Senki többet, harmadszor… Bal hátsó ajtó enyhén horpadt, a karosszéria jégkáros, a motorháztető és az utastértető több helyen horpadozott, első szélvédő repedt. Kinek van kedve ilyen autót hazavinni? Márpedig az Autó Aukció Kft. holnapi árverésén a fenti jellemzőkkel illetett gépjármű még a jobb ajánlatok közé tartozik.
Bár a céget Bíró Gyula ügyvezető szerint nem azzal a céllal hozták létre, hogy a finanszírozók által visszavett autóknak keressenek piacot, az idén értékesített 2300 gépjárműből 1800 a fenti körből származik. Az aukciókon szinte kizárólag autókereskedők vásárolnak, és Bíró Gyula szerint ez nem véletlen. Az eladásra kínált autók túlnyomó többsége műszaki vagy jogi szempontból problémás, és csak a kereskedők rendelkeznek olyan rutinnal, hogy meg tudják becsülni, mennyi többletköltséget jelent számukra a tönkretett gépkocsikat forgalomképessé tenni.
A cég honlapja szerint a holnap eladásra kínált autók jelentős részének csak egy kulcsa van – a másik ki tudja, hol, feltételezhető, hogy az előző tulajdonosnál, aki így bármikor beülhet az autóba – némelyiknek hiányzik a forgalmi engedélye, pótkereke, rendszámtáblája, hangszórói, ablaktörlői. Gyakran megdézsmálják az extra felszerelést, de nem ritka az sem, hogy szándékosan rongálnak vagy rejtett hibát idéznek elő a csalódott, birtokukból kizárt előző tulajdonosok. Olyan is előfordult már, hogy baltával verték szét a kocsit.
A piacon és a sajtóban keringő információk szerint 40-50 ezer bedőlt finanszírozású gépkocsi kerül vissza a kereskedelembe, ezek többsége azonban nem új vagy újszerű. Ennek az az oka – mondta el Bíró Gyula –, hogy az így vásárolt autók életkora folyamatosan nő. A gépkocsik a gyártástól számított tizenöt évig finanszírozhatók, és az átlagéletkor – amely tartalmazza a nulla kilométeres autókat is – már 4-5 év. Az Autó Aukció Kft. nem hozza nyilvánosságra, mely cégekkel áll kapcsolatban, honlapja szerint jelenleg kilenc gépjármű finanszírozó, egy állami közigazgatási szerv, két multinacionális cég és 26 gépjármű-kereskedés portékája kerül kalapács alá.
A kereskedők számára hasznos a nyilvános árverés, mert bővíti a kínálatot, átlátható viszonyokat teremt és szabályozott körülmények közt vásárolhatnak – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Ugyanakkor hátrányai is vannak az élő aukcióknak: hiába tekinthetik meg a kereskedők személyesen a felkínált járműveket, számos meglepetés érheti őket a vásárlás után, de a licitkor is, ha a hév elragadja őket.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja