Befejezett tényként közölte Kákosy Csaba közlekedési miniszter két hete, hogy a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatói feladatait február elsejétől Kozák Tamás látja el. Már a kinevezéskor felmerült az a kérdés, hogy miként lesz február 1-jén érvényes, módosított működési engedélye a személyszállítási cégnek, ha a Magyar Vasúti Hivatalnak (MVH) hatvan napja van a személyi javaslatok bírálatára. Kérdéseinkre válaszolva a vasúti hatóságnál elmondták, hogy a tulajdonos MÁV Zrt. kérelme január 28-án érkezett meg, és „sem a cég elnöke, sem a vezérigazgatója nem kért és nem is kapott ígéretet soron kívüli ügyintézésre”. A MÁV-Start kommunikációs osztályán ezzel szemben azt az információt kaptuk, hogy mától Kozák Tamás a vezérigazgató. Mint ismert, a vezetőcseréről a január 2-i menetrendkáosz miatt határozott a miniszter, ám a látványos kudarcnak máig nem nevezték meg a személyi felelősét.
*
Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója egy minapi rádiós interjúban azt panaszolta: Antal Dániel, a vasúti hivatal elnöke levélben tájékoztatta, hogy február 1-jéig biztosan nem lesz döntés a MÁV-Start működési engedélyének módosítása ügyében, pedig a szakminiszter ezt a napot jelölte meg az új vezérigazgató kinevezésére.
Emellett a magyar vasúttársaság első embere sérelmezte, az MVH 100 millió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV-ra amiatt, hogy a pályavasúti tevékenységet működési engedély hiányában végzi. A vezérigazgató elismerte, hogy a MÁV működési engedély nélkül végzi a pályavasúti tevékenységet, de Heinczinger István úgy vélte, minden feltételük megvan ehhez. A MÁV vezetője szerint az engedélyezés során a hatóság azt vizsgálja, hogy pénzügyileg, szakmailag megfelelő-e az a vasúttársaság, amelyik ilyen kérelmet nyújtott be. A MÁV-nál úgy ítélik meg, ezeknek a feltételeknek megfelelnek. Ha ennek ellenére a vasúti hivatal százmilliós bírságokat szab ki a cégre, mert – mondta Heinczinger – képtelen a kompromiszszumra, akkor ennek az árát az adófizetők fizetik meg.
Antal Dániel, az MVH elnöke lapunknak küldött válaszában közölte: a piacfelügyeleti eljárás eredménye azt igazolja, hogy a MÁV Zrt. nem rendelkezik megfelelő szakmai irányító apparátussal és üzleti tervvel, a jogszabályok pedig teljes mértékben lehetővé teszik, hogy a kivetett bírságot ne az adófizetők fizessék meg.
A MÁV-Start Zrt. működési engedélyének módosításával kapcsolatban az elnök elmondta, Kozák Tamás személye révén az ügy összefügg a MÁV Cargo Zrt. engedélyének módosításával, illetve a privatizációs szerződéssel is, mivel jelen pillanatban Kozák Tamás a MÁV Cargo Zrt. működésének és a privatizáció lezárásának a felelőse. Az MVH a MÁV két leányvállalatának engedélymódosításáról egy időben hoz határozatot.
Egyébként az MVH az engedély módosításakor csak olyan új menedzsmenttagok kinevezéséhez járul hozzá, akik esetében a vasúttársaság igazolni tudja, hogy a vasúti személyszállítás jelenlegi szakmai és pénzügyi helyzetéért, illetve a pályavasúti szolgáltatásoknál feltárt mulasztásokért személyesen nem felelősek – jelentette ki Antal Dániel még január elején, miután a közlekedési miniszter a MÁV-Start Zrt. vezető testületeinek megújítását indítványozta. Ebből az következik, hogy korántsem biztos: a hatóság megfelelőnek találja majd a miniszter által megnevezett Kozák Tamást a vezérigazgatói posztra.
Az eljárás ugyanúgy zajlik, mint az EU más országaiban, és a végeredményről a hivatalnak tájékoztatnia kell az Európai Vasúti Ügynökséget. Antal Dániel lapunk kérdésére korábban emlékeztetett arra, hogy az egész EU-ban egységes szabályok alapján zajlik a vasúttársaságok menedzsmentjének kinevezése. Annak a társaságnak, amelyik ezeket a szabályokat nem tartja be, be kell vonni az engedélyét. Az az ország pedig elveszítheti az engedélykiadási jogát, amelyik nem szabályos eljárásban nevezi ki a vasúttársaságok vezetőit. Magyarország ezt a problémát a légi közlekedés területén már tapasztalta – jegyezte meg Antal Dániel.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!