Nem győz örvendezni a MÁV vezetése afelett, hogy jó áron sikerült megszabadulni a cég egyetlen nyereséges leányvállalatától, a Cargótól, ám a főleg osztrák s csak kis részben magyar kézbe került cégnél már gőzerővel folyik az átszervezés. Lapunk értesülései szerint nemcsak azért léphetett elő államtitkárrá Dióssy Gábor, a privatizációt levezénylő elnök, mert jutalom illette meg, hanem mert az új tulajdonos, a Rail Cargo Austria– GYSEV konzorcium amúgy is lecseréli a menedzsment jó részét. Információink szerint néhány részleget (ilyen a számlázás, a személyügy) eleve Bécsbe visznek, s az is kérdéses, hogy a kereskedelmi csoport Budapesten marad-e.
A 2007. évet értékelő Heinczinger István vezérigazgató elmondta, a korábbi évek pénzszűke után az idei 293 milliárdos állami tőkejuttatást és támogatást hozott. A jövő esztendő finanszírozása is biztosított, hiszen az év első felében befolyik a MÁV Cargo 102 milliárdos vételára, ebből 70 milliárd jut a vasúttársaságnak. Így a tervek szerint 2008-ban a MÁV-csoport pozitív eredményt ér el.
A cég az idei üzleti tervét 27 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséggel zárja, az előző év 93 milliárd forintos hiányával szemben – mondta Heinczinger István. Jövőre befejeződik a MÁV Zrt. holdingtársasággá alakítása, a nagyobb üzletágak kiszervezése önálló cégekbe. Ennek részeként július elsején megkezdte tevékenységét a személyszállítással foglalkozó MÁV-Start, emellett az ütemes menetrendet további kelet-magyarországi helyszíneken vezették be. Jövőre folytatódnak az átszervezések, létrejön a vontatási tevékenységet végző MÁV Trakció Zrt., illetve a javítással, karbantartással foglalkozó MÁV Gépészeti Zrt.
A MÁV Zrt. számára a jövő év a költségek lefaragása jegyében zajlik majd. E célból bevezetik az úgynevezett nulla bázisú költségvetést, azaz nem a múlt év kiadásaiból indulnak ki, hanem a valós igényekből. A vezérigazgató beszámolt arról, hogy jövőre egy nemzetközi társaság átvilágítja a MÁV-ot az irányító szervezetek hatékonysága szempontjából. Ezen intézkedések révén jövőre kétmilliárd forint megtakarítást, 2010-ig 20 milliárd forint költségcsökkentést várnak el. Ehhez kapcsolódik, hogy jövőre a dolgozói létszámot a kiszervezésen túlmenően 1200-zal tervezik csökkenteni.
A vezérigazgató szerint a MÁV új finanszírozási lehetőségeket vezet be. Mint korábban már bejelentették, 100 milliárd forint értékben eurókötvényt bocsátanak ki. A másik pénzszerzési mód, hogy ingatlanalapot hoznak létre, ettől 2008-ban 15 milliárdos bevételt remélnek. A befolyó pénzt kizárólag fejlesztésre fordítják, a magyar vasút modernizációja ugyanis a következő években rengeteg pénzt emészt majd fel.
A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy az idei évtől tizennégy szárnyvonalon, illetve öt olyan vonalon, ahol korábban buszok szállították az utasokat, szünetel a személyszállítás. Úgy vélekedett, bizonyos gazdaságossági szint alatt nem szabad vonatot üzemeltetni, s mérlegelni kell, hogy az anyagi terheket mennyiben lehet a társadalomra áthárítani. Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, 2007 és 2013 között 550-560 milliárd forint európai uniós vasútfejlesztési célú támogatással számolnak.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja