Jövőre ÖBB-expresszel roboghatunk Bécsbe

Mindenki megkapja a magáét a MÁV-nál a menetrendbotrány miatt – állítja a vasúti hivatal elnöke. Antal Dániel szerint nem a MÁV belső ügye, hogy megnevezhető-e a menetrendbotrány személyi felelőse. A Magyar Vasúti Hivatal elnöke kijelentette: a MÁV elszabotálta az intézményi szétválasztásra vonatkozó kormányhatározatot, s ezzel akadályozza, hogy 2010-re, az EU által előírt piacnyitásra versenyképes vasúti szervezet jöjjön létre hazánkban.

2008. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pótvizsgálat a felelősökért. A további személyes felelősség megállapítása céljából pótlólagos vizsgálatot rendelt el a január 2-i menetrendváltozás ügyében a MÁV Zrt. vezérigazgatója, amelynek hétfő délutánig kell lezárulnia – közölte a vasúttársaság. A távirati iroda tájékoztatása szerint Heinczinger István több fegyelmi eljárást kezdeményezett, és felkérte a MÁV-Start Zrt. vezetését, hogy a leányvállalat is folytassa le a szükséges eljárásokat. A MÁV közleményében a vizsgálat alapján visszautasít minden olyan állítást, amely azt sugalmazza, hogy a vasúttársaságok között nem történt meg a felelősség és a hatáskörök szétválasztása. (B. P.)


