Idehaza egyedülálló, háromszintű autópálya-csomópontot épít a Vegyépszer az M0-s és az M6-os metszéspontjában – mondta el lapunk kérdésére Bíró Csaba főmérnök. A legalsó szint a Barackos út, amely régóta meglévő, a XXII. kerület kezelésében lévő közút. Ezt építették fölül az M0-s létesítése idején egy híddal. Fölötte indul az M6-os, amely átível nemcsak a meglévő M0-s felett, de emellett még egy közút – az Angeli utca –, valamint az M0-s egyik felhajtó ága felett is.
A háromszintű csomópont létrejöttét az M6-os vonalvezetése indokolta – mondta el lapunk kérdésre a főmérnök. Mint ismert, egy korábbi kormánydöntés alapján a sztráda e szakaszának át kell haladnia az egykori Metallochemia telephelyén, hogy az autópálya töltésébe beépíthessék a kitermelt szennyezett talajt. Ez a vonalvezetés eredményezte, hogy az M6-os a Barackos út közelében metszi az M0-s vonalát. Így jött létre a bonyolult csomópont, amelynek leglátványosabb eleme az M6-os autópálya 230 méter hosszú hídja, amely nettó 1,9 milliárd forintból készül. Építéséhez 7500 köbméter betont és 734 tonna betonacélt használtak fel. A kivitelezést számos nehézség akadályozta: a legnagyobb, hogy a rendkívül forgalmas és meglehetősen szűk keresztmetszetben épített M0-s felett kellett úgy építkezni, hogy nem lehetett a forgalmat leállítani.
A hasonló beruházások esetében – mint az M0-snak az M5-öst áthidaló műtárgyánál – ezt úgy oldották meg, hogy lezártak egy-egy sávot, és a forgalmat a leállósávra terelték. Erre az M0-s esetében nem volt lehetőség, hiszen nincs leállósáv, így a meglévő sávok szűkítésével, elhúzásával operáltak – mondta el Bíró Csaba. Amikor pedig mindenképp le kellett zárni ideiglenesen a forgalmat – mint a betongerendák beemelésekor – azt hét végén és éjszaka hajtották végre úgy, hogy egy-egy tízperces művelet után elengedték a leállított forgalmat.
Nehézséget jelentett az idő szűkössége is. A munkát 2005 késő őszén kezdhette meg a Vegyépszer, ám különféle műszaki nehézségek, közműkiváltások miatt az utolsó pillért csak tavaly augusztusban kezdhették megépíteni. A csomópont készültségi állapota jelenleg 60 százalékos, a befejezési dátum, miként az egész autópálya-szakasz esetében, 2008. augusztus 31.
A híd építése a pillérek alapozásával kezdődik: a föld alatt egy-egy cölöpösszefogó gerenda fekszik, ezekre építik a pilléreket, amelyek tetejére fektetik a szerkezeti gerendákat, s ide támaszkodnak az előre gyártott vasbeton hídgerendák. Minden nagyobb hídnak tartalmaznia kell hőtágulási, úgynevezett dilatációs szerkezeteket, ezeket az M6-os hídján – egyedi műszaki megoldással – nem a hídfőkön, hanem a 3-as és a 6-os pillérekbe építették be.
Az M6-os hídja 9 alátámasztáson, pontosabban 2 hídfőn és 7 pillérsoron nyugszik, így 8 nyílása van. Ebből kettőt foglal el az M0-s jobb és bal pályája, kettőt a hídlábak előtöltése, egyet az Angeli út, egyet az út és az M0-s közötti sáv, valamint egyet-egyet az M0-s lehajtó- és felhajtóágai. Az M0–M6 csomópontban végül is összesen nem kevesebb mint hat – ha az M6-os „nagy” híd két pályáját önállónak számítjuk, hiszen szerkezetileg két egymás mellé épített hídról van szó, akkor hét – hídszerkezetet épített a Vegyépszer. Ennek az az oka, hogy a két autópálya, valamint három nagytétényi közút találkozása rendkívül bonyolult közlekedési helyzetet teremtett, hiszen biztosítani kell az átjárást a különféle irányokból érkező közlekedők számára.
Ráadásul az M0-s, amely mint közismert, egy leendő kétszer három plusz egy leállósávos autópálya egyik nyomvonalán épült meg, épp ezen a ponton vált nyomvonalat. Amíg a jelenleg megépült út az M1-es irányából közlekedve a képzeletbeli teljes autópálya jobb felét használja, a csomópont után áttér a bal oldali nyomvonalra. Ennek az az eredménye, hogy az M0-s Barackos út felett vivő hídját egyik irányban bontani, másik irányban szélesíteni kellett – mondta el Bíró Csaba főmérnök. Emellett kellett megépíteni a másik, a bal oldali nyomvonalat hordozó, három plusz egy sávos hidat, és még egy keskenyebbet a felhajtóág számára. Vagyis az M0-s hídja végül három egymás mellé épített hídból áll majd. Ezek mellett még két kisebb hidat építenek a csomópontban, amelyek a két sztráda forgalmát viszik át egyikről a másikra. Fontos fejlemény, hogy az út bővítése eredményeként az M0-s az M6-os csomópont közelében két kilométeren át igazi, kétszer három sávos autópályaként üzemel majd.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!