Árverésen a visszavett autók

A kereskedők úgy tapasztalják, hogy évről évre szaporodik az autópiacokon a bedőlt lízingek száma, miközben a finanszírozott járművek életkora is növekszik. Az autós aukciókon felkínált gépkocsik négyötöde műszaki vagy jogi szempontból problémásnak nevezhető.

2007. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Senki többet, harmadszor… Bal hátsó ajtó enyhén horpadt, a karosszéria jégkáros, a motorháztető és az utastértető több helyen horpadozott, első szélvédő repedt. Kinek van kedve ilyen autót hazavinni? Márpedig az Autó Aukció Kft. holnapi árverésén a fenti jellemzőkkel illetett gépjármű még a jobb ajánlatok közé tartozik.
Bár a céget Bíró Gyula ügyvezető szerint nem azzal a céllal hozták létre, hogy a finanszírozók által visszavett autóknak keressenek piacot, az idén értékesített 2300 gépjárműből 1800 a fenti körből származik. Az aukciókon szinte kizárólag autókereskedők vásárolnak, és Bíró Gyula szerint ez nem véletlen. Az eladásra kínált autók túlnyomó többsége műszaki vagy jogi szempontból problémás, és csak a kereskedők rendelkeznek olyan rutinnal, hogy meg tudják becsülni, mennyi többletköltséget jelent számukra a tönkretett gépkocsikat forgalomképessé tenni.
A cég honlapja szerint a holnap eladásra kínált autók jelentős részének csak egy kulcsa van – a másik ki tudja, hol, feltételezhető, hogy az előző tulajdonosnál, aki így bármikor beülhet az autóba – némelyiknek hiányzik a forgalmi engedélye, pótkereke, rendszámtáblája, hangszórói, ablaktörlői. Gyakran megdézsmálják az extra felszerelést, de nem ritka az sem, hogy szándékosan rongálnak vagy rejtett hibát idéznek elő a csalódott, birtokukból kizárt előző tulajdonosok. Olyan is előfordult már, hogy baltával verték szét a kocsit.
A piacon és a sajtóban keringő információk szerint 40-50 ezer bedőlt finanszírozású gépkocsi kerül vissza a kereskedelembe, ezek többsége azonban nem új vagy újszerű. Ennek az az oka – mondta el Bíró Gyula –, hogy az így vásárolt autók életkora folyamatosan nő. A gépkocsik a gyártástól számított tizenöt évig finanszírozhatók, és az átlagéletkor – amely tartalmazza a nulla kilométeres autókat is – már 4-5 év. Az Autó Aukció Kft. nem hozza nyilvánosságra, mely cégekkel áll kapcsolatban, honlapja szerint jelenleg kilenc gépjármű finanszírozó, egy állami közigazgatási szerv, két multinacionális cég és 26 gépjármű-kereskedés portékája kerül kalapács alá.
A kereskedők számára hasznos a nyilvános árverés, mert bővíti a kínálatot, átlátható viszonyokat teremt és szabályozott körülmények közt vásárolhatnak – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Ugyanakkor hátrányai is vannak az élő aukcióknak: hiába tekinthetik meg a kereskedők személyesen a felkínált járműveket, számos meglepetés érheti őket a vásárlás után, de a licitkor is, ha a hév elragadja őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.