Szembekerült a Kaposvárért Közalapítvány köztiszteletnek örvendõ személyiségekbõl álló kuratóriuma a Magyar Mûvelõdési Intézet és Képzõmûvészeti Lektorátussal és a Somogy Megyei Múzeumok Igazgatósága képzõmûvészeti osztályának mûvészettörténészeivel, jelesül Horváth János Rippl-Rónai-szakértõvel az alapítvány elgondolása szerinti Rippl-Rónai-szobor ügyében. A múlt év végére igencsak kiélezõdött vitát az váltotta ki, hogy a lektorátus határozottan elutasította a város közalapítványának azt a tervét, hogy a festõóriást egy szamárfogaton ülve ábrázolja a somogyi megyeszékhely belvárosában elhelyezendõ, egész alakos, életképszerû szoborkompozíció.
– A széles karimájú kalapot viselõ, színes egyéniségû mester számára nem volt dehonesztáló felülni a szamaras kordéra, s azzal a Róma-hegyrõl „leereszkedni” a városba. Mûvészettörténeti tény, hogy Rippl-Rónaitól nem álltak távol a falusias miliõbe tartozó állatok, a Róma-hegyi kúria közelében pávák ékeskedtek, „vörös foltos, rosszul tejelõ, de szép tehenek legeltek. Volt itt méhes, istálló, galambház és pajta, válogatott kutyák, sõt még csacsifogat is” – érvelnek egy mûvészettörténészi leírásra hivatkozva a szamárfogatos Rippl-Rónai-szobor mellett az alapítvány kurátorai.
– A Kaposvárért Közalapítvány körültekintõen járt el a pályázat kiírásakor. A megbízható források között az ugyancsak somogyi illetõségû Bernáth Aurél két könyvébõl is idézhetünk annak alátámasztására, hogy Rippl-Rónai igenis felült a szamaras szekérre. „A kordélyból úgy állt ki nagy teste, mint egy Buddha-szobor. Széles mûvészkalapja, lecsüngõ haja olyan extravagáns látványt nyújtott, hogy mindenki utánanézett, amíg lehetett” – idézi Bernáthot a kuratórium mûvészettörténetben jártas civil szakértõje, Gáspár Ferenc.
A kaposvári kórház fõorvosa a kilencvenhét éves Kossuth-díjas író, Takáts Gyula által is megerõsítettnek tartja Bernáth Aurél visszaemlékezését. Az író ugyanis a szemtanú hitelességével még azt az útvonalat is megadja, amelyen annak idején Rippl-Rónai a szamárkordén ülve rendszeresen közlekedett. Takáts Gyula szerint az erre utaló ábrázolás nem sértõ.
Ezzel a pályázat kiírói megdõltnek tekintik Horváth Jánosnak az érvelését, hogy „Anella, a festõ nevelt lánya ugyan felült a szamárfogatra, de Rippl-Rónai nem”. Visszautasítják továbbá, hogy a szamárfogat dehonesztáló volna a híres festõre nézve, s hogy bárki is provinciális szemléletûnek titulálja a szamárfogatos szoborkompozíció mellett kardoskodókat.
Négy terv érkezett a Kaposvárért Közalapítvány meghívásos Rippl-Rónai-szobor-pályázatára, ám közülük a lektorátus csak egyre mondta ki, hogy „az alkotó munkáján karakteresen jelenik meg Rippl-Rónai derûs személyisége”, s hogy „a szamár megfogalmazása is életszerû”. Ám a bizottság a pályázati kiírás alapgondolatát (mármint hogy a szobor Rippl-Rónait a szamárfogattal együtt jelenítse meg) eleve hibásnak tartja, a terv megvalósítását nem javasolja.
