Démonokkal viaskodó

Sajátos kettősség, lobogás, mozgás, kitárulkozás, ezzel együtt szorongó zárkózottság és a belső emigráció lelki fájdalma jellemzi a Bernáth Aurél-tanítvány Mersits Piroska munkáit – mondta az ugyancsak Bernáth-tanítvány Kádár János Miklós a húsz éve elhunyt, somogyi származású festő kaposvári emlékkiállításának megnyitóján a Rippl-Rónai Múzeum nagytermében.

2008. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Somogy megyei Vése községben született, Budapesten alkotó Mersits Piroska ahhoz az 1947–48 körül végzett festőnemzedékhez tartozott, amelyik – miután a kor akkor legdivatosabb stílusába semmiképp nem akart betagolódni – vakvágányra került. Kallódás, később belső vagy külső emigráció, széthullás és kényszerpályákon vergődés várt legtöbbjükre. „Így csodának számít, hogy akadtak, akik nem pusztultak bele mindebbe” – írja a festőről Gróh Gáspár, aki hol Van Gogh, hol Chagall, hol Csontváry képi világát véli felfedezni Mersits munkáiban. – Egzisztenciális festészet ez, amelyben a művész démonokkal viaskodik – mondta a környező világ anyagi és szellemi jelenségeit hol realisztikusan, hol expresszíven megjelenítő alkotóról az író.
– Hihetetlenül kék volt a szeme – kezdte személyes élménnyel a kortársával történt első találkozását felidéző mondandóját a tárlat megnyitóján a Munkácsy-díjas Kádár János Miklós. Majd határozottan vitatta azt a művészeti lexikoni megállapítást, hogy Mersits Piroska munkássága során „végig hűséges maradt Bernáth Aurélhoz”.
A kékek viszont vitathatatlanul sajátosan rá jellemzők. A fény kékjei nála egyszerre melegek és ridegek. A szó klasszikus értelmében nem szépek a falusi idillt vagy idősebb kori szenvedéseinek helyszínét, a lipótmezei intézet parkját ábrázoló munkái sem. Életigenlésnek – depressziója miatt – nemigen látjuk a nyomát, és álomképei sem derűsek. Tájábrázolása egyszerűen és nyomasztóan szomorú. Kakasai sem vidáman kukorékolók, Ödön, a riadt tekintetű macska is félelmet keltve néz szembe velünk. És elgondolkodtató, miért választott vidám színeket a Ravatalozó című képéhez. Levelüket elhullatott fái csonkultan merednek az égi semmibe, s talán csak az egyenes vonalakkal ábrázolt Céllövölde című képe és a falusi kápolnája, no meg a portréi valóságosak.
– Nem lehet, hogy a nyitott szemű ember a nyugalmat és a rendezettséget veszi észre a világban. A nyugalom bennünk van – igyekezett feloldani a látogatóban keletkező ellentmondást Kádár János Miklós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.