Az Ikarus Egyedi elbocsátja dolgozóit

Alvó üzembe helyezi a francia menedzsment az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat, s még a héten megkezdődik a 154 munkatárs elbocsátása. Az üzemből ma indítják útjára az utolsó két Mátyásföldön gyártott – de már nem Ikarus márkanéven futó – buszt, pedig a cég most is kap megrendeléseket a világ számos országából.

2007. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar ipar egyik dicsőséges korszaka ér véget dicstelenül: ma hagyja el a mátyásföldi autóbuszgyár telephelyét az ott gyártott utolsó két EAG E91 típusjelű jármű. Ezek a buszok azért nem Ikarus néven szerepelnek, mert a márkanevet a menedzsment évekkel ezelőtt eladta a Széles Gábor tulajdonában álló székesfehérvári vállalkozásnak. A helyi szakszervezet szerint az Iveco-tulajdonban lévő Irisbus által kinevezett francia menedzsment hozzá nem értése, tájékozatlansága, szakmai kompetenciájának teljes hiánya juttatta oda az 1949. február 8-án alakult Ikarus karosszéria- és járműgyár utódát, hogy – legalábbis ideiglenesen – lehúzza a rolót. – Ez egyet jelent a ma 154 fős munkatársi gárda elbocsátásával – mondta Vass József szakszervezeti titkár. Ráadásul a létszám öt éve még háromszáz fő volt.
Nem aggódnának annyira a munkahelyükért és az 58 éves cég jövőjéért a mátyásföldiek, ha a tulajdonos – aki nem tudott sikert elérni a hazai autóbuszpiacon – kiszállna az üzletből, s értékesítené a gyárat. De a tulajdonosokat képviselő Etienne Vigié ügyvezető igazgató döntése alapján nem értékesítik a céget, hanem úgynevezett alvó üzembe helyezik: leszerelik a gépeket, elbocsátják a dolgozókat. Az első 15 ember pénteken kapja meg a felmondását, s a hónap végéig a leltározást végző munkatársakon kívül mindenkit elbocsátanak.
Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (IEA) Kft. szakszervezete korábban már tiltakozott, mert a tulajdonosok jelezték, hogy meg kívánják szüntetni Mátyásföldön a buszok gyártását. Ám az érdekvédők szerint nem állta meg a helyét a menedzsment érvelése, hogy azért kerül sor a bezárásra, mert az IEA működése az utóbbi években folyamatosan jelentős veszteséggel járt. Valójában – állítja a szakszervezet – 1995-től 2003-ig a cég nem volt veszteséges, hiszen sikerrel adott el járműveket itthon és Európában. A szakszervezet szerint a veszteség forrása inkább az, hogy a cég vezetése nem engedte indulni az IEA-t a nagy értékű tendereken. Az érdekvédők akkor nyílt levélben felszólították a vezetést, hogy ha nem látnak esélyt a nyereséges működtetésre, tegyék lehetővé a cég piaci értékesítését. Ám az egykori Ikarus utódja holnap leállítja termelését, s a fennálló szerződéses kötelezettségeinek – például egy honvédségi megrendelésnek – már nem mátyásföldi, hanem más Irisbus-gyártmányokkal kíván eleget tenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.