Fapados beruházás

Válságtanácskozásra ül össze ma a főváros, a VI. kerület és a kincstár, hogy kiragadják a kátyúból a kormányzati negyed projektet. Lapunk értesülése szerint szakaszokra bontják a beruházást, és a kapcsolódó közlekedési projekteket, valamint a Nyugati tér környékének rendezését közelebbről meg nem határozott időpontra tolják.

2007. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Válságba került a kormányzati- negyed-beruházás, miután kiderült, hogy az eredeti 141 milliárd forintnál jóval többe kerülne a megvalósítás, ha elkészülnének a szakemberek által szükségesnek ítélt kapcsolódó közlekedési beruházások is. A kormányzati presztízsberuházás ugyanis jelentős forgalomnövekedést okoz majd a jelenleg is rendkívül zsúfolt Nyugati téren és környékén. Ezt a tényt felismerte mind az érintett VI. kerület vezetése, mind Budapest. Ennek jeleként értelmezhető, hogy a fővárosi önkormányzat városfejlesztési bizottsága elutasította a kormányzati negyeddel kapcsolatos fővárosi szerkezeti kerettervre vonatkozó módosítást, méghozzá kormánypárti szavazatokkal. Az ok nem más, mint hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) október 24-én kelt, úgynevezett végleges véleményében hosszú listát közölt a kormányzati negyed építési engedélyéhez a Nyugati pályaudvar környékén a hatóság által szükségesnek tartott közlekedési fejlesztésekről. Ezek között szerepel két villamosvonal bővítése is: a Lehel teret a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky úton át a Deák térrel, valamint a Kossuth teret a Podmaniczky utca Dózsa György úti kereszteződésével kell összekötni. Lapunk értesülései szerint a kormányzat anyagi lehetőségei a Podmaniczky utca kiszélesítésével véget érnek. A VI. kerület a WestEnd 2. épületének engedélyezése során igyekszik megegyezni a beruházóval arról, hogy az NHK által előírt kétszer két sávos közúti aluljárót saját költségén építse meg.
Félő, hogy ezekkel ki is merül a kapcsoló közlekedési beruházások sora, azaz nem lesz villamosépítés, elmaradnak a közúti, illetve a gyalogos alul- és felüljárók, utak, valamint parkolók építése. Mi több, nem lesz közösségi tér az Eiffel-csarnok, nem fedik le a síneket sem. A beruházás egyre nagyobb politikai terhet jelent a fővárosnak és a kerületnek, hiszen a környékbeli lakosság tart a közlekedési káosztól. A főváros talán már kihátrálna az egész projekt mögül, de a kormányzat – presztízsokokból – nem engedheti meg, hogy elbukjon a beruházás. Lapunk információi szerint ezért ultimátumot adtak a fővárosi vezetésnek: ha nem sikerül keresztülerőltetni a projektet, akkor komoly finanszírozási gondok merülhetnek fel a 4-es metró beruházása során.
Vannak arra utaló jelek, hogy mind a NKH-nál, mind a fővárosi önkormányzatnál nyomás alá helyezték azokat a munkatársakat, akik szakvéleményt adtak a kapcsolódó közlekedési beruházásokról. Arra igyekeznek rábírni őket, hogy olyan véleményt fogalmazzanak meg, ami lehetővé teszi a beruházás megépítését a közlekedési fejlesztések nélkül is. Kommunikációs szempontból pedig azt a stratégiát követik, hogy szakaszokra bontják a beruházást. Az első ütemben csak maga az épületegyüttes készül el, valamint a kiszélesített Podmaniczky utca és a közúti alagút. A drága villamosvonal-építést és az egyéb beruházásokat a második, harmadik ütembe tervezik majd be, ezért a megvalósítás ideje mindenképpen túlnyúlik a választási cikluson.
Lapunk a magyar sajtóban egyedüliként végig beszámolt a beruházás ballépéseiről. Ismertettük azoknak a pályaudvari telkeknek a tulajdoni adatait, amelyek nem MÁV-tulajdonúak. Beszámoltunk róla, hogy terrorbiztonsági szempontból átgondolatlan az épületegyüttes elhelyezése. Bár a kormány szavakban cáfolni igyekezett állításainkat, beismerésként értékelhető, hogy az objektumba nem költözik be sem a Miniszterelnöki Hivatal, sem a hadügyminisztérium. A NKH végleges szakvéleményének tartalmát is lapunk ismertette elsőként a magyar médiában, és mi adtuk közre, hogy népszavazást kezdeményez a hatodik kerület egyik szomszédos választókörzetének kereszténydemokrata önkormányzati képviselője. Wertán Zsolt Zoltán szerint a kormányzatinegyed-beruházás jelen helyzetben csak hátrányokkal jár. Pártszimpátiától függetlenül minden lakót sújt majd, mivel a jelentős forgalomnövekedést sem oldja meg, s nem javítana a kerület lakóinak életminőségén sem. A kormányzati tömb beruházása mellett további negyvenmilliárdot emésztenének fel a szükséges közlekedési fejlesztések, de kormány csak ötmilliárdot szán e célra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.