Büntetik a trükkös autóreklámokat

Ritkán foglalkozott eddig a versenyjogi hatóság az autókereskedelemben alkalmazott reklámozási gyakorlattal, mert feltételezték, hogy a sokmilliós elhatározás előtt a vásárlók alaposan tájékozódnak. A gyakorlat azonban ezt nem támasztja alá, ezért várható, hogy a GVH a gépjármű-kereskedőket is vizsgálja majd.

2007. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kötelező új autót venni – ezzel indokolta kérdésünkre Bacher Gusztáv ügyvéd, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem versenyjogi kutatóközpontjának munkatársa, miért nem esett több figyelem eddig a gépjármű-kereskedők reklámjaira. Pedig autós reklámokat nagy számban helyeznek el a médiában, s ezek egy része érezhetően vitatható. A reklámokban gyakran nem is tüntetik fel a gépkocsi vételárát, hanem pusztán csak a havi törlesztés öszszege szerepel. Igaz, legtöbbször jelzik, hogy a feltüntetett összeg az elérhető ajánlatok közül a legolcsóbb, de az csak az apró betűs részben olvasható, hogy a finanszírozó ehhez milyen követelményeket társít. Az is gyakori megoldás, hogy a „becsali” vételár csak bizonyos feltételek esetén érvényes. Például, ha a vevő a kereskedőnél köt finanszírozási, biztosítási szerződést. Speciálisan az autós hirdetésekre jellemző a gépjárművek műszaki adataival való manipulálás. A lóerő, a fogyasztás, az extra felszerelések felsorolásával ugyanis kedvezőbbre lehet festeni a képet.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) korábban abból indult ki, hogy a reklámok az autós vásárlások esetén csak orientálnak, a konkrét üzlet nyélbeütésekor a vevő úgyis találkozik a kereskedővel, s mivel többmilliós, akár évtizedes eladósodással járó döntésről van szó, feltételezhető, hogy a vevő több ajánlat összevetésével, alapos mérlegeléssel készül a vásárlásra. A kereskedők mindennapi tapasztalatai azonban nem támasztják alá a fenti vélekedést – mondta el lapunknak korábban Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A becsapós reklámok a finanszírozásban tapasztalatlan ügyfeleknek szólnak, akik az alacsony havi törlesztőrészlet láttán elcsábulnak, s nem foglalkoznak a későbbi következményekkel. Bacher Gusztáv elmondta, hogy folyamatban van a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló EU-irányelv átültetése, amely nálunk is jogszabályváltozásokat eredményez. Ennek következtében nem zárható ki, hogy a GVH – tekintettel a vásárlók érdekeire nagy értékű vásárlások esetén – ebben a piaci szegmensben több vizsgálatot indít a közeljövőben. A GVH által eddig lefolytatott, elmarasztalással végződött eljárások esetében a hatóság az akciós árak, valamint az alacsony törlesztőrészlet feltételeinek elhallgatása, illetve az egyik gépjárműtípus üzemanyag-fogyasztásának a téves – a valósnál 100 kilométerenként két literrel kisebbet feltüntető – adatának reklámozásáért szabott ki a bírságot, alkalmanként több tíz millió forint értékben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.