Ausztriának megéri a vasút

A Rail Cargo Austria (RCA) AG és a GYSEV Zrt. konzorciumát hozta ki győztesnek a MÁV Cargo értékesítésére kiírt tender értékelőbizottsága – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A nyertes konzorciumban 91 százalékot birtokló osztrák állam nem sajnálja a 102,5 milliárd forintos vételár arányos részét kifizetni a magyar állami vasúttársaság fuvarozási üzletágáért.

2007. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként lapunk tegnap már valószínűsítette, a Rail Cargo Austria (RCA) AG és a Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt. konzorciuma adta a legmagasabb árajánlatot a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. 29 533 147 000 forint össznévértékű, az alaptőke 100 százalékát képviselő részvényeire. A második helyezett az árversenyen 86 milliárd forinttal a szlovák Sped-Trans és a Slavia Capital Group AS konzorciuma, a harmadik a Cargo Central Europe lett 53,7 milliárd forinttal. A kötelező ajánlatot tévő cégek közül a negyedik, a holland pénzügyi és cseh szakmai befektetőből álló New World Resources Transportation B.V. ajánlatát az értékelőbizottság érvénytelennek nyilvánította, mert az törölte a szerződés szövegéből a dolgozói részvényvásárlással foglalkozó részt.
– A tenderbontás után a MÁV menedzsmentjének 21 plusz 15 napja van a privatizációs szerződés megkötésére, ezért az aláírásra január elején kerülhet sor – mondta Kamarás Miklós, a MÁV elnöke, aki szerint a vételár 2008 első felében érkezik majd meg a MÁV számlájára. Az elnök hangsúlyozta, hogy a bevétellel nem számolt a központi költségvetés, azt teljes egészében a vasúttársaság használhatja fel. A több mint százmilliárd forintot döntően három célra használják fel: fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására és új hitelek önrészének a biztosítására. A bejelentés után újságírói kérdésre válaszolva az elnök azt mondta, az tény, hogy a magyar sajtóban – név szerint említve lapunkban – a tenderbontás előtt megjelent a győztes konzorcium neve és az összeg, ám ez nem jelenti azt, hogy a kiíró vagy valamelyik pályázó szivárogtatta ki az adatokat. Igaz, a MÁV biztonsági igazgatósága korábban vizsgálódott a kiszivárogtatás miatt, de nem sikerült konkrét személyt találnia. Ezután a cégnél úgy intézték, hogy a pályázatban részt vevő igazgató és helyettesei egyszerre ne tudjanak tárgyalni az ügyben.
A MÁV Zrt. május 29-én tette közzé a nyilvános kétfordulós pályázati felhívását a MÁV Cargo Zrt. részvényeinek értékesítésére. Az első körben 12 konzorcium jelentkezett, amelyet 7-re szűkítettek a bírálók. Kötelező érvényű ajánlatot végül négy pályázó adott be.
A MÁV Cargo Zrt. 2006-ban 93 milliárd forint árbevételt és 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el. A társaság tavaly 47 millió tonna árut szállított, ami 6 százalékos teljesítménynövekedés az előző évhez képest. Az idén az első nyolchavi adatok alapján a társaság a múlt évi 9,28 milliárd árutonna-kilométert meghaladó teljesítményt vár az év végéig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.