Közös állami vasút?

Azért nem pályázott a MÁV Cargo tenderének második fordulójában az MC Solution konzorcium, mert nem tartja reálisnak a MÁV által várt nyolcvanmilliárdos árat, s mert sokan úgy vélik, előre borítékolható az osztrák–magyar RCA–GySEV páros győzelme.

2007. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Cargo privatizációjának valódi tétje a hazai vasúti szállítási potenciál bekapcsolódása a nemzetközi tranzitba – állította lapunknak az MC Solution konzorcium kommunikációs megbízottja. Európában a szállított áruk legnagyobb mennyisége a fejlett nyugat-európai országok és Oroszország között mozog, alapvetően három csatornán: a lengyel, a cseh (és szlovák), valamint a magyar vasútvonalakon. A MÁV Cargo új tulajdonosán múlik, hogy hazánk milyen mértékben veszi ki a részét ebből a tranzitból.
Mint ismeretes, a messze legmagasabb, 81 milliárd forintos ajánlatot tevő Sped Trans Levice szállítócég és a Slavia Capital Group pénzügyi csoport alkotta szlovák konzorcium, a magyar GySEV és az osztrák Rail Cargo Austria párosa mellett az amerikai szakmai és angol pénzügyi befektető alkotta Cargo Central Europe konzorcium, valamint a holland pénzügyi és cseh szakmai befektetőből álló New World Resources Transportation BV adott kötelező érvényű ajánlatot a Máv Cargo megszerzéséért a privatizációs eljárás második fordulójában. Az első fordulóból kiválasztott hét pályázó közül három távol maradt. Közöttük van az MC Solution konzorcium, amely a CER Közép-európai Vasúti Árufuvarozási Zrt. (Budapest), az International Railway System SA (Luxemburg), a Tiara Zrt. (Budapest), valamint a Babcock and Brown Ltd. (London) cégek konzorciuma.
A konzorcium egy korábbi sajtóközleménye szerint a versenyben lévő vállalkozások közül a CER volt az egyetlen magyar privát vasút. Ez a cég ráadásul koncepcióval, vízióval rendelkezett a hazai vasúti árufuvarozás nemzetközi versenyképességének, geopolitikai jelentőségének megfelelő szerep betöltéséről.
Az MC Solution kommunikációs megbízottja lapunk kérdésére elmondta, a konzorcium azért nem adott be kötelező érvényű ajánlatot, mert a cégcsoport mögött álló pénzügyi elemzők úgy ítélték meg, hogy 55-60 milliárd forintnál magasabb árat már nem lehet az adott pénzügyi-gazdasági környezetben racionálisan kezelni. A kötelező ajánlatot adó csoportok közül a szlovákok ajánlata a legmagasabb, de bizonyos jelek alapján mégis az osztrák–magyar RCA–GySEV páros tűnik esélyesnek. Ezt azzal magyarázzák, hogy a mind magyar, mind osztrák részről állami tulajdonú konzorcium vélhetőleg kedvezőbb feltételekkel kaphat hitelt a piacon, mint a többi, magántulajdonú társaság. Ez adja a MÁV Cargo-tender pikantériáját is – fejtegette a szakértő. Az RCA–GySEV-csoport győzelme esetén újra megvalósul a Monarchia – legalábbis a vasúti áruszállítás területén. Kérdés, vajon privatizációnak tekinthető-e egyáltalán, ha két EU-tagország állami vállalatai vásárolnak fel egy eladó állami céget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.