Napirendre sem vette a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és városképvédelmi bizottsága tegnap a kormányzati negyedre (K4) vonatkozó fővárosi szabályozási keretterv (FSZKT) módosítását. Emlékezetes, hogy a K4-beruházás jogi előkészítése november közepén azért akadt el, mert a bizottság – kormánypárti szavazatokkal – elutasította a módosítást. Ennek az volt az oka, hogy a bizottság tagjai megismerhették a Nemzeti Közlekedési Hatóság „végleges véleményét” arról, milyen kapcsolódó közlekedési beruházásokat tart szükségesnek az épülettömb megépítéséhez. Az előírásban a hatóság több villamosvonal, közúti és gyalogos-alul- és felüljárók, valamint több száz parkoló építését írja elő. Lapunk értesülései szerint a városképvédelmi bizottság késlekedése nem véletlen: kifejezi a szabad demokrata városvezetés elégedetlenségét a kormányzattal szemben, mert utóbbi nem tartotta be a Budapest-szerződésben vállalt kötelezettségeit.
A városképvédelmi bizottság a tervek szerint jövő hét szerdán tárgyalja majd a szabályozási terv módosítását, és úgy kísérlik meg leküzdeni a szükséges közlekedési fejlesztések pluszköltségigénye – a becsült összeg 50-100 milliárd forint – miatt keletkezett problémát, hogy szakaszolják a beruházást. Lapunk értesülései szerint több változat is készül, amelyek attól függően számolnak az első – vagyis az ebben a választási ciklusban megvalósuló – szakasz beruházásaival, hogy a leendő magánbefektető milyen mértékben hajlandó a kapcsolódó közlekedési projektek finanszírozására.
De akármilyen előterjesztést is tár a bizottság a december 20-án ülésező Fővárosi Közgyűlés elé, a K4 épületeinek helyet adó telkek egy része a bonyolult jogi, övezeti besorolási problémák miatt csak törvénysértés árán beépíthető. Mint lapunk november 29-én megjelent cikkében jelezte, a Főpolgármesteri Hivatalban előterjesztés készült arról, hogyan lehetne elkerülni, hogy a K4-épületegyüttes telke egy részének beépíthetővé minősítése ne legyen jogsértő. A városháza sajtófőnöke, Czuk Dorotytya a Heti Válasznak nyilatkozva elismerte, hogy a főjegyzői, mind a főépítészi iroda tavasz óta ismeri azt a közigazgatási hivatali döntést, amely szerint sérti az építési törvény előírását, ha a Fővárosi Közgyűlés a településszerkezeti terv (TSZT) módosítása nélkül próbál beépíthetővé nyilvánítani egy beépítésre nem szánt közlekedési területet. A TSZT módosítása azonban rendkívül időigényes folyamat, amire a K4-beruházásnak, ha ragaszkodnak az átadás 2009-es időpontjához, egyszerűen nincs ideje. Ha a közigazgatási hivatali döntés ellenére december 20-án a főváros hozzájárul az érintett terület átsorolásához, a döntés bíróságon megtámadható.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja