Rendezetlen biztosítotti jogviszonyok

Több mint százötvenezer ember adatait adta át az egészségbiztosító az APEH-nek az elmúlt néhány hónapban. Ők azok, akik úgy vettek igénybe egészségügyi ellátást, hogy a nyilvántartás szerint rendezetlen volt a biztosítotti jogviszonyuk.

2008. 09. 12. 18:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kórházak és a szakrendelők tavaly április, míg a többi egészségügyi szolgáltató az idén január óta köteles ellenőrizni a páciensek jogviszonyát a nem sürgősségi beavatkozások előtt. Az ellátást azoktól sem tagadhatják meg, akiknél a számítógép az egészségbiztosító adatbázisa alapján piros jelzést mutat, ami azt jelenti, hogy az illetőnek rendezetlen a biztosítotti jogviszonya. Erről a helyszínen tájékoztatják a pácienst, s kérik, hogy vegye fel a kapcsolatot az egészségbiztosító valamelyik kirendeltségével, s próbálja tisztázni a helyzetet.
Év elejétől azonban jogszabály kötelezi az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat (OEP) arra, hogy továbbítsa az APEH-nek azoknak az adatait, akik valamelyik egészségügyi szolgáltatónál értesültek arról, hogy jogviszonyukkal probléma van, és harminc napon belül sem kezdték meg annak rendezését a területileg illetékes megyei egészségbiztosítási pénztárnál.
*
Molnár Barbara, az OEP szóvivője lapunknak úgy nyilatkozott: a legfrissebb összesítés szerint eddig valamivel több mint százötvenezer emberről küldtek információt az adóhatóságnak. Elmondta azt is: körülbelül háromszázezerre teszik azoknak a számát, akiknek továbbra is rendezetlen a jogviszonya. Számuk jelentősen csökkent, hiszen tavaly még 1,1 milliónyian voltak. Többségük nem „potyautas” volt, aki tudatosan kibújt a jövedelem- és járulékbevallási kötelezettség alól, hanem valamilyen adminisztrációs hiányosság vagy adatszolgáltatási hiba áldozata lett. Sokaknak elegendő volt egy okiratot – például nyugdíjszelvényt, diákigazolványt, munkaszerződést – bemutatniuk, s máris átállították a rendszerben a jogviszonyukat, így ők legközelebb már szabad utat kaptak az egészségügyi szolgáltatónál.
Az APEH áttekinti az egészségbiztosítótól kapott adatokat, s újabb értesítést küld az érintetteknek. Automatikus bírságolás tehát nincs, de végső esetben járulékfizetési, sőt a továbbiakban akár másfajta eljárást is indíthatnak azokkal szemben, akikről kiderül, valóban „potyautasok”. Akár évekre visszamenőleg is behajthatják rajtuk a meg nem fizetett járulékot. Ugyanakkor – noha voltak korábban erre vonatkozó tervek – az egészségügyi ellátás költségeit nem kell megtéríteniük.
Megkerestük az adóhatóságot is, hogy megtudjuk, hány eljárást indítottak ilyen ügyekben. A sajtóosztályon azt közölték: az adatok feldolgozása jelenleg zajlik, s hamarosan tájékoztatást adnak az eredményekről.
Közben kiderült, hogy még mindig adódnak pontatlan információk a jogviszony-ellenőrzéssel kapcsolatban. Több bejelentés is érkezett az egészségbiztosítóhoz például arról, hogy a patikában nem akarták társadalombiztosítási támogatással kiadni annak a gyógyszert, akinél pirosat jelzett a számítógép. Volt, akinek pedig – tévesen – azt mondták egy szakrendelőben, hogy gyorsan próbálja rendezni a jogviszonyát, egyébként legközelebb ki kell fizetnie az ellátás költségeinek a felét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.