A képzõmûvészeti lektorátus 2007. december 6-i szakvéleményével lezárta a kaposvári Rippl-Rónai-szobor ügyét, de a szülõvárosban azóta is folytatódik a terv elutasításával gerjesztett disputa. A közalapítvány kuratóriumának elnöke, Fekete László ügyvéd lapunknak azt mondta: a szoborállítás mûvészettörténetben is jártas ötletgazdáitól távol áll a zajos esztétikai vita, és nem szeretnék egy „helyi háborúval” hírbe hozni a „festõk városa” címet büszkén viselõ Kaposvárt. Mindazonáltal ragaszkodnak ahhoz az elgondolásukhoz, hogy Kaposvár belvárosát egy kedves, szerethetõ, életképszerû Rippl-Rónai-szobor ékesítse.
Szép Tamás ügyvéd, önkormányzati képviselõ, a közalapítvány ellenõrzõ bizottságának vezetõje humoros hangú, de figyelemre méltó érveket felsorakoztató „antilektorátusi szakvéleményben” vitázik a Rippl-Rónai és a szamárfogat összeegyeztethetetlenségét állító Horváth János mûvészettörténésszel, mondván, „aki felvette a kolompot, az kolompoljon”.
És persze Horváth János sem marad adós az ellenérvekkel. Egyebek közt azt írja: „Hamis beállítás, értékhamisítás szamárkordén ülve ábrázolni Rippl-Rónait … a magyar piktúra Cézanne-ját, Gauguinjét … aki egymaga volt a reakció az Akadémiával és Nagybányával szemben.”
A szamárfogatos Rippl-Rónai-szobor megvalósítása mellett a legtöbb érvet az irodalmi és mûvészeti egyesületekben is aktívan tevékenykedõ civil szakértõ, Gáspár fõorvos sorakoztatja föl.
– A pályázati kiírásban megfogalmazott Rippl-Rónai-szobor kizárólag kaposvári környezetben hordoz érthetõ mondanivalót, ezért az csak a szülõvárosban valósítható meg. Mint a lélek rezdülésének meghatározó szerepet tulajdonító orvos ugyanúgy vélekedem a festõóriásról, mint a genetikus Czeizel Endre, aki a közelmúltban megjelent Festõk – gének – szégyenek címû könyvében Rippl-Rónairól megállapítja: „géniusz, annak minden emberi következményével együtt”.
Paradox módon Gáspár doktor – a saját érvelésének és igazának alátámasztására – a szoborállítást élesen elutasító Horváth János mûvészettörténész szavait is felhasználja. „Rippl-Rónai tudta, hogy milyen szerepet játszik, amikor a külvilág szemében elõadta magát. Exponálta magát úgy is, mint hétköznapi jelenséget. Tudatosan formálta magáról a képet… A mû nem választható el a mûvész egyéniségétõl. És megfordítva sem. Rippl-Rónai alakja nem függetleníthetõ a mûvész alakjától. A Rippl-Rónait ábrázoló szoboralakhoz történõ eszköztársítás a mûvész lényegi szerepét hivatott jelezni” – idézi Horváth Jánost Gáspár doktor.
– Meggyõzõdésem az is – mondja –, hogy mivel a festõk anyanyelvi szinten beszélik a szimbolika nyelvét, Rippl-Rónai tudta, hogy egy szamár és nem a szimbólum húzza a kocsiját, amelyen rendszeresen végigvonult a városon. Nagyon gazdag volt, így tarthatott volna hintót is, ha a kordét méltatlannak érezte volna magához. Esetében a szamár (vagy az öszvér) vontatta kordé, az egyéb kellékekkel együtt, hozzátartozott a kisvárosi mindennapok egyhangúságát megtörõ, mindenki mástól különbözni akaró festõmûvész tudatosan vállalt extrém nimbuszának alakításához és fenntartásához. Ezért sem gondolkodhatunk emlékmûben, csak egy kedves, szerethetõ történetet elmesélõ szoborban. Látni vélem a mester szája sarkában megbúvó hamiskás mosolyt: lám-lám, jó befektetés volt a szamárkordé, még száz év múlva is beszélnek róla…
A szoborról egyébként még nincs döntés, így az érvek ütköztetése várhatóan folytatódik.
Nem sokáig tart már a jó idő, hirtelen érkezik a nagy lehűlés