Nemcsak azt nem tudták megmondani az utasoknak tegnap a vasútállomásokon, hogy mikor indul a következő vonat, de azt sem, hogy a hétfői, a szerdai vagy a szombati menetrend szerint közlekednek a járatok. Lapunk kérdésére Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője elismerte, a kommunikációs igazgatóság hibájából jelent meg a médiában, hogy a MÁV szerdán a szombati menetrend szerint közlekedteti a vonatokat. Valójában a hét első munkanapjára vonatkozó menetrend – vagyis a hétfői – volt érvényben, csak ezt az időjárás miatt módosították. Késő délután helyreállt az elővárosi közlekedés – állította a MÁV.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) előzetes becslései alapján az elővárosi vonatok fele-háromnegyede nem közlekedett. A várakozási idő az ígért 20 perc helyett egy órára növekedett. A VEKE szerint az utasok tájékoztatása még a közlekedésnél is zűrzavarosabb volt: az állomásokon adott tájékoztatás valótlan információkat tartalmazott. A VEKE azt követelte a közlekedési minisztertől, hogy nevezze meg a felelősöket.
Tegnap aláírták a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését is.
*
Az osztrák Rail Cargo Ausztria (RCA) és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A tranzakciót még az osztrák és a magyar versenyhivataloknak is jóvá kell hagyniuk, ami 4-5 hónapot is igénybe vehet.
Gustav Poschalko, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja az aláírás után elmondta: tudomásukra jutott, hogy félelmek élnek a magyar félben a két cég összeolvadásával kapcsolatban. Úgy fogalmazott, némelyek attól tartanak, hogy az osztrák vasúti teherszállító bekebelezi a sokkal szerényebb méretű és gördülőállománnyal nem rendelkező magyar partnerét. Az osztrák vezető elismerte, hogy a versenyképesség javítása érdekében számos intézkedést kell hozniuk, és ezek egy része nem lesz népszerű. Ugyanakkor Gustav Poschalko szerint a félelmek alaptalanok.
Nem számít a MÁV Cargo Ausztriába költöztetésére vagy a magyar menedzsment teljes lecserélésére Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Lapunk értesülését, amely szerint máris megkezdődött a magyar vasúti cég egyes osztályainak Ausztriába költöztetése, a MÁV vezetője nem erősítette meg. Heinczinger szerint az olyan aprólékos szervezőmunkát, szoros kapcsolattartást igénylő tevékenységet, mint a fuvarszervezés, nem lehet egy távoli központból vezényelni. Ugyanebből a megfontolásból nem tartja valószínűnek a vezérigazgató, hogy osztrák vezető irányítsa a jövőben a MÁV Cargót, illetve ha az első számú embert Ausztriából is hozzák, az operatív munkát biztosan magyarok végzik hosszú távon is.
Az aláírást követően Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a MÁV Cargo privatizációs tranzakciója megerősíti Ausztria magyarországi befektetői pozícióját. Arra az oszták sajtóban megjelent felvetésre, hogy az RCA túl magas árat fizet a magyar cégért, Veres János úgy reagált, a Postabank is megérte az árát. Dióssy Gábor, a MÁV Cargo elnöke, a bírálóbizottság vezetője, a gazdasági tárca kijelölt államtitkára az aláírást úgy értékelte, hogy a privatizációval olyan tulajdonosa lett a MÁV Cargónak, amely biztosítja a cég piaci fejlődését, amely így a régióban piacvezető szerepet tud betölteni.
Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke újságíróknak elmondta, hogy az új tulajdonos három évig használhatja a MÁV Cargo nevet. A tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja. Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé.
A Fidesz teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja a MÁV Cargo Zrt. privatizációját – jelentette be Márton Attila országgyűlési képviselő. A politikus közleménye szerint a kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítást adja el. A magyar vasút, a MÁV Cargo a stratégiai nemzeti vagyon meghatározó eleme, értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság, az adófizetők érdekeit. Mint az közismert, a teherszállításon keletkező üzleti haszon egy részét a vasút az amúgy veszteséges személyszállítás költségeire fordította. A cég eladásával tovább súlyosbodik Magyarország kiszolgáltatottsága – áll a közleményben.
Újabb vasúti hivatali csörte. Megkezdte tevékenységét januártól a MÁV Trakció Zrt. Ám miként a MÁV Start, a Trakció indulása sem mentes a botrányoktól. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) a múlt év utolsó napjaiban elutasította a MÁV Zrt. által alapított társaság engedélykérelmét. A vasúti hivatal álláspontja szerint a MÁV Trakció tervezett működési és üzleti modellje nagymértékben veszélyeztette volna a MÁV Start Zrt. működésének alapjait.
– Sajnálattal értesültünk róla, hogy a Magyar Vasúti Hivatal nem engedélyezte, hogy 2008. január elsejétől a vontatási szolgáltatást önálló cégként a MÁV Trakció Zrt. végezze, de ez a legkevésbé sem akadályozza a sem a Trakció, sem a MÁV Start, sem a MÁV Cargo működését – mondta el lapunk kérdésére Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Mivel mind a személy-, mind a teherszállító cég rendelkezik érvényes engedéllyel, működésüket a hivatali elutasítás nem érinti. A MÁV Zrt. azért fordult engedélykérelemmel a MVH-hoz, hogy a Trakció olyan megrendelők számára is végezhessen szolgáltatást, amelyeknek nincs engedélyük. Heinczinger szerint az MVH jogi álláspontja nem következetes, ezért polgári perben megtámadják a vasúti hatóság döntését.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő