Eltűnnek majd a kocsik?

A múlt század az automobil diadalmenetét hozta. S bár a személyautó az ázsiai kontinensen ismét hódító útra készül, szakértőnk szerint még egyszer nem ismétlődik meg a sikersztori. Miért? Mert fogynak az olajkészletek, csökkenteni kell a szén-dioxid-kibocsátást, a nagyvárosok korlátozzák az autóforgalmat, az állam nem lesz képes támogatni a közúti közlekedést, s mert az infokommunikációs forradalom feleslegessé teszi az utazgatás jelentős részét.

2008. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjainkban a nem egészen félmillió forintos indiai fapados kiskocsi tartja izgalomban az autós társadalmat. Lehet-e ennyi pénzért használható járműre számítani? – teszik fel a kérdést a vásárlók. (Magyarországon ma 2 millió forintnál olcsóbban szinte nem is árulnak új autót.) És lehet-e ennyi pénzből eladható portékát gyártani? – teszik fel a kérdést a gyártók.
A Tata Nanóról készült képekről sokaknak eszébe juthat a Fiat 500, amely a második világháború utáni Európában lett népautó. De ebből a szempontból elődnek tekinthető maga a Ford T-modell is, amely „kerekekre tette Amerikát” – mondta el lapunknak Karlovitz Kristóf autóközlekedési szakíró. A Nano az 1,2 milliárd lakosú India meghódítására készül. Alkotói szemei előtt a földrésznyi ország 7 milliónyi motorosa és mopedese lebeg. Csakhogy a történelem nem ismétli önmagát – állítja Karlovitz. Ami sikerült a „Bádog Böskének” Amerikában, a Topolinónak, a VW Bogárnak és Citroën Kacsának Európában, nem fog sikerülni a fapadosnak Indiában és Kínában.
Azt, hogy az automobilizáció feltételei alapvetően megváltoztak, s egyre változnak, az ipar stratégái is érzékelik. A fenntartható mobilitásról értekeztek a szakértők Sanghajban tavaly ősszel. A gyártók képviselői arról igyekeztek meggyőzni a vásárlókat, hogy az autózásnak van jövője, hiszen felelősségtudatos cégek dolgoznak a holnap megoldásain. Ám ez nem más, mint átverés – állítja Karlovitz Kristóf. Könnyű belátni, ha napi kétszázmillió tonna olajat bányásznak a Földön, majd ez az autózás révén azonnal környezetszennyezéssé válik, akkor egyszer elfogy az olajkészlet, másrészt klímaváltozás következik be.
Mi várható tehát? Először is egyre drágul az üzemanyag. Emlékeztetőül: 17 éve az váltotta ki a taxisblokádot, hogy 64 forintra emelték a benzinárat. Azóta az ár megötszöröződött. Már csak meg kell háromszorozódnia, hogy elérje az ezer forintot. Kérdés, hány ember engedheti meg magának Európában, s különösen a feltörekvő Indiában – amely köztudottan nem dúskál olajban –, hogy ezerforintos benzinnel furikázzon.
Hasonlóképpen komoly akadálya lesz a népautózásnak a globális felmelegedést okozó gázok problémája. Ma még csak a nagy iparvállalatok CO-kibocsátását korlátozzák. Ám lehet, hogy nemsokára eljön a nap, amikor nemcsak az autókkal kereskednek a nepperek, de a hozzá kiadott kvótákkal is. Karlovitz Kristóf szerint a hetvenes évek olajválságai egyes országokban már kikényszerítették a személyautó-használat korlátozását. Például elrendelték, hogy páros napokon csak a páros számra végződő rendszámmal rendelkező autók közlekedhetnek, s viszont.
Az autók használatát a nagyvárosok is korlátozni lesznek kénytelenek, amire a londoni dugódíj mellett számos példa utal. Ám a belvárosokra nem csak áldást hozhat a behajtási tilalom – jegyezte meg Karlovitz. Amerikában többfelé okozta a kocsik belvárosból történő kitiltása a középosztály távozását és a city elgettósodását.
A következő nyomós érv a személyautózás visszaszorulása mellett, hogy az autóközlekedés társadalmi költségei jóval magasabbak, mint amennyit ma megfizettetnek a használóval. A vasút költségeivel összevetve a közút használata még mindig lényegesen olcsóbb. Ezt bizonyítja például az áruszállítás vasútról közútra terelődése Európa-szerte. A valós költségek és a jelenleg kirótt terhek különbözetét pedig a kormányok közpénzből pótolják ki – ameddig bírják szusszal.
Az autóhasználat végét siettetheti az is, ha az életforma átalakulása jelentősen mérsékeli a közlekedési igényeket. Az infokommunikációs forradalom következtében néhány évtized alatt megsokszorozódhat az otthon végzett munka, s ekkor feleslegessé válik a hatalmas irodaházak fenntartása. S ha az embereknek nem kell naponta bejárniuk a munkahelyükre, sokkal kevesebbet utaznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.