Félő, hogy az elektronikus útdíjtender jelenlegi kiírása sem jut el a szerződéskötésig – mondta lapunknak a pályázatot és a pályázókat jól ismerő informátor. A szakértő szerint ez nemcsak azért baj, mert az EU-nak határidőre – 2011-re – vállaltuk az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését, hanem mert minden évvel, amelyben relatív olcsó, fix áras matricával „sújtjuk” a közúti szállítást, a magyar költségvetés százmilliárdos nagyságrendű bevételtől esik el. Becslések szerint ugyanis ennyi pénz folyna be évente a távolságarányos útdíjból. Ehelyett az olcsó matrica hazánkba vonzza azt az átmenő kamionforgalmat, amely elkerüli a keményen fizettető országokat.
A jelenlegi tender – amelynek keretében a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) november 7-én választott ki a nyolc jelentkező közül négy pályázót – azért bizonytalan kimenetelű, mert a leendő díjszedők alapvető információkkal nincsenek tisztában: nem tudják, milyen lesz a díjstruktúra, mely utak mely szakaszait vonják be a rendszerbe, mekkora forgalom várható a különböző díjkategóriákban. Ellenben az, hogy külön tenderben kívánja a kormány kiválasztani az ellenőrzést végzőt, nem lelkesítő a cégek számára. A gazdasági minisztérium ugyanis láthatóan a jelenlegi matricás rendszer ellenőrét, az Állami Autópálya Kezelő állandó partnerét, a Getronics Magyarország Kft.-t szeretné befutónak, de ezt eddig megakadályozta a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalása.
A pályázatot négyszereplősre szűkítő döntéssel többen elégedetlenek lehetnek a továbbjutó és a kimaradó cégek közül is. A továbbjutók közül azok, amelyek technikai bázisa gyorsan kiépíthető, nem bánják, hogy a magyar kormány fontos információkat tart vissza. Mint ismert, a díjstruktúráról még egy országgyűlési határozatot kell meghozni. Azok ellenben, amelyeknek autópálya-kapuk százait kell felépíteniük, ha elnyerik a 50-70 milliárd forintba kerülő beruházást, türelmetlenebbek.
Azok a cégek, amelyek nem jutottak tovább a KKK szűrőjén, emellett még arra is kíváncsiak, vajon milyen szempontok alapján értékelték az ajánlatokat, a referenciákat. A Közbeszerzési Döntőbizottságnál tegnap járt le a jogorvoslat határideje, a kérelmet az Albacomp Zrt. mellett az Első Magyar Útdíj Rendszer Konzorcium – az Euroinvest–Arcadom–Efkon konzorciuma – adott be.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!