A miniszterek vallottak a pénzszórásról

2009. 01. 19. 19:55
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmincszor kellett javítani alig több mint három év alatt azt a szállító repülőgépet, amelyet Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége idején vásárolt a Honvédelmi Minisztérium (HM) Ukrajnától – derült ki Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszaiból, amelyet Csampa Zsolt (Fidesz) írásbeli kérdéseire adott. Mint ismeretes, a beszerzés a 2003-as év egyik leggyanúsabb ügye volt, amelyben a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomozott hűtlen kezelés miatt. Elsőként lapunk számolt be arról, hogy a szaktárca 2003-ban egy An–26-os szállító repülőgépet vásárolt 600 millió forintért, pedig szakértői vélemények szerint ilyen járművet több száz millióval olcsóbban is beszerezhetett volna. A vásárláshoz a Juhász Ferenc vezette szaktárca felmentést kért és kapott a szintén Juhász által vezetett nemzetbiztonsági kabinettől a közbeszerzés alól.
A minisztérium ezek után ráadásul nem az egyenes utat választotta a beszerzéshez, hanem egy szolnoki cégen keresztül, a Specimpex Kft. közvetítésével jutott hozzá a géphez, amely végül nem közvetlenül Ukrajnából, hanem egy ciprusi offshore cégtől érkezett meg a Magyar Honvédséghez. A HM akkoriban arra hivatkozott, hogy azért veszi meg ezt a gépet 600 millió forintért, mert a Magyar Honvédség egyik saját An–26-osának felújítása többe került volna. A Specimpex Kft. közreműködésével beszerzett jármű viszont tökéletes, korszerűsített állapotban kerül a Magyar Honvédség tulajdonába, és a kormány VIP-gépe is lehet.
Ehhez képest a Csampa Zsolt kérdéseire adott tájékoztatásból kiderül: a gép számos alkalommal adott munkát a honvédség légijárműjavító üzemének, és több esetben olyan hibát találtak rajta, amely könnyen katasztrofális balesethez is vezethetett volna. Az An–26-os hajtóműve például egy bizonyos magasság fölött eljegesedhet, amely végső esetben a gép leállását jelentheti repülés közben. A 600 millióért beszerzett gépnél azonban megesett, hogy éppen az a jelzőberendezés ment tönkre, amely kimutatja ezt a jegesedést. Javítani kellett a légcsavar, és egyéb fontos területek fűtését is. Egyszer elrepedt a gép főfutóművének fékkarimája, amely a biztonságos földre érkezéshez szükséges, de a gép több helyen be is ázott, például a vezetőfülke ablakain, vagy a függőleges vezérsík belső terében. Ki kellett cserélni a gép egyik hajtóművét is.
A tökéletlen jármű vásárlás előtti felújításáért – amellett, hogy a már említett ciprusi offshore cég a Specimpex Kft.-nek 1,8 millió dollárért adta el – három ukrán cég számlázott százezer dollárt a HM-nek. Időközben lapunk azt is kiderítette, hogy az üzletet lebonyolító Specimpex Kft. ügyvezetőjét egy helikopterbeszerzési ügyben már jogerősen elítélték. Veress István másfél év felfüggesztett börtönt kapott lopás, köz- és magánokirat-hamisítás miatt a honvédség szolnoki repülőbázisán műszaki szolgálatvezetőként elkövetett visszaélései miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.