A szigethalmi útfelújítás története még 2003 szeptemberében indult, amikor a Pest megyei település képviselő-testülete elfogadta ötéves útépítési koncepcióját. Ennek megfelelően 2004-ben négy utcát aszfaltburkolattal, tizenhatot mart aszfaltburkolattal láttak el. A sikeren felbuzdulva az önkormányzat 2004 decemberében úgy határozott, hogy 2006 végéig be is fejezi az útépítési programot. Ennek akkor a kalkulált költsége 600 millió forint volt, felelőse pedig Fáki László, a település SZDSZ– MSZP-s polgármestere. Elhatározták azt is, hogy nyílt közbeszerzési eljárással választják ki a beruházás kivitelezőjét. „Az eljárás sürgős megindítása azért is szükséges, mert a közbeszerzéshez kell a tervezés, valamint az építés engedélyeztetése a közlekedési felügyelet által” – áll az akkori előterjesztésben.
A nyílt közbeszerzési eljárás győztese, a Vakond Kft. meg is kezdte a beruházást. A város internetes oldala szerint belterületi úthálózatának fejlesztésére, teljes körű tervezésére, engedélyezésére és kivitelezésére az önkormányzat 429,240 millió forint plusz áfa összegű vállalkozói szerződést kötött a céggel. Az önkormányzat a költségek fedezetére 300 millió forint hosszú lejáratú hitel felvételéről döntött.
Csakhogy az útépítési program az előzetes tervekhez képest jókora késéssel fejeződött be, s egyes hírek szerint a beruházással nincs minden rendben. Horváth László szigethalmi lakos ekkor azzal a gyanúval fordult a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, hogy egyes útszakaszokat építési engedély nélkül építettek meg. A hatóság 2007. június 5-i helyszíni szemléjén megállapította, hogy a 2005-ben épített utak egy része, míg a 2006-ban építettek gyakorlatilag egyike sem rendelkezik érvényes építési engedéllyel.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága felszólította Szigethalom önkormányzatát, hogy az általa megjelölt utakra vonatkozóan a fennmaradási engedélyt szerezze be.
Horváth László szerint azonban az útépítésről készült eredeti önkormányzati belső anyag és a 2006. májusi terv – amelyet 2007 októberében a fennmaradási engedélykérelemhez adtak be a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságához – sem egyezik azzal, ami valójában megépült.
Mindezzel párhuzamosan a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága első fokon engedély nélküli útépítésért 618 800 forint pénzbírság megfizetésére kötelezte Fáki László polgármestert. A hatóság kiszámította azt is, hogy az engedély nélkül kiépített utakra a fennmaradási engedélyezés díja 309 400 forint. A településvezető azonban nem fogadta el a bírságot, és igyekezett az önkormányzat felelősségét bizonygatni. Sikerrel.
– A város útépítési munkáinak megrendelője a szerződés alapján Szigethalom önkormányzata, amelyet a polgármester képvisel. Ennek megfelelően a végrehajtás minden mozzanatáért az önkormányzat felelős, és viselni kell az esetleges jogkövetkezményeket is, így az esetleges büntetést is – fogalmazott fellebbezésében Fáki, aki kérte a hatóság határozatának módosítását és az önkormányzat elmarasztalását. Vagyis azt, hogy ne neki kelljen megfizetni a büntetést, hanem az önkormányzatnak közpénzből. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala végül megváltoztatta a Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság határozatát, és megállapította az önkormányzat felelősségét.
A fentiek tükrében kérdéseket vet fel, hogy a műszaki ellenőrt, a Vízöntő Plusz Kft.-t milyen tervek és engedélyek alapján fizette ki az önkormányzat, s a város illetékese mit vett át. Szigethalom hivatalos internetes oldala szerint a belterületi úthálózat 2005–2007. évi fejlesztési munkáinak műszaki ellenőrzésére nettó 9,7 millió forintot fizettek ki.
Horváth László eközben megkereste a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) is, amely a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz irányította őt, s feljelentést tett a Pest Megyei Főügyészségen is. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozást indított.
– A Pest Megyei Főügyészség 2007 júliusában rendelt el nyomozást ismeretlen tettes ellen hűtlen kezelés bűntette miatt. A nyomozás jelenleg is folyamatban van, szakértői vélemények elkészülésére várunk, ez alapján további kihallgatások válhatnak szükségessé – közölték a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon.
Közben az is kiderült, hogy nemcsak az utak engedélyeztetésével vannak gondok, hanem egyes esetekben a útfelületek szélessége és hosszúsága sem egyezik a tervekben foglaltakkal. Ezt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága tavaly decemberi helyszíni szemléje is alátámasztotta.
Úgy tudjuk, a rendőrség immár nem csupán az engedély nélküli építkezést, a beruházás körülményeit is vizsgálja.
Horváth – aki az ügyet szóvá tette az önkormányzat valamennyi frakciójánál – azt mondta, a fentiek fényében, s tudva a város 104 millió forintos költségvetési hiányáról, különösen visszatetsző, hogy a helyi önkormányzat február 27-i ülésén öt százalékkal megemelték a két alpolgármester és a polgármester fizetését. Szerettük volna megismerni a polgármester véleményét is, ám ő az előzetes ígéretek dacára nem nyilatkozott az ügyről lapunknak.
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást