Továbbra is várni kell az e-útdíjra

2007. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félő, hogy az elektronikus útdíjtender jelenlegi kiírása sem jut el a szerződéskötésig – mondta lapunknak a pályázatot és a pályázókat jól ismerő informátor. A szakértő szerint ez nemcsak azért baj, mert az EU-nak határidőre – 2011-re – vállaltuk az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését, hanem mert minden évvel, amelyben relatív olcsó, fix áras matricával „sújtjuk” a közúti szállítást, a magyar költségvetés százmilliárdos nagyságrendű bevételtől esik el. Becslések szerint ugyanis ennyi pénz folyna be évente a távolságarányos útdíjból. Ehelyett az olcsó matrica hazánkba vonzza azt az átmenő kamionforgalmat, amely elkerüli a keményen fizettető országokat.
A jelenlegi tender – amelynek keretében a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) november 7-én választott ki a nyolc jelentkező közül négy pályázót – azért bizonytalan kimenetelű, mert a leendő díjszedők alapvető információkkal nincsenek tisztában: nem tudják, milyen lesz a díjstruktúra, mely utak mely szakaszait vonják be a rendszerbe, mekkora forgalom várható a különböző díjkategóriákban. Ellenben az, hogy külön tenderben kívánja a kormány kiválasztani az ellenőrzést végzőt, nem lelkesítő a cégek számára. A gazdasági minisztérium ugyanis láthatóan a jelenlegi matricás rendszer ellenőrét, az Állami Autópálya Kezelő állandó partnerét, a Getronics Magyarország Kft.-t szeretné befutónak, de ezt eddig megakadályozta a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalása.
A pályázatot négyszereplősre szűkítő döntéssel többen elégedetlenek lehetnek a továbbjutó és a kimaradó cégek közül is. A továbbjutók közül azok, amelyek technikai bázisa gyorsan kiépíthető, nem bánják, hogy a magyar kormány fontos információkat tart vissza. Mint ismert, a díjstruktúráról még egy országgyűlési határozatot kell meghozni. Azok ellenben, amelyeknek autópálya-kapuk százait kell felépíteniük, ha elnyerik a 50-70 milliárd forintba kerülő beruházást, türelmetlenebbek.
Azok a cégek, amelyek nem jutottak tovább a KKK szűrőjén, emellett még arra is kíváncsiak, vajon milyen szempontok alapján értékelték az ajánlatokat, a referenciákat. A Közbeszerzési Döntőbizottságnál tegnap járt le a jogorvoslat határideje, a kérelmet az Albacomp Zrt. mellett az Első Magyar Útdíj Rendszer Konzorcium – az Euroinvest–Arcadom–Efkon konzorciuma – adott be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.