Nem azért írt elő a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) számos közúti és közösségi közlekedést érintő beruházást a kormányzati negyed (K4) megvalósításához, mert kötözködni akart, hanem azért, hogy az egyébként is zsúfolt Nyugati teret és környékét alkalmassá tegye a hatalmas többletforgalmat generáló épületegyüttes befogadására – mondta el lapunknak Wertán Zsolt Zoltán KDNP-s önkormányzati képviselő, akit a K4-komplexummal szomszédos választókörzet delegált a kerületi testületbe. Mint lapunk elsőként beszámolt róla, az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága októberben adta meg a kormányzati negyed miatt szükséges övezetmódosításhoz a végleges szakvéleményt, amely a Nyugati pályaudvar környékén szükségesnek tartott közlekedési fejlesztéseket rögzíti. A hatóság eszerint kívánatosnak tartja többek között a Podmaniczky utca átépítését legalább kétszer két sávosra, tömegközlekedési sáv vagy villamosvonal helyének biztosításával, új közúti alagút építését a Lehel tér és a Podmaniczky utca között, valamint a Nyugati téri közúti csomópont átépítését. Az NKH utóbb – szakmai érvekkel nehezen indokolható módon – visszakozott, azt állítva, hogy a végleges szakvélemény nem is olyan végleges. Ez azért is furcsa, mert a Nyugati pályaudvar és környékére készült keretövezet-módosítási hatástanulmány épp azokat a beruházásokat javasolta, mint amit utóbb az NKH is szükségesnek nevezett.
Wertán Zsolt Zoltán lapunk kérdésére elmondta, hogy a kormányzati negyed beruházás valósággal agyonnyomja a VI. kerület közlekedését. – A problémák mindjárt a Podmaniczky utca átalakításával kezdődnek. Az utat kétszer két sávosra tervezik bővíteni, de helyet kell benne biztosítani a villamosnak is. Most hagyjuk azt a kérdést, hogy milyen nyomvonalon vezetik a 2-es villamost a Parlamenttől az Alkotmány utcán át a K4 közelébe, de az biztos, hogy a Podmaniczky utca jelenlegi szélessége erre nem elegendő – jelentette ki a kereszténydemokrata önkormányzati képviselő. Mivel a lakóházakat nem lehet odébb tolni, csak a pályaudvar irányába lehetséges a szélesítés. Ennek több következménye is lesz. Az első, hogy ki kell vágni egy tekintélyes hoszszúságú fasort, ez tekinthető a magát környezetvédőnek, zöldnek nevező koncepció első áldozatának. De van még más is: a Ferdinánd híd egyik lehajtója, amely jelenleg az Izabella utca irányába vezeti a forgalmat, útjában van a K4 épület sarkának, vagyis lebontandó. Enynyivel máris romlik a közúti közlekedés áteresztőképessége – mondta a kereszténydemokrata politikus. A környéken lakókat hasonlóképp érzékenyen érinti, hogy az útszélesítés áldozatává válik több száz, a helyben lakóknak jelenleg ingyenes parkolóhely. Bár érkezett ígéret arra, hogy a K4 parkolóhelyeiből részesülhetnek a lakók is, kérdés, hogy ezt a magánberuházó és -üzemeltető betartja-e. Mivel a kerület többi részén is szűntek meg parkolóhelyek a közelmúltban – a Városligeti fasorban és a Felvonulási téren –, a helyieknek egyre kisebb az esélyük, hogy a lakásuk közelében találjanak szabad parkolót.
A villamos bevezetésére, a K4 forgalmát a Váci útra vezető aluljárók és utak elkészítésére a kormánynak jelenleg legfeljebb 5-10 milliárd forintja van – állítja Wertán Zsolt Zoltán, miközben a fővárosnak a 4-es metró miatt, a kerületnek pedig magától értetődően nincs pénze. Eközben csak a villamos beruházási költségét 20 milliárd forintra becsülik. A VI. kerületiek arra számítanak, hogy ha elkészül a kormánynegyed, semmi vagy szinte semmi kapcsolódó közlekedési fejlesztés nem történik. Ezért a kereszténydemokraták heteken belül népszavazási kezdeményezéssel fordulnak a kerületi önkormányzathoz. A referendumon a polgárok kifejezhetik nemtetszésüket a rosszul előkészített kormányzati presztízsberuházás miatt.
Ukránbarát és bevándorláspárti paktumot kötött az Európai Néppárt és a baloldal – Magyar Péter és a Tisza Párt is jóváhagyta a megállapodást