Kákosy nem Kóka útját járja?

Nem állítják le a jelenleg folyó közbeszerzési eljárást az elektronikus útdíj ügyében, de az ettől elválasztott ellenőrzési feladatra már nem az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az egyetlen lehetséges jelölt – ismerte el lapunk kérdésére az új gazdasági miniszter.

2007. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János örökségét legkevésbé az elektronikus útdíj (ED) kérdésében tiszteli az új gazdasági miniszter, Kákosy Csaba – legalábbis ez derült ki a politikus bemutatkozó sajtótájékoztatóján. Lapunk kérdésére a miniszter tegnap kijelentette, hogy nem a Kóka János által favorizált Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az egyetlen lehetséges jelölt az ED ellenőrzési tevékenységére, hanem versenyben dől majd el, ki végezheti a feladatot. A miniszter szavai alátámasztják a Világgazdaság értesülését, amely szerint állami feladat lesz az útdíjellenőrzés, így elkerül a privatizációra szánt ÁAK Zrt.-től, s helyette valószínűleg a Nemzeti Közlekedési Hatóság működtetheti majd a rendszert. Ezt megvalósítandó, a közlekedési törvények parlament előtt levő módosítása során kormánypárti képviselők újabb módosító indítványt terveznek benyújtani.
Mint arról korábban már beszámoltunk, Kóka János javaslatára a parlament júniusban egy nehezen érthető döntésével különválasztotta az ED közbeszerzési eljárását és az ellenőrzést végző szolgáltató kiválasztását. Az ED-tender jelenleg is zajlik, a kiíró a nyolc pályázóból négyet hívott meg a második szakaszba. A négy kimaradt konzorcium közül kettő – az Albacomp Zrt. és az Első Magyar Útdíjrendszer Konzorcium – jogorvoslattal fordult a Közbeszerzési Döntőbírósághoz (KDb), amely ma tart tárgyalást az ügyben. Döntésre valószínűleg nem kerül sor.
Az ellenőrzésre kiírt tender hónapok óta áll, miután a kiíró Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban egyedül az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t hívta meg, ám a KDb megsemmisítette a tendert. A különös eljárás mögött sokan Kóka János magánérdekeltségét sejtették, hiszen a KKK-nak az üggyel foglalkozó vezetőjét a miniszter „elenderes” kapcsolatának tartják.
Lapunk több, az ED pályázatán érdekelt konzorcium képviselőjétől úgy értesült, hogy a rendszer üzemeltetésének és az ellenőrzésének szétválasztása magyar sajátosság, amely ésszerű érvekkel nem támasztható alá, ellenben sok műszaki és üzleti nehézség forrása lehet a jövőben. Többek között akkor, ha megvalósul az EU-országok ED-rendszereinek összekapcsolása, amely lehetővé teszi, hogy a tranzitforgalomban részt vevő fuvarozók útjuk során egy helyen, egyben róják le majd a díjat, ne országonként.
Kákosy Csaba egyebekben jórészt megismételte a parlamenti bizottsági meghallgatásán elhangzottakat. Elmondta, nem veszi le a napirendről 38 bezárásra ítélt szárny- vonal kérdését, jövőre döntenek a sorsukról. A Volán-társaságokkal kapcsolatban elmondta, hogy regionális átszervezésük után a lehető legrövidebb időn belül – még 2008-ban – eladják azokat.
Ezzel kapcsolatban Domokos László, a parlament költségvetési bizottságának fideszes alelnöke kijelentette: ez a lépés tovább nehezíti majd a vidéken élők életét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.