Élet a Cargo árából

Miközben az ország megszorítások között él, a MÁV-nak pénzbőséget hozott a 2007. esztendő. A társaság vezérigazgatója, Heinczinger István szerint jövőre is biztosított a cég finanszírozása, hiszen befolyik a MÁV Cargo eladásából származó százmilliárd, emellett kötvényt bocsátanak ki, és ingatlanokat vernek dobra.

2007. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem győz örvendezni a MÁV vezetése afelett, hogy jó áron sikerült megszabadulni a cég egyetlen nyereséges leányvállalatától, a Cargótól, ám a főleg osztrák s csak kis részben magyar kézbe került cégnél már gőzerővel folyik az átszervezés. Lapunk értesülései szerint nemcsak azért léphetett elő államtitkárrá Dióssy Gábor, a privatizációt levezénylő elnök, mert jutalom illette meg, hanem mert az új tulajdonos, a Rail Cargo Austria– GYSEV konzorcium amúgy is lecseréli a menedzsment jó részét. Információink szerint néhány részleget (ilyen a számlázás, a személyügy) eleve Bécsbe visznek, s az is kérdéses, hogy a kereskedelmi csoport Budapesten marad-e.
A 2007. évet értékelő Heinczinger István vezérigazgató elmondta, a korábbi évek pénzszűke után az idei 293 milliárdos állami tőkejuttatást és támogatást hozott. A jövő esztendő finanszírozása is biztosított, hiszen az év első felében befolyik a MÁV Cargo 102 milliárdos vételára, ebből 70 milliárd jut a vasúttársaságnak. Így a tervek szerint 2008-ban a MÁV-csoport pozitív eredményt ér el.
A cég az idei üzleti tervét 27 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséggel zárja, az előző év 93 milliárd forintos hiányával szemben – mondta Heinczinger István. Jövőre befejeződik a MÁV Zrt. holdingtársasággá alakítása, a nagyobb üzletágak kiszervezése önálló cégekbe. Ennek részeként július elsején megkezdte tevékenységét a személyszállítással foglalkozó MÁV-Start, emellett az ütemes menetrendet további kelet-magyarországi helyszíneken vezették be. Jövőre folytatódnak az átszervezések, létrejön a vontatási tevékenységet végző MÁV Trakció Zrt., illetve a javítással, karbantartással foglalkozó MÁV Gépészeti Zrt.
A MÁV Zrt. számára a jövő év a költségek lefaragása jegyében zajlik majd. E célból bevezetik az úgynevezett nulla bázisú költségvetést, azaz nem a múlt év kiadásaiból indulnak ki, hanem a valós igényekből. A vezérigazgató beszámolt arról, hogy jövőre egy nemzetközi társaság átvilágítja a MÁV-ot az irányító szervezetek hatékonysága szempontjából. Ezen intézkedések révén jövőre kétmilliárd forint megtakarítást, 2010-ig 20 milliárd forint költségcsökkentést várnak el. Ehhez kapcsolódik, hogy jövőre a dolgozói létszámot a kiszervezésen túlmenően 1200-zal tervezik csökkenteni.
A vezérigazgató szerint a MÁV új finanszírozási lehetőségeket vezet be. Mint korábban már bejelentették, 100 milliárd forint értékben eurókötvényt bocsátanak ki. A másik pénzszerzési mód, hogy ingatlanalapot hoznak létre, ettől 2008-ban 15 milliárdos bevételt remélnek. A befolyó pénzt kizárólag fejlesztésre fordítják, a magyar vasút modernizációja ugyanis a következő években rengeteg pénzt emészt majd fel.
A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy az idei évtől tizennégy szárnyvonalon, illetve öt olyan vonalon, ahol korábban buszok szállították az utasokat, szünetel a személyszállítás. Úgy vélekedett, bizonyos gazdaságossági szint alatt nem szabad vonatot üzemeltetni, s mérlegelni kell, hogy az anyagi terheket mennyiben lehet a társadalomra áthárítani. Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, 2007 és 2013 között 550-560 milliárd forint európai uniós vasútfejlesztési célú támogatással számolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.