Két éve csökken az eladott új autók száma hazánkban: a 2005-ös kétszázezerről 2006-ban 180 ezerre, tavaly pedig 173 ezerre esett az értékesített darabszám – mondta el lapunk kérdésére Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakember azt prognosztizálta, hogy ebben az évben már nem zsugorodik tovább a piac, a 170-175 ezer eladott gépkocsi az a szint, aminél tovább nem eshetnek az eladások. Úgy is mondhatnánk, ez a gödör alja, ahonnan csak felfelé vezet az út. Győző Gábor ugyanakkor a későbbiekben sem reménykedik olyan dinamikus emelkedésben, mint ami a Bokros-csomag okozta zuhanást követte a kilencvenes évek második felében. Emlékezetes, hogy akkor a sokkot követően évente két számjegyű növekedés következett. Az MGE elnöke szerint 2009-től óvatos, lassú növekedés kezdődhet a magyar gépjárműpiacon.
A stagnálás éve lesz tehát 2008, ami azonban nem jelenti azt, hogy semmi nem változik a piacon. A helyben járás ugyanis nem vonatkozik a márkakereskedések helyzetére vagy a finanszírozó cégek magatartására. Előbbieket megtizedelheti a kemény verseny és a folyamatosan emelkedő költségszint. Ennek azonban nem az lesz a következménye, hogy bezárnak a márkakereskedések, hanem az, hogy tulajdonosaik kénytelenek lesznek tőkeerős versenytársaiknak eladni szalonjaikat. Ez a koncentráció európai folyamat, amely hazánkban is érezteti hatását. Győző Gábor szerint Ausztriában már 2003–2004-ben megtörtént, hogy a kereskedők mintegy tizedének nem újították meg a szerződését az importőrök. Ha a feltörekvő koreai márkák nem terjeszkedtek volna hazánkban olyan agresszíven, a magyar márkakereskedők közül sokan már tavaly importőr nélkül maradtak volna.
A fokozódó piaci nyomás át fogja alakítani a kereskedők és a finanszírozók között erőviszonyokat is – állítja az MGE elnöke. Az idő előtt megszakadt lízingszerződések a finanszírozóknak, a nagy tömegű – piaci becslések szerint évente 40-50 ezer darab – visszavett autó a kereskedőknek okoz egyre nehezebben kezelhető problémát. A fő nehézséget az jelenti, hogy a kereskedő napi érdeke a minél több eladott autó, ami az esetek túlnyomó részében finanszírozást is jelent. Mivel azonban a vásárlóval nem a lízingcég, hanem a márkakereskedő alkalmazottja találkozik, nem vizsgálják elég alaposan az igénylők hitelképességét. – Az önerő nélküli, akár tízéves futamidejű konstrukciók vissza fognak szorulni 2008-ban – állította Győző Gábor, és ennek a folyamatnak már kézzelfogható jelei tapasztalhatók.
Az év fontos fejleménye lesz a gépjárműpiacon, hogy az Európai Bizottságnak elő kell készítenie a 2010-ben lejáró csoportmentességi szabályok megújítását. Ezek teszik lehetővé a gyártóknak, hogy gépjárművet csak szerződött partnerek révén árulhassanak, ezért nem kerül az autó mondjuk a villanybojler mellé a bevásárlóközpontban. A megújítás során komoly harc várható a gyártói és a márkafüggetlen kereskedői lobbik között.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő