Európa zöldzónákkal védekezik

A fővárosban az elmúlt napokban forgalomkorlátozást rendeltek el a súlyos levegőszennyezés miatt. Ez viszont csak egy, általában kevésbé hatékony módszere a szmog elleni küzdelemnek. Európa hetven településén inkább úgynevezett zöldzónákat vezettek be, ahonnan részben vagy teljesen kitiltották a gépjárműveket. Ezzel lényegesen csökkent az egészségre leginkább káros apróbb szálló por  koncentrációja, így nem volt szükség olyan betarthatatlan intézkedésekre, mint a rendszámellenőrzés.

2009. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa nagyvárosaiban csak ritkán küzdenek olyan szmogriadókkal a levegőszennyezés ellen, mint amilyet a napokban Budapesten vezettek be, kevés eredménynyel. Ezeket a városokat ugyanis eleve úgynevezett zöldzónákra osztották föl, ahonnan bizonyos időszakokban kitiltják a környezetszennyező járműveket.
Németországban például harminckét településről tiltották ki a legszennyezőbb gépjárműveket, amelyek még behajtási díj ellenében sem közelíthetik meg a védett városmagot. A német zónásítás a fokozatosság elvét követi, vagyis idővel a legszennyezettebb területről a legszennyezőbb kibocsátási besorolású gépjárművek után a kevésbé káros autókat is kitiltják. Aki mégis megszegi a szabályt, az büntetést fizet, Berlinben például alkalmanként negyven eurót. A rendőrök az autótulajdonosok által kötelezően használt megkülönböztető matricák alapján azonosítják a gépkocsikat. Berlin olyan szempontból is különleges város, hogy ott 2010-re már csak a legjobb kibocsátású járművek hajthatnak be a kijelölt zónákba.
Világszerte nagy meghökkenést okozott, amikor London vezetése bejelentette: 7,4 millió lakosának úgy teremt jobb levegőt és egészségesebb környezetet, hogy a várost egyetlen alacsony kibocsátású zónává alakítja a legszennyezőbb járművek teljes kitiltásával. Tavaly év elejétől ennek megfelelően Anglia fővárosában már minden járműnek, a nagy furgonoktól a nehéz teherautókig, át kellett mennie egy szigorított környezetvédelmi vizsgán, vagy fizetnie kellett azért, hogy áthajthasson a világ legnagyobb alacsony kibocsátású zónáján (low emission zone). Ennek az intézkedésnek természetesen komoly előkészítő lépései voltak, például már négy évvel ezelőtt bevezették London centrumában az úgynevezett tolongási adót, más néven a dugódíjat. A londoni útvámrendszer eredményeként tizenöt százalékkal lett kevesebb a kipufogógáz a belvárosban, miközben a bevételeket a helyi közlekedés fejlesztésére fordítják. A zöldzónában egyharmadával csökkent az autóforgalom.
Az örömbe akkor került némi üröm, amikor új polgármestere lett Londonnak Boris Johnson személyében, aki ígéretet tett a választási kampányában arra, hogy csökkenti a brit főváros dugódíjas részét. A fizetős zóna azonban megmarad, az autósok mindössze annak örülhetnek, hogy ez 2010-től előreláthatólag feleződik majd.
A behajtási díjas zónák kijelölése segített megtisztítani a levegőt Olaszország nagyvárosaiban is. Milánóban 2007. december 27-től él behajtási díj (ecopass). Munkanapokon reggel és este fél nyolc között kell fizetni annak, aki a belvárosba autóval megy. Az intézkedés bevezetése után egy hónappal a különböző napszakokban átlagosan huszonnégy százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak. A korlátozott forgalmú belvárosban az apróbb szálló por (PM10) koncentrációja harminc százalékkal esett vissza, köszönhetően annak, hogy a legszennyezőbb járműveket még pénzért sem látták szívesen ezekben a térségekben.
Bolognában a pozitív megkülönböztetés eszközét választották. Az elektromos meghajtású autók ingyen, míg a LPG gázüzeműek féláron parkolhatnak az egyetemi városban. A zöldzónába, vagyis a történelmi központba azonban tilos a behajtás szombat kivételével mindennap reggel hét és este nyolc óra között azoknak, akiknek nincs erre engedélyük.
Rómában szintén működik zöldzóna, amely a magas légszennyezés esetén akár teljes blokád alá kerül, és a területre csak az alacsony károsanyag-kibocsátású járműveknek van bejárás.
Európában összesen egyébként hetven településen jelöltek ki zöldzónát. Budapesten ezzel szemben még csak ebben az évben tervezik az intézkedés bevezetését. Egy rendelet szerint a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott, vagyis a kedvezőtlenül sok szennyező anyagot kibocsátó gépjárműveket október 20-tól március 8-ig tiltják ki a Hungária-gyűrű által határolt területekről, illetve a rakpartokról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.