Épül az első háromszintű sztrádacsomópont

É P Í T Ő I P A R Nem kevesebb mint hét kisebb-nagyobb híd – valamint a hozzájuk vezető fel- és lehajtók – alkotják hazánk első háromszintű autópálya-csomópontját az M0-s és az M6-os találkozásánál. A meglehetősen bonyolult szerkezetnek két autópálya és három közút között kell összeköttetést biztosítania a különféle irányokban közlekedők számára.

2008. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idehaza egyedülálló, háromszintű autópálya-csomópontot épít a Vegyépszer az M0-s és az M6-os metszéspontjában – mondta el lapunk kérdésére Bíró Csaba főmérnök. A legalsó szint a Barackos út, amely régóta meglévő, a XXII. kerület kezelésében lévő közút. Ezt építették fölül az M0-s létesítése idején egy híddal. Fölötte indul az M6-os, amely átível nemcsak a meglévő M0-s felett, de emellett még egy közút – az Angeli utca –, valamint az M0-s egyik felhajtó ága felett is.
A háromszintű csomópont létrejöttét az M6-os vonalvezetése indokolta – mondta el lapunk kérdésre a főmérnök. Mint ismert, egy korábbi kormánydöntés alapján a sztráda e szakaszának át kell haladnia az egykori Metallochemia telephelyén, hogy az autópálya töltésébe beépíthessék a kitermelt szennyezett talajt. Ez a vonalvezetés eredményezte, hogy az M6-os a Barackos út közelében metszi az M0-s vonalát. Így jött létre a bonyolult csomópont, amelynek leglátványosabb eleme az M6-os autópálya 230 méter hosszú hídja, amely nettó 1,9 milliárd forintból készül. Építéséhez 7500 köbméter betont és 734 tonna betonacélt használtak fel. A kivitelezést számos nehézség akadályozta: a legnagyobb, hogy a rendkívül forgalmas és meglehetősen szűk keresztmetszetben épített M0-s felett kellett úgy építkezni, hogy nem lehetett a forgalmat leállítani.
A hasonló beruházások esetében – mint az M0-snak az M5-öst áthidaló műtárgyánál – ezt úgy oldották meg, hogy lezártak egy-egy sávot, és a forgalmat a leállósávra terelték. Erre az M0-s esetében nem volt lehetőség, hiszen nincs leállósáv, így a meglévő sávok szűkítésével, elhúzásával operáltak – mondta el Bíró Csaba. Amikor pedig mindenképp le kellett zárni ideiglenesen a forgalmat – mint a betongerendák beemelésekor – azt hét végén és éjszaka hajtották végre úgy, hogy egy-egy tízperces művelet után elengedték a leállított forgalmat.
Nehézséget jelentett az idő szűkössége is. A munkát 2005 késő őszén kezdhette meg a Vegyépszer, ám különféle műszaki nehézségek, közműkiváltások miatt az utolsó pillért csak tavaly augusztusban kezdhették megépíteni. A csomópont készültségi állapota jelenleg 60 százalékos, a befejezési dátum, miként az egész autópálya-szakasz esetében, 2008. augusztus 31.
A híd építése a pillérek alapozásával kezdődik: a föld alatt egy-egy cölöpösszefogó gerenda fekszik, ezekre építik a pilléreket, amelyek tetejére fektetik a szerkezeti gerendákat, s ide támaszkodnak az előre gyártott vasbeton hídgerendák. Minden nagyobb hídnak tartalmaznia kell hőtágulási, úgynevezett dilatációs szerkezeteket, ezeket az M6-os hídján – egyedi műszaki megoldással – nem a hídfőkön, hanem a 3-as és a 6-os pillérekbe építették be.
Az M6-os hídja 9 alátámasztáson, pontosabban 2 hídfőn és 7 pillérsoron nyugszik, így 8 nyílása van. Ebből kettőt foglal el az M0-s jobb és bal pályája, kettőt a hídlábak előtöltése, egyet az Angeli út, egyet az út és az M0-s közötti sáv, valamint egyet-egyet az M0-s lehajtó- és felhajtóágai. Az M0–M6 csomópontban végül is összesen nem kevesebb mint hat – ha az M6-os „nagy” híd két pályáját önállónak számítjuk, hiszen szerkezetileg két egymás mellé épített hídról van szó, akkor hét – hídszerkezetet épített a Vegyépszer. Ennek az az oka, hogy a két autópálya, valamint három nagytétényi közút találkozása rendkívül bonyolult közlekedési helyzetet teremtett, hiszen biztosítani kell az átjárást a különféle irányokból érkező közlekedők számára.
Ráadásul az M0-s, amely mint közismert, egy leendő kétszer három plusz egy leállósávos autópálya egyik nyomvonalán épült meg, épp ezen a ponton vált nyomvonalat. Amíg a jelenleg megépült út az M1-es irányából közlekedve a képzeletbeli teljes autópálya jobb felét használja, a csomópont után áttér a bal oldali nyomvonalra. Ennek az az eredménye, hogy az M0-s Barackos út felett vivő hídját egyik irányban bontani, másik irányban szélesíteni kellett – mondta el Bíró Csaba főmérnök. Emellett kellett megépíteni a másik, a bal oldali nyomvonalat hordozó, három plusz egy sávos hidat, és még egy keskenyebbet a felhajtóág számára. Vagyis az M0-s hídja végül három egymás mellé épített hídból áll majd. Ezek mellett még két kisebb hidat építenek a csomópontban, amelyek a két sztráda forgalmát viszik át egyikről a másikra. Fontos fejlemény, hogy az út bővítése eredményeként az M0-s az M6-os csomópont közelében két kilométeren át igazi, kétszer három sávos autópályaként üzemel majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.