Közveszélyes autóhitelek

Az egyre szűkülő magyar újautó-piacon a szakmai szervezetek és hatóságok igyekezete ellenére továbbra is jelen vannak az ön- és közveszélyes hitelkonstrukciók, a tapasztalatlan ügyfelet csőbe húzó ajánlatok – állítja a kereskedők szervezete. A lízingszövetség szerint azonban tisztul a kép, a problémás esetek lassan kiszorulnak a piacról.

2007. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a magyar autópiac rendületlenül lassul – a harmadik negyedév végén kilencezerrel kevesebb gépjármű talált gazdára, mint tavaly ilyenkor –, a bajban lévő kereskedők továbbra is „palira vadásznak” – mondta lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. Vagyis olyan vevőket keresnek, akik még nem tapasztalták meg a saját bőrükön, hogy mi a havi részletfizetés, mi a kamat, s mivel jár a végrehajtás. Azoknak szánják az alacsony havi törlesztésű konstrukciókat, akik nem kérdezik meg, menynyi a teljes hiteldíjmutató (THM), nem érdeklődnek, hogy mennyi bánatpénzt kell fizetni akkor, ha a tízéves futamidő befejezése előtt szakad meg a törlesztés.
Balogh Árpád szerint megfelel a valóságnak, hogy a kereskedők rendkívül kis árréssel dolgoznak, ezért a finanszírozáson és a biztosításon kell megkeresniük a pénzüket. Balogh szerint az a probléma, hogy csökken a THM, így a kereskedői jutalék is. Kivételt képeznek ez alól a lakosság által felvett hitelek, ezek esetében alkalmazzák ma is az akár 10 százalékos kamatlábakat.
A hosszú, akár 120 hónapos futamidejű kölcsönöket a kereskedők gyakran összekötik az akciós kedvezményekkel, ami alacsony havi törlesztőrészletet eredményez. A tapasztalatlan kuncsaft nem gondol rá, hogy ha valamilyen okból – tartós betegség, munkahely elvesztése – idő előtt ér véget a hitel törlesztése, akkor nemcsak a magas maradványértéket kell kifizetnie, de a kereskedő jutalékát is. A Napi Gazdaság cikke szerint különösen a használt autók finanszírozásakor fordul elő extrém magas, 16–18 százalékos kereskedői jutalék, amit a finanszírozó az idő előtt megszakított ügylet esetén az ügyfélre terhel. A kereskedői jutalék a magyar piacon kialakult szokás szerint a futamidő első évének letelte után a kereskedőé lesz, és nem térítik viszsza az időarányos részt – mondta el lapunknak Báti Balázs, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A finanszírozó ugyanakkor a hitelintézeti törvény és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ajánlása szerint nem terhelheti ezt rá a vásárlóra, hanem csak egy olyan fix díj megfizettetéséről lehet szó, ami az ügylet munkadíját fedezi. Ez a gyakorlatban nem lehet több a hitelösszeg 2–3 százalékánál.
Báti Balázs szerint a jelenség nem új, mi több, lassan kiszorul a piacról az a lízingcég, amelyik ilyen eszközöket alkalmaz. A becsali konstrukciókkal kapcsolatban Báti optimizmusát hangoztatta: szerinte az a fontos, hogy a kereskedők pontosan tájékoztassák a vásárlókat, akik így, ha vállalnak is kockázatot, fel tudnak készülni a váratlan helyzetekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.