Egy váratlan élmény. Vitézy László A Hortobágy legendája című alkotásának szakmai bemutatója pénteken este ötkor kezdődött az Odeon Filmszínházban. A magyar dokumentum-játékfilm egyik iskolateremtő mestere ezúttal egy játékfilmben mutatta meg, mennyire elbűvölően és bravúrosan képes kamerával mesélni. A Petőfitől is hitelesen megénekelt hortobágyi puszta, a közeli Karcag, Kunmadaras, a Partiumból az anyaországban maradt színmagyar vidék középpontja, Debrecen és a csodálatos hortobágyi puszta baltával faragott, ősi arculatú, egyedülállóan szép tájegységét alkotják a Kárpát-medencének Papp Ferenc és Markert Károly kamerájának, a forgatókönyvet író Vitézy László és Sz. Szabó István jóvoltából. Az első történetből egy tiszta tekintetű parasztember, Varga Gáspár (Eperjes Károly) balladája pereg le előttünk. A feleségében ezerszer csalódott ember egyetlen vigasza a gyönyörű, fehér ló – a pusztuló magyarság metaforája – és egy távcső, amelyet magyar katonáktól kapott, akiket Varga Gáspár bátorsága mentett meg attól, hogy a megszálló szovjet hadsereg kivégzőosztaga elé kelljen állniuk. Hősiességét őrzi a hortobágyi magyarok kollektív, mitikus emlékezete, akár a második történet főszereplőjéét, Fekete Mihály gulyásét, aki karikás ostorral és szilaj lovának segédletével leckézteti meg a kommunistákat és a szovjet katonákat: egy bálból a kunmadarasi laktanyáig kergeti őket szégyenszemre. E történet csavaros csattanójaként az árulókat és a gyávákat, a jellemben gyöngéket a végkifejletben maga Isten leckézteti meg. Az első két történet az 1947-től 1990-ig belénk sulykolt, felszabadítókról szóló hazugságok hiteles ellenpontja. A harmadik történet, Móricz Zsigmond Komor ló című elbeszélése a zárókő, egy örök érvényű mese a szerelemről, amely legyőzi a látszólag mindent elpusztítani képes földi idő hatalmát is. A történet egyik érzelmi fénypontja, ahogy egy pillanatra mutatóba meglátunk a gulyások, a juhászok, a kondás-kanászok között egyet a pásztornép koronázatlan királyai, a csikósok közül is, Halmágyi Sándor felejthetetlen megszemélyesítésében. Az, hogy e három, tisztán, drámaian megjelenített történet ennyire hatni képes, számos kiváló színművész, Pokorni Lia, Eperjes Károly, Szirtes Ági, Csányi Sándor, Bökönyi Laura, Ujlaki Dénes, Reviczky Gábor, Szarvas József, Halmágyi Sándor, Molnár László és mások átélt alakításának is köszönhető. És Kálomista Gábor producernek, a Megafilm igazgatójának. Rajtuk kívül a néprajzi szempontból tökéletesen megjelenített ház- és kocsmabelsőknek, a citeraszónak, amely az Amott legel, amott legel, valamint a Debrecennek van egy vize című népdalok variációival festette alá a remek filmet. Vitézy Lászlótól megkérdeztük a film végén: miért nem nevezett a filmszemlére? Ő úgy válaszolt: egy olyan szemlétől, amelyet nem nyithatott meg Tarr Béla A londoni férfi című filmje, megtiszteltetés távol maradni. A gyakorlati ok egészen egyszerű: a szemlebizottság hozott egy olyan érthetetlen szabályt, hogy a mustrán, a televíziós szekcióban csak azok a filmek szerepelhetnek, amelyeket a Magyar Művészeti Akadémia támogatott, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) által finanszírozott művek ki vannak zárva a versenyprogramból. A Hortobágy legendáját az ORTT támogatta, köszönet érte. A filmet március nyolcadikán láthatjuk a Duna Televízió műsorán.