A légihíd két pillére

Elbocsátások, megszüntetett fontos járatok, masszív veszteség – ez a magánkézbe került Malév – igaz, nem teljes – első évének a mérlege. Az orosz születésű, de másfél évtizede hazánkban élő vezérigazgató, Leonov Péter szerint azonban jövőre minimálisra csökken a veszteség, nem lesznek további elbocsátások, és 2009-ben beindulnak az új kelet-európai járatok, miközben a nyugatiakat sem fejlesztik vissza.

2008. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A New York-i járat szüneteltetése, az orosz gyártmányú gépek beszerzése, az orosz–magyar kormányközi konzultáció során aláírt megállapodások azt sejtetik, hogy a Malév az új orosz tulajdonos vezetésével egészen új stratégiát követ. Csodálja, ha ez nem feltétlenül rokonszenves a magyar közvélemény számára, amely úgy tekintene ma is a cégre, mint nemzeti légitársaságra?
– A Malév új tulajdonosa és én is úgy tekintünk a Malévra, mint nemzeti légtársaságra, azonban azt tudomásul kell venni, hogy a globalizáció, az európai uniós követelmények, valamint a versenytársak keltette konkurenciaharc körülményei között csak gazdaságilag racionális stratégia mentén lehet életképes egy cég. Mint tudjuk, az EU tiltja a cégek támogatását, vagyis az állam nem nyújthat segédkezet a számára – vagy a polgárai számára – fontos cégek megsegítésére. Amikor a Malév továbbélésének biztosításáról gondolkodunk, nem érzelmi, nem politikai, csakis racionális gazdasági érvek számítanak. Soha nem titkoltuk, hogy az új tulajdonos a keleti piacot hozza magával mint hozzáadott értéket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hátat fordítunk a nyugat-európai piacnak, sőt egyes irányokban – Spanyolország, Velence – máris erősítettük jelenlétünket, és ezt tervezzük többek között Skandináviában is.
– Laptársunk ezzel kapcsolatban így fogalmazott: a Malév kelet felé fordította a gépek orrát…
– Ez így nem igaz, fogalmazzunk inkább úgy, hogy az eddig meglévő pillér, az erős nyugat-európai hálózat mellé második pillérként szeretnénk felépíteni a keleti desztinációkat. A félreértések elkerülése végett szögezzük le, nem csak orosz célállomásokról van szó: Ukrajna, a balti államok, sőt Románia és Bulgária is a figyelmünk középpontjában van. Számunkra azért fontos ez, mert az említett piacokon jóval magasabb a növekedés, mint a már „beállt” nyugati piacokon. Persze a versenytársak is résen vannak, szinte ugyanazokkal a nagy hálózatokkal kell megküzdenünk Szófiában, mint Frankfurtban.
– A flotta orosz gépekre cserélése is félreértés?
– Szó sincs a flotta lecseréléséről. A Malév gépparkjának gerincét az új generációs Boeing 737-esek alkotják, amelyekkel teljes mértékben elégedettek vagyunk, és nem is kívánunk tőlük megválni. Tervezzük ugyanakkor a CRJ-k és a 2010-ben kifutó Fokker gépek cseréjét, és itt szóba jöhet az SSJ 100 Szuhoj gyártmány is. Erről jövőre kell döntenünk, hiszen a megrendelések átfutása másfél– két év. A Fokkerek regionális feladatot látnak el, s a mintegy tíz új gépnek is hasonló szerepet szánunk. Több gyártóval is tárgyalni fogunk, és az ajánlatokból választhatjuk akár a Szuhoj gépeket is, de hangsúlyozom, akármi lesz a végső döntés, szigorúan gazdasági alapon születik, nem érzelmi vagy politikai szempontok szerint. Tudni kell, hogy akár a Boeing vagy az Airbus, a Szuhoj is nemzetközi együttműködésben készül, orosz a géptörzs, francia a hajtómű, olasz a futómű. Mellette szól még, hogy a cég szervizbázisul a Malév Aeroplex leányvállalatát szemelte ki, így a légitársaság első kézből tájékozódhat majd a Szuhoj gépek üzemeltetési tapasztalatairól.
– De nem csúszik-e ki a Malév kezéből az EU piaca? Ismert, hogy az Európai Bizottság felkérte a magyar hatóságokat, tisztázzák, uniós cégnek számít-e az orosz tulajdonos kezében lévő légitársaság.
– Alapvető félreértésről van szó, a Malév ugyanis továbbra is magyar cég. A légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagja a Magyarországon alapított és bejegyzett Airbridge Zrt. tulajdonában áll. A cég részvényeinek 51 százaléka két magyar magánszemély, Kiss Kálmán, a Malév alelnöke és Költő Magdolna, a felügyelőbizottság elnöke kezében van. Emellett az igazgatóságban és a felügyelőbizottságban is többségben vannak a magyar állampolgárok.
– Amikor megvásárolták a céget, Borisz Abramovics úr két évet adott a Malév menedzsmentjének, hogy leküzdjék a veszteséget. Az idén jelentős veszteségről szólnak a hírek annak ellenére, hogy 9 százalékos volt az elbocsátás. Terveznek-e újabb elbocsátásokat, és mikor lesz nyereséges a Malév?
– Az idén bejelentett csoportos létszámleépítés folyamatban van, mértéke nem éri el a 9 százalékot. Jövőre nem lesz leépítés. A gazdaságosság két úton valósítható meg: a hatékonyság és a bevételek növelésével. Ebben az évben 1,3 milliárddal csökkentettük a költségeinket – ebben még nincs benne a szervezeti karcsúsítás –, és 900 millió forinttal növeljük bevételeinket. Ehhez hozzásegít, hogy az ősszel komoly piaci sikereket értünk el a Oneworld szövetség tagjaként. Novemberben 3,4 százalékkal, 48,5 százalékra nőtt a piaci részesedésünk Ferihegyen, és ezzel megközelítettük az ötvenszázalékos célkitűzésünket. A 2008-as év a számunkra az építkezés és a stabilizáció időszaka lesz, amelynek végén csak minimális üzemi veszteséget tervezünk. A következő, a 2009-es évben indulnak be az említett új kelet-európai járataink, amelyektől komoly utasszám- és bevételnövekedést várunk. Akkorra már nyereséges lesz a Malév, és megkezdődhet a fejlesztés is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.