időjárás 6°C Ferenc , Olívia 2022. december 3.
logo

Még óvatosak a netvásárlók

Jakubász Tamás
2008.09.24. 22:00

Mind többen élnek az elektronikus kereskedelem nyújtotta hazai lehetőségekkel: egy év alatt negyven százalékkal emelkedett az interneten vásárlók száma. Ám a tapasztalatok azt mutatják, a magyar lakosság bizalmatlansága nem csökkent, továbbra sem adjuk ki szívesen bankkártyánk számát s egyéb azonosítóinkat.

Egyre nagyobb teret nyer hazánkban az elektronikus kereskedelem, mind többen döntenek úgy, hogy bizonyos árukat, szolgáltatásokat telefonon, interneten rendelnek meg – derül ki a GfK Hungária piackutató cég felméréséből. A társaság adatai szerint az év elején megközelítette a 700 ezer főt azoknak a száma, akik már vásároltak a világhálón, ami negyven százalékkal haladja meg az egy esztendővel korábban rögzített létszámot. A kimutatás szerint az árut, szolgáltatást interneten beszerzők legtöbbje tervezi, hogy a jövőben is igénybe veszi az e-kereskedelem kínálta lehetőségeket.
A világhálót használók leggyakrabban könyvet, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, ruhát és zenei CD-t vagy DVD-t vásárolnak elektronikusan, s gyakori, hogy a készételek házhoz szállítását is interneten rendeljük meg. Nem ritka a szállodai szobák, repülőjegyek e-foglalása sem, miként többen a világháló segítségével intézik el a nyaralásukkal kapcsolatos teendőket. Tóth László Balázs, a piackutató cég elemzője szerint jelentősen bővülhetne az elektronikus piac, ha a filmek, zeneszámok és a számítógépes programok letöltéséért is hajlandók lennének fizetni a felhasználók.
Ugyan az elektronikus kereskedelem dinamikusan fejlődik, a növekedésnek bizonyos technikai jellemzők korlátot szabhatnak. Noha egyre több fogyasztó rendelkezik internet-hozzáféréssel, feltehető, hogy mindig lesz egy olyan réteg, amelyik nem érdeklődik az e-kereskedelem iránt. – Ezek a személyek tehát digitálisan elérhetetlennek mondhatók – mondta Tóth László Balázs. A GfK Hungária elemzője hozzátette: az internetes vásárlásoknál megszűnik a vevő és az eladó közötti személyes kapcsolat, s gondot jelenthet, hogy az ügyfél nem vizsgálhatja meg alaposan a kínált árut.
A vásárlók bizalmatlanságát fokozhatja az online fizetés is. Tóth László Balázs tapasztalatai szerint a lakosság nagyobb része nem szívesen adja ki bankkártyájának számát és az egyéb azonosítóit. Éppen ezért a leggyakrabban utánvétellel fizetik ki a vételárat a világhálón árut, szolgáltatást rendelő hazai fogyasztók. A felmérések azt mutatják: Magyarországon a nyugati államokhoz képest kevéssé fejlett a banki kultúra, s emiatt a bankkártyás fizetés is lassabban terjed el. A Gfk elemzője rámutatott: a bizalmatlanságot a kisebb értékű vásárlásoknál a mobiltelefonos fizetés oldhatná fel, ám ennek a költségei jelenleg igen magasak.

Felelnek az e-áruházak is. Az internetes áruházak felelősek az általuk kezelt személyes adatok jogszerű felhasználásáért – állapította meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Szabó Máté hivatalához egy vevő fordult, aki a világhálón vásárolt egy könyvet, s azt futár kézbesítette, aki azonban sértően viselkedett. Az ügyfél ezt jelezte az internetes áruháznak, amelytől a könyvet vette. Ám erről tudomást szerzett a futár, s személyesen és telefonon is zaklatta a vásárlót. Szabó Máté az üggyel kapcsolatban kifejtette: az internetes áruház adatkezelővé válik, s emiatt felelős vásárlója személyes adatainak jogszerű felhasználásáért. Az ombudsman rögzítette, hogy az e-áruház mellett a futárszolgálatot is felelősség terheli. Vélhetően a panaszos levelét az áruház adta ki a futárcégnek s a könyvet kézbesítő személynek. Mivel ehhez az ügyfél nem járult hozzá, Szabó Máté szerint az ügyben megállapítható lehet a jogellenes adatkezelés, hiszen nem szükséges a futárszolgálatnak és a futárnak kiadni az ügyfél személyes adatait.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.