Négy évig biztos az átalányalapú útdíj

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium helyett a közlekedési hatóságtól szerzi be a bliccelő autósok adatait az Állami Autópályakezelő, amely mindaddig beszedi a személyautók – jelenleg átalányalapú – útdíját, amíg ebben a járműkategóriában is életbe nem lép a használatarányos útdíj. Ennek bevezetése a teherjárművek esetében is legalább két évet csúszik.

2008. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes bizonytalanság uralkodik az elektronikus útdíjrendszer (ED) bevezetése körül: az ellenőrzésre kiírt pályázatot a Közbeszerzési Döntőbizottság még szeptember végén megsemmisítette, a rendszer kiépítésére és működtetésére kiírt tendert a kiíró Gazdasági és Közlekedési Minisztérium maga vonta vissza a múlt év végén.
Az ellenőrzésről szóló pályázat elkülönítése a kiépítésre és működtetésre kiírt tendertől több pályázó szerint indokolatlan és szakmailag nehezen védhető. Egyes szakértők azt állították, az ellenőrzési funkciónak az Állami Autópályakezelőhöz delegálása nem szolgált más célt, mint a privatizáció előtt álló cég értékének felsrófolását.
Az ED rendszer bevezetésére eredetileg megjelölt 2009-es időpont – a lapunknak nyilatkozó, a pályázaton indult cégek szakértői szerint – már az eredeti kiírásnál sem volt valószínű, ám a pályázat visszavonása után ez bizonyossá vált. Tekintve, hogy a 2010-es esztendő az országgyűlési választások, valamint az új kormány megalakulásának éve, biztos, hogy 2011 előtt nem vezetik be a használatarányos útdíjat a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek számára. A tender visszavonásának indoka hivatalosan az, hogy az Országgyűlés decemberben hatályon kívül helyezte a használatarányos útdíjfizetési rendszer közbeszerzési eljárásához adott korábbi felhatalmazását.
Lapértesülések szerint a jövőben állami feladat lesz az útdíjellenőrzés, így elkerül az azt korábban végző ÁAK Zrt.-től, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) működteti a rendszert. Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója szerint a döntés végeredménye az lesz, hogy a feladatot a közlekedési hatóságtól kapja az ÁAK. Winkler-Virág András, az ÁAK szóvivője lapunk kérdésére elmondta, hogy ez a döntés nem a használatarányos díjfizetési rendszert érinti, hiszen arról még ki sem írták a pályázatot, hanem a jelenleg is használatos átalánydíjas, köznyelven matricás metódust. Winkler szerint az NKH bevonása a díjszedésbe előnyös az ÁAK-nak, mert az – akárcsak a korábban adatszolgáltatóként szereplő belügyi, majd igazságügyi tárca – rendelkezik a gépjárművek aktuális adataival, hiszen az NKH adja ki a gépjárművekre a műszaki vizsgaengedélyt. A matricás rendszer a személygépkocsik számára pedig még több éven át fennmarad, hiszen az ED bevezetése biztosan késik. Ráadásul átmeneti ideig a két rendszer egymás mellett fut – esetleg választható lesz –, hiszen a korábbi kiírásban az szerepelt, hogy az első ütemben csak a tehergépkocsiknak teszik kötelezővé a használatarányos díjfizetést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.