A MÁV Cargo privatizációjának valódi tétje a hazai vasúti szállítási potenciál bekapcsolódása a nemzetközi tranzitba – állította lapunknak az MC Solution konzorcium kommunikációs megbízottja. Európában a szállított áruk legnagyobb mennyisége a fejlett nyugat-európai országok és Oroszország között mozog, alapvetően három csatornán: a lengyel, a cseh (és szlovák), valamint a magyar vasútvonalakon. A MÁV Cargo új tulajdonosán múlik, hogy hazánk milyen mértékben veszi ki a részét ebből a tranzitból.
Mint ismeretes, a messze legmagasabb, 81 milliárd forintos ajánlatot tevő Sped Trans Levice szállítócég és a Slavia Capital Group pénzügyi csoport alkotta szlovák konzorcium, a magyar GySEV és az osztrák Rail Cargo Austria párosa mellett az amerikai szakmai és angol pénzügyi befektető alkotta Cargo Central Europe konzorcium, valamint a holland pénzügyi és cseh szakmai befektetőből álló New World Resources Transportation BV adott kötelező érvényű ajánlatot a Máv Cargo megszerzéséért a privatizációs eljárás második fordulójában. Az első fordulóból kiválasztott hét pályázó közül három távol maradt. Közöttük van az MC Solution konzorcium, amely a CER Közép-európai Vasúti Árufuvarozási Zrt. (Budapest), az International Railway System SA (Luxemburg), a Tiara Zrt. (Budapest), valamint a Babcock and Brown Ltd. (London) cégek konzorciuma.
A konzorcium egy korábbi sajtóközleménye szerint a versenyben lévő vállalkozások közül a CER volt az egyetlen magyar privát vasút. Ez a cég ráadásul koncepcióval, vízióval rendelkezett a hazai vasúti árufuvarozás nemzetközi versenyképességének, geopolitikai jelentőségének megfelelő szerep betöltéséről.
Az MC Solution kommunikációs megbízottja lapunk kérdésére elmondta, a konzorcium azért nem adott be kötelező érvényű ajánlatot, mert a cégcsoport mögött álló pénzügyi elemzők úgy ítélték meg, hogy 55-60 milliárd forintnál magasabb árat már nem lehet az adott pénzügyi-gazdasági környezetben racionálisan kezelni. A kötelező ajánlatot adó csoportok közül a szlovákok ajánlata a legmagasabb, de bizonyos jelek alapján mégis az osztrák–magyar RCA–GySEV páros tűnik esélyesnek. Ezt azzal magyarázzák, hogy a mind magyar, mind osztrák részről állami tulajdonú konzorcium vélhetőleg kedvezőbb feltételekkel kaphat hitelt a piacon, mint a többi, magántulajdonú társaság. Ez adja a MÁV Cargo-tender pikantériáját is – fejtegette a szakértő. Az RCA–GySEV-csoport győzelme esetén újra megvalósul a Monarchia – legalábbis a vasúti áruszállítás területén. Kérdés, vajon privatizációnak tekinthető-e egyáltalán, ha két EU-tagország állami vállalatai vásárolnak fel egy eladó állami céget.
Orbán Viktor: Nem pihenünk, zajlik a kormányülés, hajrá, Dominik! - Képek