A MÁV azt sem tudta, milyen nap van

Néhány centiméter hó, valamint a vasúttársaság kommunikációs hibája nagyobb káoszt okozott a főváros környéki elővárosi forgalomban tegnap, mint a vasutassztrájk. Ugyancsak tegnap aláírták a MÁV Cargo eladásáról szóló szerződést.

2008. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak azt nem tudták megmondani az utasoknak tegnap a vasútállomásokon, hogy mikor indul a következő vonat, de azt sem, hogy a hétfői, a szerdai vagy a szombati menetrend szerint közlekednek a járatok. Lapunk kérdésére Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője elismerte, a kommunikációs igazgatóság hibájából jelent meg a médiában, hogy a MÁV szerdán a szombati menetrend szerint közlekedteti a vonatokat. Valójában a hét első munkanapjára vonatkozó menetrend – vagyis a hétfői – volt érvényben, csak ezt az időjárás miatt módosították. Késő délután helyreállt az elővárosi közlekedés – állította a MÁV.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) előzetes becslései alapján az elővárosi vonatok fele-háromnegyede nem közlekedett. A várakozási idő az ígért 20 perc helyett egy órára növekedett. A VEKE szerint az utasok tájékoztatása még a közlekedésnél is zűrzavarosabb volt: az állomásokon adott tájékoztatás valótlan információkat tartalmazott. A VEKE azt követelte a közlekedési minisztertől, hogy nevezze meg a felelősöket.
Tegnap aláírták a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződését is.
*
Az osztrák Rail Cargo Ausztria (RCA) és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizet a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A tranzakciót még az osztrák és a magyar versenyhivataloknak is jóvá kell hagyniuk, ami 4-5 hónapot is igénybe vehet.
Gustav Poschalko, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja az aláírás után elmondta: tudomásukra jutott, hogy félelmek élnek a magyar félben a két cég összeolvadásával kapcsolatban. Úgy fogalmazott, némelyek attól tartanak, hogy az osztrák vasúti teherszállító bekebelezi a sokkal szerényebb méretű és gördülőállománnyal nem rendelkező magyar partnerét. Az osztrák vezető elismerte, hogy a versenyképesség javítása érdekében számos intézkedést kell hozniuk, és ezek egy része nem lesz népszerű. Ugyanakkor Gustav Poschalko szerint a félelmek alaptalanok.
Nem számít a MÁV Cargo Ausztriába költöztetésére vagy a magyar menedzsment teljes lecserélésére Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Lapunk értesülését, amely szerint máris megkezdődött a magyar vasúti cég egyes osztályainak Ausztriába költöztetése, a MÁV vezetője nem erősítette meg. Heinczinger szerint az olyan aprólékos szervezőmunkát, szoros kapcsolattartást igénylő tevékenységet, mint a fuvarszervezés, nem lehet egy távoli központból vezényelni. Ugyanebből a megfontolásból nem tartja valószínűnek a vezérigazgató, hogy osztrák vezető irányítsa a jövőben a MÁV Cargót, illetve ha az első számú embert Ausztriából is hozzák, az operatív munkát biztosan magyarok végzik hosszú távon is.
Az aláírást követően Veres János pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a MÁV Cargo privatizációs tranzakciója megerősíti Ausztria magyarországi befektetői pozícióját. Arra az oszták sajtóban megjelent felvetésre, hogy az RCA túl magas árat fizet a magyar cégért, Veres János úgy reagált, a Postabank is megérte az árát. Dióssy Gábor, a MÁV Cargo elnöke, a bírálóbizottság vezetője, a gazdasági tárca kijelölt államtitkára az aláírást úgy értékelte, hogy a privatizációval olyan tulajdonosa lett a MÁV Cargónak, amely biztosítja a cég piaci fejlődését, amely így a régióban piacvezető szerepet tud betölteni.
Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke újságíróknak elmondta, hogy az új tulajdonos három évig használhatja a MÁV Cargo nevet. A tervek szerint a több ütemben beérkező privatizációs bevételt a MÁV fejlesztésre, rossz hitelek kiváltására, illetve a működés finanszírozására fordítja. Az aláírás kapcsán kiadott közös közlemény szerint a Rail Cargo Austria figyelmet fordít a teljes szállítás fejlesztésére, ezért komplett logisztikai megoldások kínálatával bővíti szolgáltatásait Délkelet-Európa felé.
A Fidesz teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja a MÁV Cargo Zrt. privatizációját – jelentette be Márton Attila országgyűlési képviselő. A politikus közleménye szerint a kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes üzletágát, a teherszállítást adja el. A magyar vasút, a MÁV Cargo a stratégiai nemzeti vagyon meghatározó eleme, értékesítése sérti a nemzet, a gazdaság, az adófizetők érdekeit. Mint az közismert, a teherszállításon keletkező üzleti haszon egy részét a vasút az amúgy veszteséges személyszállítás költségeire fordította. A cég eladásával tovább súlyosbodik Magyarország kiszolgáltatottsága – áll a közleményben.

Újabb vasúti hivatali csörte. Megkezdte tevékenységét januártól a MÁV Trakció Zrt. Ám miként a MÁV Start, a Trakció indulása sem mentes a botrányoktól. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) a múlt év utolsó napjaiban elutasította a MÁV Zrt. által alapított társaság engedélykérelmét. A vasúti hivatal álláspontja szerint a MÁV Trakció tervezett működési és üzleti modellje nagymértékben veszélyeztette volna a MÁV Start Zrt. működésének alapjait.
– Sajnálattal értesültünk róla, hogy a Magyar Vasúti Hivatal nem engedélyezte, hogy 2008. január elsejétől a vontatási szolgáltatást önálló cégként a MÁV Trakció Zrt. végezze, de ez a legkevésbé sem akadályozza a sem a Trakció, sem a MÁV Start, sem a MÁV Cargo működését – mondta el lapunk kérdésére Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Mivel mind a személy-, mind a teherszállító cég rendelkezik érvényes engedéllyel, működésüket a hivatali elutasítás nem érinti. A MÁV Zrt. azért fordult engedélykérelemmel a MVH-hoz, hogy a Trakció olyan megrendelők számára is végezhessen szolgáltatást, amelyeknek nincs engedélyük. Heinczinger szerint az MVH jogi álláspontja nem következetes, ezért polgári perben megtámadják a vasúti hatóság döntését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.