Kóka János örökségét legkevésbé az elektronikus útdíj (ED) kérdésében tiszteli az új gazdasági miniszter, Kákosy Csaba – legalábbis ez derült ki a politikus bemutatkozó sajtótájékoztatóján. Lapunk kérdésére a miniszter tegnap kijelentette, hogy nem a Kóka János által favorizált Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az egyetlen lehetséges jelölt az ED ellenőrzési tevékenységére, hanem versenyben dől majd el, ki végezheti a feladatot. A miniszter szavai alátámasztják a Világgazdaság értesülését, amely szerint állami feladat lesz az útdíjellenőrzés, így elkerül a privatizációra szánt ÁAK Zrt.-től, s helyette valószínűleg a Nemzeti Közlekedési Hatóság működtetheti majd a rendszert. Ezt megvalósítandó, a közlekedési törvények parlament előtt levő módosítása során kormánypárti képviselők újabb módosító indítványt terveznek benyújtani.
Mint arról korábban már beszámoltunk, Kóka János javaslatára a parlament júniusban egy nehezen érthető döntésével különválasztotta az ED közbeszerzési eljárását és az ellenőrzést végző szolgáltató kiválasztását. Az ED-tender jelenleg is zajlik, a kiíró a nyolc pályázóból négyet hívott meg a második szakaszba. A négy kimaradt konzorcium közül kettő – az Albacomp Zrt. és az Első Magyar Útdíjrendszer Konzorcium – jogorvoslattal fordult a Közbeszerzési Döntőbírósághoz (KDb), amely ma tart tárgyalást az ügyben. Döntésre valószínűleg nem kerül sor.
Az ellenőrzésre kiírt tender hónapok óta áll, miután a kiíró Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban egyedül az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t hívta meg, ám a KDb megsemmisítette a tendert. A különös eljárás mögött sokan Kóka János magánérdekeltségét sejtették, hiszen a KKK-nak az üggyel foglalkozó vezetőjét a miniszter „elenderes” kapcsolatának tartják.
Lapunk több, az ED pályázatán érdekelt konzorcium képviselőjétől úgy értesült, hogy a rendszer üzemeltetésének és az ellenőrzésének szétválasztása magyar sajátosság, amely ésszerű érvekkel nem támasztható alá, ellenben sok műszaki és üzleti nehézség forrása lehet a jövőben. Többek között akkor, ha megvalósul az EU-országok ED-rendszereinek összekapcsolása, amely lehetővé teszi, hogy a tranzitforgalomban részt vevő fuvarozók útjuk során egy helyen, egyben róják le majd a díjat, ne országonként.
Kákosy Csaba egyebekben jórészt megismételte a parlamenti bizottsági meghallgatásán elhangzottakat. Elmondta, nem veszi le a napirendről 38 bezárásra ítélt szárny- vonal kérdését, jövőre döntenek a sorsukról. A Volán-társaságokkal kapcsolatban elmondta, hogy regionális átszervezésük után a lehető legrövidebb időn belül – még 2008-ban – eladják azokat.
Ezzel kapcsolatban Domokos László, a parlament költségvetési bizottságának fideszes alelnöke kijelentette: ez a lépés tovább nehezíti majd a vidéken élők életét.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja