Fej nélkül a MÁV leánycége

Hiába jelölte ki a közlekedési miniszter, vezérigazgató nélkül kezdi meg ma munkáját a MÁV-Start Zrt. Kozák Tamás kinevezéséhez a vasúti hatóság hozzájárulása szükséges, ami azonban nem született meg. A személyvasúti cégnél ennek ellenére Kozák Tamást tekintik főnöknek.

2008. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Befejezett tényként közölte Kákosy Csaba közlekedési miniszter két hete, hogy a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatói feladatait február elsejétől Kozák Tamás látja el. Már a kinevezéskor felmerült az a kérdés, hogy miként lesz február 1-jén érvényes, módosított működési engedélye a személyszállítási cégnek, ha a Magyar Vasúti Hivatalnak (MVH) hatvan napja van a személyi javaslatok bírálatára. Kérdéseinkre válaszolva a vasúti hatóságnál elmondták, hogy a tulajdonos MÁV Zrt. kérelme január 28-án érkezett meg, és „sem a cég elnöke, sem a vezérigazgatója nem kért és nem is kapott ígéretet soron kívüli ügyintézésre”. A MÁV-Start kommunikációs osztályán ezzel szemben azt az információt kaptuk, hogy mától Kozák Tamás a vezérigazgató. Mint ismert, a vezetőcseréről a január 2-i menetrendkáosz miatt határozott a miniszter, ám a látványos kudarcnak máig nem nevezték meg a személyi felelősét.
*
Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója egy minapi rádiós interjúban azt panaszolta: Antal Dániel, a vasúti hivatal elnöke levélben tájékoztatta, hogy február 1-jéig biztosan nem lesz döntés a MÁV-Start működési engedélyének módosítása ügyében, pedig a szakminiszter ezt a napot jelölte meg az új vezérigazgató kinevezésére.
Emellett a magyar vasúttársaság első embere sérelmezte, az MVH 100 millió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV-ra amiatt, hogy a pályavasúti tevékenységet működési engedély hiányában végzi. A vezérigazgató elismerte, hogy a MÁV működési engedély nélkül végzi a pályavasúti tevékenységet, de Heinczinger István úgy vélte, minden feltételük megvan ehhez. A MÁV vezetője szerint az engedélyezés során a hatóság azt vizsgálja, hogy pénzügyileg, szakmailag megfelelő-e az a vasúttársaság, amelyik ilyen kérelmet nyújtott be. A MÁV-nál úgy ítélik meg, ezeknek a feltételeknek megfelelnek. Ha ennek ellenére a vasúti hivatal százmilliós bírságokat szab ki a cégre, mert – mondta Heinczinger – képtelen a kompromiszszumra, akkor ennek az árát az adófizetők fizetik meg.
Antal Dániel, az MVH elnöke lapunknak küldött válaszában közölte: a piacfelügyeleti eljárás eredménye azt igazolja, hogy a MÁV Zrt. nem rendelkezik megfelelő szakmai irányító apparátussal és üzleti tervvel, a jogszabályok pedig teljes mértékben lehetővé teszik, hogy a kivetett bírságot ne az adófizetők fizessék meg.
A MÁV-Start Zrt. működési engedélyének módosításával kapcsolatban az elnök elmondta, Kozák Tamás személye révén az ügy összefügg a MÁV Cargo Zrt. engedélyének módosításával, illetve a privatizációs szerződéssel is, mivel jelen pillanatban Kozák Tamás a MÁV Cargo Zrt. működésének és a privatizáció lezárásának a felelőse. Az MVH a MÁV két leányvállalatának engedélymódosításáról egy időben hoz határozatot.
Egyébként az MVH az engedély módosításakor csak olyan új menedzsmenttagok kinevezéséhez járul hozzá, akik esetében a vasúttársaság igazolni tudja, hogy a vasúti személyszállítás jelenlegi szakmai és pénzügyi helyzetéért, illetve a pályavasúti szolgáltatásoknál feltárt mulasztásokért személyesen nem felelősek – jelentette ki Antal Dániel még január elején, miután a közlekedési miniszter a MÁV-Start Zrt. vezető testületeinek megújítását indítványozta. Ebből az következik, hogy korántsem biztos: a hatóság megfelelőnek találja majd a miniszter által megnevezett Kozák Tamást a vezérigazgatói posztra.
Az eljárás ugyanúgy zajlik, mint az EU más országaiban, és a végeredményről a hivatalnak tájékoztatnia kell az Európai Vasúti Ügynökséget. Antal Dániel lapunk kérdésére korábban emlékeztetett arra, hogy az egész EU-ban egységes szabályok alapján zajlik a vasúttársaságok menedzsmentjének kinevezése. Annak a társaságnak, amelyik ezeket a szabályokat nem tartja be, be kell vonni az engedélyét. Az az ország pedig elveszítheti az engedélykiadási jogát, amelyik nem szabályos eljárásban nevezi ki a vasúttársaságok vezetőit. Magyarország ezt a problémát a légi közlekedés területén már tapasztalta – jegyezte meg Antal Dániel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.