Hazatért a gyűjtemény

Ötvenévi emigráció után hazaérkezett a Rudnay-tanítvány Kazinczy János Antal kilencven képe. A többnyire tojástemperával készült, késő kubizmusból táplálkozó, absztrakt festmények most a kaposvári Vaszary-képtár látogatóit ejtik bámulatba.

2008. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E napokban a Vaszary-képtárban téblábolók próbálják megérteni a fél évszázadot emigrációban töltő, erdélyi származású festő, Kazinczy János Antal üzenetét. Aztán majd – ha a képek továbbkerülnek – bizonyára a művészettörténészek kezdik „besorolni” a reneszánsz festői technikát használó, idegenbe szakadt alkotót. Azt azonban már a laikus is megállapíthatja, hogy az Erdélyt, majd 1957-ben Budapestet is odahagyó Kazinczy képei jórészt a kései kubizmusból és az absztrakcióból táplálkoznak. Színei visszafogottak, munkáiból mediterrán nyugalom és természetszeretet árad.
2002-ben és 2003-ban rendezett kiállítását a hazai nagyközönség és a szakma óvatos távolságtartással kezelte, nem tudván elhelyezni életművét a kortárs magyar festészetben. Igazi jelentőségének mérlegelése, megértése, befogadása még várat magára – olvasható a kaposvári tárlat meghívójában.
Kazinczy János Antal képeit Franciaországban élő fia, Kazinczy János Árpád szobrászművész személyautón hozta haza Vacqueyras-ból. A tárlatnyitó után lapunknak azt mondta: reméli, lesz majd Magyarországon egy olyan állandó kiállítóhely, amely egyben tartja január 7-én elhunyt édesapja munkáit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.