Élet a gödör fenekén

Nem csökken tovább idén az eladott új autók száma, legalábbis ebben bizakodnak a gépjárműimportőrök. A nemzetközi trendeknek megfelelően tovább zajlik viszont a tőkekoncentráció, amelynek nyomán a mainál tizedével kevesebb cég birtokolja majd a márkakereskedéseket.

2008. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két éve csökken az eladott új autók száma hazánkban: a 2005-ös kétszázezerről 2006-ban 180 ezerre, tavaly pedig 173 ezerre esett az értékesített darabszám – mondta el lapunk kérdésére Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakember azt prognosztizálta, hogy ebben az évben már nem zsugorodik tovább a piac, a 170-175 ezer eladott gépkocsi az a szint, aminél tovább nem eshetnek az eladások. Úgy is mondhatnánk, ez a gödör alja, ahonnan csak felfelé vezet az út. Győző Gábor ugyanakkor a későbbiekben sem reménykedik olyan dinamikus emelkedésben, mint ami a Bokros-csomag okozta zuhanást követte a kilencvenes évek második felében. Emlékezetes, hogy akkor a sokkot követően évente két számjegyű növekedés következett. Az MGE elnöke szerint 2009-től óvatos, lassú növekedés kezdődhet a magyar gépjárműpiacon.
A stagnálás éve lesz tehát 2008, ami azonban nem jelenti azt, hogy semmi nem változik a piacon. A helyben járás ugyanis nem vonatkozik a márkakereskedések helyzetére vagy a finanszírozó cégek magatartására. Előbbieket megtizedelheti a kemény verseny és a folyamatosan emelkedő költségszint. Ennek azonban nem az lesz a következménye, hogy bezárnak a márkakereskedések, hanem az, hogy tulajdonosaik kénytelenek lesznek tőkeerős versenytársaiknak eladni szalonjaikat. Ez a koncentráció európai folyamat, amely hazánkban is érezteti hatását. Győző Gábor szerint Ausztriában már 2003–2004-ben megtörtént, hogy a kereskedők mintegy tizedének nem újították meg a szerződését az importőrök. Ha a feltörekvő koreai márkák nem terjeszkedtek volna hazánkban olyan agresszíven, a magyar márkakereskedők közül sokan már tavaly importőr nélkül maradtak volna.
A fokozódó piaci nyomás át fogja alakítani a kereskedők és a finanszírozók között erőviszonyokat is – állítja az MGE elnöke. Az idő előtt megszakadt lízingszerződések a finanszírozóknak, a nagy tömegű – piaci becslések szerint évente 40-50 ezer darab – visszavett autó a kereskedőknek okoz egyre nehezebben kezelhető problémát. A fő nehézséget az jelenti, hogy a kereskedő napi érdeke a minél több eladott autó, ami az esetek túlnyomó részében finanszírozást is jelent. Mivel azonban a vásárlóval nem a lízingcég, hanem a márkakereskedő alkalmazottja találkozik, nem vizsgálják elég alaposan az igénylők hitelképességét. – Az önerő nélküli, akár tízéves futamidejű konstrukciók vissza fognak szorulni 2008-ban – állította Győző Gábor, és ennek a folyamatnak már kézzelfogható jelei tapasztalhatók.
Az év fontos fejleménye lesz a gépjárműpiacon, hogy az Európai Bizottságnak elő kell készítenie a 2010-ben lejáró csoportmentességi szabályok megújítását. Ezek teszik lehetővé a gyártóknak, hogy gépjárművet csak szerződött partnerek révén árulhassanak, ezért nem kerül az autó mondjuk a villanybojler mellé a bevásárlóközpontban. A megújítás során komoly harc várható a gyártói és a márkafüggetlen kereskedői lobbik között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.