Többször bírálta a vasúti hivatal a MÁV Zrt. szervezeti átalakulásának folyamatát. De valójában szükség van-e, s ha igen, miért a vasúttársaság szétdarabolására?
– Arra a fajta széttagolásra, amit most látunk a MÁV-csoportban, nincs feltétlenül szükség, hiszen jelenleg a MÁV Zrt. és vállalatainak a száma meghaladja a százat. Ám az olyan, három részre való tagolásra, amit az EU előírt, valóban szükség volna. Magyarországon egy évtizede kormányoktól független szakpolitikai konszenzus alakult ki a pályavasúti és vállalkozói vasúti tevékenység szétválasztásáról.
– E tevékenységek szétválasztása tehát kényszerből történt?
– Az a baj, hogy az intézményi szétválasztás egyáltalán nem történt meg. Pedig az Európai Unió legalább két-három modellt ajánl: ismert az a rendszer, amelyben egymástól teljesen független társaságok működnek. Lehetőség továbbá a belső vagy számviteli elhatároláson alapuló modell. A magyar vasúttársaság azonban egyiket sem valósította meg. Jelenleg a MÁV Zrt. mint anyavállalat a leányvállalataitól függetlenül is részt vesz a pályavasúti tevékenység végzésében, tehát önálló pályavasútról egyáltalán nem beszélhetünk, de a MÁV részt vesz a személyszállítási, sőt részben az áruszállítási tevékenységek végzésében is.
– Ez nem a cég belső problémája?
– Semmiképpen sem lehet magánügy, hiszen az európai közlekedéspolitikai irányelv szerint az öszszeférhetetlenség kérdését a tagállamoknak teljes körűen kezelniük kell. Épp ennek a szétválasztásnak az ellenőrzésére jött létre a vasúti hivatal, és ugyanennek a meglétét most az Európai Bizottság is vizsgálja Magyarországon.
– Tetten érhetők a szervezetlenség nyomai a működésben is? Ez okozta a menetrendi káoszt?
– Január 2-án meglehetősen kaotikus közlekedési helyzet alakult ki, amellyel kapcsolatban a szükséges vizsgálatokat még nem folytatták le. Az biztos, hogy a MÁV-Start megbukott az utasok kezelése, tájékoztatása terén, de ennél súlyosabb, hogy a vonatok sem jártak. Márpedig arra a kérdésre, hogy a zavart mi okozta, ma sincsen válasz. Ha egy vonat nem közlekedik, annak két felelőse lehet: vagy a pályavasút nem működik – ezért a vezérigazgató, Heinczinger István viseli a felelősséget, hiszen a pályavasút az igazgatóság irányítása alatt maradt –, vagy a szerelvények elindítói, azaz a MÁV-Start. Csakhogy most teljesen zavarosak a felelősségi viszonyok, normális esetben két perc alatt el lehetne dönteni, hogy az infrastruktúra területén volt probléma, vagy a vonatok közlekedtetése terén, vagy mind a kettőben. A vasúti hivatal vizsgálatot folytat az ügyben, s nem vagyok meggyőződve róla, hogy a MÁV vezetőinek a témában tett nyilatkozatai megalapozottak voltak.
– Vajon a megfelelő felelősöket találta-e meg a közlekedési miniszter akkor, amikor a két érintett cég közül az egyiknek az igazgatóságát állította föl, nem pedig a két cég menedzsmentjében kereste a felelőst?
– Nem tisztem a miniszter döntését értékelni, de az biztos, hogy a MÁV-Start menedzsmentje a menetrendkáosz napján leszerepelt. Jelenleg a MÁV-on belül és kívül is folynak vizsgálatok. A MÁV elnökétől írásbeli tájékoztatást kértem, így január végén tiszta képünk lesz, hogy milyen irányítási zavarok vezethettek ide. A MÁV-Start vezető testületeinek elmozdítása nem a vége e folyamatnak, hanem a kezdete.
– Most hogyan tovább? Ha nem sikerült jól a MÁV cégeinek szétválasztása, hogyan lesz működőképes magyar vasút a piacnyitáskor?
– Nem könnyű kérdés, miközben a MÁV jelenlegi menedzsmentje megkérdőjelezi azt, hogy a kormány által meghatározott szervezeti átalakítás helyes. Ezért a mi helyzetünk sem könnyű, hiszen a vasúti hivatal kis létszámú és nemrég alakult szervezet. A MÁV a rendszerváltásig a pártállam részeként működött, azután formálisan részvénytársaságként, de valódi állami kontroll nélkül. A jogállami jellegű hatalomgyakorlás keretei pedig lassan alakulnak ki.
A piacnyitás pedig több lépcsőből áll. Az első, az áruszállítás liberalizációja már megtörtént. Ezután következik a távolsági közlekedésé, ami az európai nagyvárosokat öszszekötő kül- és belföldi vonatokat jelenti. Ez először a Budapest–Bécs viszonylatban valósul meg, legkésőbb 2010-ben. Magyarország nem gördít az elé akadályt, hogy külföldi vállalkozások állami támogatás nélkül belépjenek ebbe a piaci szegmensbe. Az osztrák vasút (ÖBB) a 2009-es menetrendi évében már Budapest és Bécs között, kétóránkénti gyakorisággal expresszvonatokat indít.
– Az ÖBB versenyképesebb lehet állami támogatás nélkül, mint a MÁV állami támogatással?
– Arra való a piaci verseny, hogy ez kiderüljön. Vizsgáltuk a környező közép-európai országok állami támogatásait és vasúti közszolgáltatási adatait; a rendelkezésünkre álló számok alapján úgy látjuk, hogy jelenleg Magyarországon fizet az állam a legtöbbet az közszolgáltatásokért.
– Mi marad akkor a MÁV-nak?
– Az elővárosi piac, ahol ma még nincsen eldöntött menetrendje a liberalizációnak, s a vidéki vasúti szállítás, ami a mellékvonalakon zajlik döntően. Ám ez utóbbi piacon a jelenlegi államvasút egyszerűen nem tűnik versenyképesnek. Egész Közép-Európában az a gyakorlat, hogy megjelennek olyan olcsó vasúti szolgáltatók, amelyek képesek állami támogatásból olcsóbb szolgáltatást nyújtani kevés embernek. E területeken is versenyhez fog vezetni, hogy megszületett az új tömegközlekedési közszolgáltatásokról szóló európai rendelet, ami 2009 decemberében lép hatályba, s kötelező versenyeztetést ír elő az államilag támogatott szolgáltatások piacán is. Ha az állam hozzá akar járulni a városi buszközlekedéshez vagy az elővárosi vonatok közlekedtetéséhez, akkor egy idő után kötelezően versenytárgyalást kell kiírnia. Ezzel Budapest elővárosaiban a BKV, a HÉV és a MÁV szolgáltatásai között valódi és érdemi versenyt lehet kialakítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.