Harmincszor kellett javítani alig több mint három év alatt azt a szállító repülőgépet, amelyet Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége idején vásárolt a Honvédelmi Minisztérium (HM) Ukrajnától – derült ki Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszaiból, amelyet Csampa Zsolt (Fidesz) írásbeli kérdéseire adott. Mint ismeretes, a beszerzés a 2003-as év egyik leggyanúsabb ügye volt, amelyben a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomozott hűtlen kezelés miatt. Elsőként lapunk számolt be arról, hogy a szaktárca 2003-ban egy An–26-os szállító repülőgépet vásárolt 600 millió forintért, pedig szakértői vélemények szerint ilyen járművet több száz millióval olcsóbban is beszerezhetett volna. A vásárláshoz a Juhász Ferenc vezette szaktárca felmentést kért és kapott a szintén Juhász által vezetett nemzetbiztonsági kabinettől a közbeszerzés alól.
A minisztérium ezek után ráadásul nem az egyenes utat választotta a beszerzéshez, hanem egy szolnoki cégen keresztül, a Specimpex Kft. közvetítésével jutott hozzá a géphez, amely végül nem közvetlenül Ukrajnából, hanem egy ciprusi offshore cégtől érkezett meg a Magyar Honvédséghez. A HM akkoriban arra hivatkozott, hogy azért veszi meg ezt a gépet 600 millió forintért, mert a Magyar Honvédség egyik saját An–26-osának felújítása többe került volna. A Specimpex Kft. közreműködésével beszerzett jármű viszont tökéletes, korszerűsített állapotban kerül a Magyar Honvédség tulajdonába, és a kormány VIP-gépe is lehet.
Ehhez képest a Csampa Zsolt kérdéseire adott tájékoztatásból kiderül: a gép számos alkalommal adott munkát a honvédség légijárműjavító üzemének, és több esetben olyan hibát találtak rajta, amely könnyen katasztrofális balesethez is vezethetett volna. Az An–26-os hajtóműve például egy bizonyos magasság fölött eljegesedhet, amely végső esetben a gép leállását jelentheti repülés közben. A 600 millióért beszerzett gépnél azonban megesett, hogy éppen az a jelzőberendezés ment tönkre, amely kimutatja ezt a jegesedést. Javítani kellett a légcsavar, és egyéb fontos területek fűtését is. Egyszer elrepedt a gép főfutóművének fékkarimája, amely a biztonságos földre érkezéshez szükséges, de a gép több helyen be is ázott, például a vezetőfülke ablakain, vagy a függőleges vezérsík belső terében. Ki kellett cserélni a gép egyik hajtóművét is.
A tökéletlen jármű vásárlás előtti felújításáért – amellett, hogy a már említett ciprusi offshore cég a Specimpex Kft.-nek 1,8 millió dollárért adta el – három ukrán cég számlázott százezer dollárt a HM-nek. Időközben lapunk azt is kiderítette, hogy az üzletet lebonyolító Specimpex Kft. ügyvezetőjét egy helikopterbeszerzési ügyben már jogerősen elítélték. Veress István másfél év felfüggesztett börtönt kapott lopás, köz- és magánokirat-hamisítás miatt a honvédség szolnoki repülőbázisán műszaki szolgálatvezetőként elkövetett visszaélései miatt.
Mérgezés miatt meghalt egy pár Komárom-Esztergom vármegyében