Nem kötelező új autót venni – ezzel indokolta kérdésünkre Bacher Gusztáv ügyvéd, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem versenyjogi kutatóközpontjának munkatársa, miért nem esett több figyelem eddig a gépjármű-kereskedők reklámjaira. Pedig autós reklámokat nagy számban helyeznek el a médiában, s ezek egy része érezhetően vitatható. A reklámokban gyakran nem is tüntetik fel a gépkocsi vételárát, hanem pusztán csak a havi törlesztés öszszege szerepel. Igaz, legtöbbször jelzik, hogy a feltüntetett összeg az elérhető ajánlatok közül a legolcsóbb, de az csak az apró betűs részben olvasható, hogy a finanszírozó ehhez milyen követelményeket társít. Az is gyakori megoldás, hogy a „becsali” vételár csak bizonyos feltételek esetén érvényes. Például, ha a vevő a kereskedőnél köt finanszírozási, biztosítási szerződést. Speciálisan az autós hirdetésekre jellemző a gépjárművek műszaki adataival való manipulálás. A lóerő, a fogyasztás, az extra felszerelések felsorolásával ugyanis kedvezőbbre lehet festeni a képet.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) korábban abból indult ki, hogy a reklámok az autós vásárlások esetén csak orientálnak, a konkrét üzlet nyélbeütésekor a vevő úgyis találkozik a kereskedővel, s mivel többmilliós, akár évtizedes eladósodással járó döntésről van szó, feltételezhető, hogy a vevő több ajánlat összevetésével, alapos mérlegeléssel készül a vásárlásra. A kereskedők mindennapi tapasztalatai azonban nem támasztják alá a fenti vélekedést – mondta el lapunknak korábban Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A becsapós reklámok a finanszírozásban tapasztalatlan ügyfeleknek szólnak, akik az alacsony havi törlesztőrészlet láttán elcsábulnak, s nem foglalkoznak a későbbi következményekkel. Bacher Gusztáv elmondta, hogy folyamatban van a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló EU-irányelv átültetése, amely nálunk is jogszabályváltozásokat eredményez. Ennek következtében nem zárható ki, hogy a GVH – tekintettel a vásárlók érdekeire nagy értékű vásárlások esetén – ebben a piaci szegmensben több vizsgálatot indít a közeljövőben. A GVH által eddig lefolytatott, elmarasztalással végződött eljárások esetében a hatóság az akciós árak, valamint az alacsony törlesztőrészlet feltételeinek elhallgatása, illetve az egyik gépjárműtípus üzemanyag-fogyasztásának a téves – a valósnál 100 kilométerenként két literrel kisebbet feltüntető – adatának reklámozásáért szabott ki a bírságot, alkalmanként több tíz millió forint értékben.
Ukránbarát és bevándorláspárti paktumot kötött az Európai Néppárt és a baloldal – Magyar Péter és a Tisza Párt is jóváhagyta a megállapodást