Három év után az idén folytatódik, és a tervek szerint 2010-re befejeződik a környezetvédelmi kármentesítés a taszári repülőtéren – ígéri a honvédelmi tárca. Az Egyesült Államok délszláv békemissziója, az IFOR és az SFOR az 1990-es évek végén hagyott maga után Taszáron több ezer liter repülőgép-hajtóanyagot, amely más repülőterekhez, például Sármellék egykori szovjet légitámaszpontjához hasonlóan a földbe helyezett tartályokból a talajvízbe szivárgott. A szennyezés Taszáron is súlyos, noha a reptér közeli kutak vizét a kerozinszenynyezés állítólag nem érte el.
Miután az amerikaiak elhagyták Taszárt, a dél-dunántúli zöldhatóság felszólította a Honvédelmi Minisztériumot, a repülőtér akkori tulajdonosát a kármentesítésre. A munkák megkezdődtek, 250 millió forintot ki is fizetett rá a honvédelmi tárca, majd három éve – egyelőre nem tudni, hogy melyik vezető döntésének köszönhetően – abbamaradtak.
Értesülésünk szerint a Dél-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséget a honvédelmi tárca a minap egy szűkszavú közleményben arról értesítette, hogy 2008-tól folytatódik, 2010-re pedig befejeződik a repülőtér szennyezett területén a kármentesítés. Kérdés, ki állja majd a becslések szerint egymilliárd forintos költséget: a régi tulajdonos honvédelmi tárca vagy a légibázis új tulajdonosa, a Kincstári Vagyonkezelő Ügynökség.
Mivel a taszári bázist a kormány már több mint két éve eladásra kínálja, sürgetőnek tűnik a környezetvédelmi kármentesítés, a potenciális befektető ugyanis nem szívesen alkudna kerozinszennyezett kincstári ingatlanra. Nem beszélve arról, hogy szennyezett terület a jogszabályok szerint nem lehet adásvétel tárgya.
Nem sokáig tart már a jó idő, hirtelen érkezik a nagy lehűlés