A kiskertekben 2005 áprilisában kezdődött el a kármentesítés. Nem kis munkáról van szó, a csaknem ezer ingatlan túlnyomó többsége családi ház, amelyek kertjében a szennyezett talaj mennyisége együttvéve 410 ezer köbméter volt – mondta lapunk kérdésére Kapcsos Zoltán projektvezető. Az ingatlanokban kivágták és komposztálták a szennyezett növényeket, s aztán kitermelték a szennyezett talajt, amit beszállítottak az egykori gyárterületen kialakított betonfalú szarkofágba. A következő ütemet a humusz visszatöltése jelentette a kertekben. Ezután következett a kertészeti helyreállítás, a növények pótlása, a füvesítés és az átültetett növények visszatelepítése. Az elbontott járdákat, kerítésszakaszokat, kerti építményeket is újjáépítették. Az első évben, 2004-ben 165, 2006-ban 420, míg tavaly 335 ingatlan talajcseréjét végezték el. A magántulajdonú ingatlanok mellett a közterületeken is el kellett végezni a talajcserét. A burkolt utak két oldalán, a nyílt elvezető árkokban és a parkolókban ugyanúgy kicserélték az elszennyeződött talajt. Ezzel a munkával már kilencven százalékban végeztek, összesen mintegy 8,5 kilométernyi utcát érintett a rekultiváció.
– A kedvező időjárásnak köszönhetően tavaly december közepéig dolgoztunk, így biztosnak látszik, hogy határidőre befejeződik a csaknem négy évig tartó rehabilitációs folyamat – mondta Kapcsos Zoltán projektvezető. Az idei évre csupán nyolc-tíz magáningatlan rehabilitációja maradt, ezek is csak azért csúsztak át a múlt évről, mert a tulajdonosok kérték. A Vegyépszer munkatársai pedig mindvégig igyekeztek a legteljesebb mértékben figyelembe venni az érintett lakók kívánságait – hangsúlyozta Kapcsos Zoltán.
A feladat másik része az egykori Metallochemia gyártelepen keletkezett kohászati melléktermékek beépítése az M6-os sztráda alapjába, valamint egy hatalmas, betonfalú szarkofágba. A Vegyépszer Zrt. szakemberei ide temették azt a több százezer köbméter kohászati salakot, amely az egykori Metallochemia gyártelepen keletkezett a kohászati üzem 80 évnyi működése során.
Nagytétényt csaknem egy évszázadon át szennyezte a Metallochemia fémipari üzem. Nemcsak az üzem területén keletkezett fémhulladék szennyezte a talajt, de a szél mérgező port hordott a kiskertekbe, a kerti vetemények kárt tettek a belőlük gyanútlanul fogyasztók egészségében, a talajvíz nehézfémeket tartalmazott. Egy 1989-es egészségügyi vizsgálat eredménye szerint a gyár környékén magasabb volt a daganatos megbetegedések aránya, mint a kerület más részein.
Egy környezetvédelmi szakértői csoport 2001-ben kármentesítési tervet készített, amely szerint a szennyezett anyagokat egy teljesen zárt szarkofágba kell elhelyezni úgy, hogy a földmű egy része egyben az M6-os autópálya töltése legyen. A tervet a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség 2002-ben elfogadta. Kormányszintű döntés 2004-ben született az M6-os autópályának a volt Metallochemia területén történő átvezetéséről, s a 950 ingatlan talajának kármentesítéséről. A közbeszerzési eljárás során a Vegyépszer Zrt. nyerte el a projektet, a munka 2004 októberében kezdődött meg. – A mintegy tízmilliárd forintos beruházás első ütemében az egykori Metallochemia húszhektáros üzemi területén felhalmozódott salak egy részét 2005-ben az M6-os autópálya töltésébe építették be, a többit az üzem déli területén létrehozott szarkofágba helyezték el – mondta Kapcsos Zoltán projektvezető. Az egykori üzem déli részén, 12 hektáros területen építették a szennyezett anyagok befogadására szolgáló létesítményt, amely olyan, mint egy légmentesen zárt doboz. Az alja maga a földben található vízzáró agyagréteg, oldalfala 6–18 méter mélységű beton résfal. Ezt mindenhol két méter mélyen bekötötték az agyagrétegbe, így vízzáró medence jött létre. Ebbe került az apróra zúzott kohósalak. Az M6-os autópálya mintegy 650 méter hoszszúságban, észak–déli irányban szeli át a volt Metallochemia telephelyét, amelynek hatméteres töltése a szarkofágon belül szintén kohósalakból épült meg.
A szarkofágot úgy fedik le, hogy többrétegű műanyag fóliát terítenek a szennyezett talaj tetejére, s ezt hegesztéssel egybefüggő felületté alakítják. Ahogy haladt a medence feltöltése, úgy haladtak a fedéssel is. A szarkofág oldalrézsűi már elkészültek, a felső záróréteget azonban csak tavasszal lehet befejezni. Ha ez elkészült, arra húsz centiméteres humuszréteg kerül, amit aztán növényzettel telepítenek be. Az így létrejövő fás, bokros, ligetes domb elválasztó sávként szolgál majd az autópálya és a lakott területek között.
Magyar Pétert nem zavarja öccse támogatása