Egyre valószínűbb, hogy 2010-től a diákoknak már nem négy, hanem öt tantárgyból lesz kötelező érettségi vizsgát tenniük, a szakmai szervezetekből álló OKNT ugyanis bejelentette, hogy támogatja Pálinkás Józsefnek, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének azon javaslatát, amely egy reáltárgyból is kötelezővé tenni az érettségit. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok. Kezdeményezik, hogy módosítsák a természettudományi tantárgyak érettségivizsga-követelményeit is: a középszintű érettségi elsősorban a természettudományos alapműveltség ellenőrzésére összpontosítson, míg az emelt szintű vizsga térjen ki a speciális ismeretekre is. A természettudományos érettségit ötödik kötelező tárgyként, a jelenleg szabadon választható érettségi tárgy helyett látják bevezethetőnek. A testület számos ponton eltér Pálinkás indítványától: azt javasolják, a reálosztályokban biológia, fizika, földrajz, kémia, matematika és informatika tantárgyakból legyen magasabb a heti óraszám a jelenleginél a humán tantárgyak rovására, míg a humánosztályokban fordított legyen a helyzet.
Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke elfogadhatatlannak tartja, hogy a többi óra, például a magyar és a történelem rovására növeljék a természettudományos órák számát, mivel szerinte ez a tudásszint súlyos visszaeséséhez vezet. Leszögezte: egy ötödik érettségi tárgy bevezetéséhez meg kell emelni a kötelező órák számát, vagy legalább visszaadni azt a két órát, amit az oktatási miniszter tavaly takarékossági okokra hivatkozva elvett a gyerekektől, több ezer pedagógus elbocsátását okozva ezzel. Aggályait fejezte ki amiatt is, hogy nemcsak fizikából, kémiából, földrajzból és biológiából lehetne vizsgázni, hanem komplex természettudományból is. Különösen nagy gondot jelent, hogy az oktatási tárca látszólag lehetővé teszi, hogy az iskolák válasszanak: komplex természetismeretet, vagy önálló reáltárgyakat tanítanak-e, ám közben anyagilag az integrált órák megtartására ösztönöz, ami hosszú távon az önálló reáltárgyak megszűnéséhez vezethet. Leszögezte: ha a fizika vagy a kémia eltűnne a palettáról, azzal súlyosan csökkennének a diákok természettudományos ismeretei.
Nyáron elsőként számoltunk be arról, hogy ősztől újabb olyan intézkedést vezetnek be, amely halálra ítélheti a természettudományos képzést, pedig a terület megerősítésére égető szükség lenne az egyre súlyosabb természettudományos és műszaki szakemberek hiánya miatt. Szeptembertől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra az összes gyereket az új program szerint tanítják: megszűnnek az önálló reáltárgyak és természetismeretet oktatnak helyette.
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást