Az elsődleges jelzések műszaki hibára utaltak, ám a helyszínre érkező katonai ügyész a szakértőkkel együtt arra a következtetésre jutott, hogy a pilóták valószínűleg olyan manővert hajtottak végre, ami nem volt a kiképzési terv része, illetve megsértették a légi közlekedés előírásait, és a helyszínen a büntetőeljárás megindítása mellett döntött – tudatta lapunkkal Mózes Zoltán.
A vizsgálatnak azt kell kiderítenie, a feltételezett szabálytalanságok valóban előidézhették-e a balesetet, illetve a tragédiában odaveszett pilótákon kívül van-e másnak – például a légi irányítást végző személyzetnek – felelőssége a történtekben.
Mózes Zoltán a vizsgálat menetéről elmondta, hogy a fekete doboz mai kecskeméti kiértékelésétől sok információt remélnek, de ki fogják hallgatni az összes helybéli szemtanút, és a repülés irányításáért, illetve biztonságáért felelős személyzetet is. Arra a kérdésre, hogy olyan polgári személyeknek, akik esetleg szerették volna látni, hogy milyen bravúrokra képes a kiképzésben részt vevő Ignácz Zoltán főhadnagy, s arra biztatták, hogy ilyeneket hajtson végre, lehet-e büntetőjogi felelőssége, Mózes határozott nemmel válaszolt. Elmondta, gondatlan bűncselekmény miatt indult nyomozás, ezért a szándékosság fel sem merülhet. A kérdés azért került előtérbe, mert többen úgy nyilatkoztak a helyszínen tartózkodók közül, miszerint Ignácz Zoltán készült arra, hogy a közelben lakó szüleinek, barátainak megmutassa, milyen bravúrokra képes. A 33 éves fiatalember szülei a szomszédos Rozsályban élnek, s nagyon büszkék voltak arra, hogy fiuk a régióból egyedül kaphatott kiképzést Kanadában, és vadászpilóta lehetett.
A baleset kapcsán Punka György repülési szakértő lapunknak úgy nyilatkozott, a műszaki tényezők vizsgálata akkor sem mellőzhető, ha minden ok megvan annak feltételezésére, hogy emberi mulasztás is történhetett. Alapos vizsgálat nélkül ugyanis nem ítélhető meg, hogy olyan esetben, ha a gép kis teljesítményen alacsonyan repül, a pilóta esetleges rossz helyzetfelmérése milyen műszaki feltételek között járhat tragikus következményekkel. Amint mondta, az Albatros
L–39 újabb generációs gép, így elvileg nem lehet üzemanyag-túlfolyás, ami a korábbi típusoknál esetleg előfordulhatott. Az viszont alapos vizsgálat nélkül nem zárható ki, hogy nem volt-e például az automatikus adagoló rendszernek olyan pillanatnyi hibája, amely miatt a turbina nem tudott időben felpörögni, s mindez a repülési magasság téves megválasztásával együtt hozzájárulhatott ahhoz, hogy a pilóták elveszítették uralmukat a gép felett.
Az Albatros L–39 kiképző gép pénteken fél tizenkettő körül kétszáz méteres magasságból zuhant le, és felrobbant. A pilóták megpróbáltak katapultálni, de nem sikerült, mindketten szörnyethaltak. A kiképzést végző Janicsek András alezredes testét a roncsok mellett, a kiképzés alatt lévő Ignácz Zoltán főhadnagyot a gép ülésében találták meg. Szekeres Imre honvédelmi miniszter a helyszínen úgy nyilatkozott, hogy a pilóták minden valószínűség szerint előre nem tervezett és veszélyes manővert hajtottak végre, ami okozója lehetett a balesetnek.
Megúszták. Felszállás közben kényszerleszállást hajtott végre egy ejtőernyősöket szállító egymotoros magyar kisrepülőgép az ausztriai Krems-Gneixendorf repülőtere közelében szombaton: a gép megrongálódott, de a fedélzeten lévők közül senki sem sérült meg. Az Antonov típusú gépen a pilótán kívül 14 (más forrás szerint 12) ejtőernyős tartózkodott.
Miért ennyire agresszív és nárcisztikus Magyar Péter?