tervezi a jövőben az üdülőjáratok esetében is.
Az nem vitatható, hogy a fapados légicégek megjelenése a nemzetközi utazási piacon jelentős konkurenciát támaszt a buszjáratoknak – mondta el lapunk kérdésére név nélkül nyilatkozva az egyik Volán-társaság vezető szakembere. Tény, hogy a Volánbusz honlapja szerint egy oda-vissza út Londonba a közeli napokban 44 ezer forintba, a Wizzair légitársasággal ugyanez csak odaútra 24 ezer forintba kerül. A megyei Volán-társaságok gyakorlatában ugyanakkor a városközi forgalom nyereséges. Kevéssé érthető, jelentette ki a szakértő, hogy ha az alvállalkozók nyereséggel üzemeltetik a nemzetközi járatokat, a VolánBusz miért nem volt erre képes.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek