Még óvatosak a netvásárlók

Mind többen élnek az elektronikus kereskedelem nyújtotta hazai lehetőségekkel: egy év alatt negyven százalékkal emelkedett az interneten vásárlók száma. Ám a tapasztalatok azt mutatják, a magyar lakosság bizalmatlansága nem csökkent, továbbra sem adjuk ki szívesen bankkártyánk számát s egyéb azonosítóinkat.

Jakubász Tamás
2008. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre nagyobb teret nyer hazánkban az elektronikus kereskedelem, mind többen döntenek úgy, hogy bizonyos árukat, szolgáltatásokat telefonon, interneten rendelnek meg – derül ki a GfK Hungária piackutató cég felméréséből. A társaság adatai szerint az év elején megközelítette a 700 ezer főt azoknak a száma, akik már vásároltak a világhálón, ami negyven százalékkal haladja meg az egy esztendővel korábban rögzített létszámot. A kimutatás szerint az árut, szolgáltatást interneten beszerzők legtöbbje tervezi, hogy a jövőben is igénybe veszi az e-kereskedelem kínálta lehetőségeket.
A világhálót használók leggyakrabban könyvet, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, ruhát és zenei CD-t vagy DVD-t vásárolnak elektronikusan, s gyakori, hogy a készételek házhoz szállítását is interneten rendeljük meg. Nem ritka a szállodai szobák, repülőjegyek e-foglalása sem, miként többen a világháló segítségével intézik el a nyaralásukkal kapcsolatos teendőket. Tóth László Balázs, a piackutató cég elemzője szerint jelentősen bővülhetne az elektronikus piac, ha a filmek, zeneszámok és a számítógépes programok letöltéséért is hajlandók lennének fizetni a felhasználók.
Ugyan az elektronikus kereskedelem dinamikusan fejlődik, a növekedésnek bizonyos technikai jellemzők korlátot szabhatnak. Noha egyre több fogyasztó rendelkezik internet-hozzáféréssel, feltehető, hogy mindig lesz egy olyan réteg, amelyik nem érdeklődik az e-kereskedelem iránt. – Ezek a személyek tehát digitálisan elérhetetlennek mondhatók – mondta Tóth László Balázs. A GfK Hungária elemzője hozzátette: az internetes vásárlásoknál megszűnik a vevő és az eladó közötti személyes kapcsolat, s gondot jelenthet, hogy az ügyfél nem vizsgálhatja meg alaposan a kínált árut.
A vásárlók bizalmatlanságát fokozhatja az online fizetés is. Tóth László Balázs tapasztalatai szerint a lakosság nagyobb része nem szívesen adja ki bankkártyájának számát és az egyéb azonosítóit. Éppen ezért a leggyakrabban utánvétellel fizetik ki a vételárat a világhálón árut, szolgáltatást rendelő hazai fogyasztók. A felmérések azt mutatják: Magyarországon a nyugati államokhoz képest kevéssé fejlett a banki kultúra, s emiatt a bankkártyás fizetés is lassabban terjed el. A Gfk elemzője rámutatott: a bizalmatlanságot a kisebb értékű vásárlásoknál a mobiltelefonos fizetés oldhatná fel, ám ennek a költségei jelenleg igen magasak.

Felelnek az e-áruházak is. Az internetes áruházak felelősek az általuk kezelt személyes adatok jogszerű felhasználásáért – állapította meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Szabó Máté hivatalához egy vevő fordult, aki a világhálón vásárolt egy könyvet, s azt futár kézbesítette, aki azonban sértően viselkedett. Az ügyfél ezt jelezte az internetes áruháznak, amelytől a könyvet vette. Ám erről tudomást szerzett a futár, s személyesen és telefonon is zaklatta a vásárlót. Szabó Máté az üggyel kapcsolatban kifejtette: az internetes áruház adatkezelővé válik, s emiatt felelős vásárlója személyes adatainak jogszerű felhasználásáért. Az ombudsman rögzítette, hogy az e-áruház mellett a futárszolgálatot is felelősség terheli. Vélhetően a panaszos levelét az áruház adta ki a futárcégnek s a könyvet kézbesítő személynek. Mivel ehhez az ügyfél nem járult hozzá, Szabó Máté szerint az ügyben megállapítható lehet a jogellenes adatkezelés, hiszen nem szükséges a futárszolgálatnak és a futárnak kiadni az ügyfél személyes adatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.