Tőkeemeléssel juthatnának halászati vagyonhoz és balatoni, kis-balatoni halászati joghoz a tóparti önkormányzatok. Ugyanakkor a településeknek most elég gondot jelent a balatoni hajózásnál szükséges több száz milliós tőkeemelés biztosítása, ezért úgy tűnik, egyelőre le kell mondaniuk a halászattal kapcsolatban évek óta hangoztatott törekvésükről. Vannak olyan vélemények, hogy azért sem ragaszkodnak görcsösen a helyhatóságok a halgazdasági részvények megszerzéséhez, mert a balatoni halászat évek óta veszteséges.
Kiss György Károly, a Balatoni Halászati Zrt. vezérigazgatója azt hangsúlyozta: holdinggá kell alakítani a halászati társaságot. Az anyavállalat alaptevékenysége az állományszabályzó (ökológiai célú) halászat, a horgásztatás és a halőrzés volna, a többi feladat, így a halfeldolgozás, a kereskedelmi tevékenység és a cég három tógazdasága kft.-k kezébe kerülne. Lapunknak a legutóbbi vagyonkezelői döntés után azt mondta: azért lett volna jobb a holdinggá alakulás, mert a kiszervezett tevékenységek jobban kötődtek volna az anyatársasághoz.
– Az egyik legféltettebb nemzeti kincsünk, a Balaton állami tulajdonban marad. A legfőbb cél a tó élővilágának megőrzése és a horgászturisztika feltételeinek biztosítása – nyilatkozta a minap Suchman Tamás. A halászatban harmincszázalékos tulajdonjogot élvező Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke arra emlékeztetett, hogy éppen ezért került a halászati cég igazgatóságába az MTA Tihanyi Limnológiai Kutatóintézete, a Balatoni Nemzeti Park és a horgászegyesületek szövetségének képviselője. – A BFT hamarosan arról is dönt majd, hogy a Balatoni Nemzeti Park is élvezzen tulajdonosi jogokat a halászatban.
Mivel a balatoni halászat a legnagyobb veszteséget évek óta a busák miatt kénytelen elviselni, amiként korábban, a jövőben is állami segítségre szorul. A környezetvédelmi tárca ezért is ígér speciális eszközöket a busahalászathoz.
Kiss György Károly gyorsítaná az átalakulás ütemét. A vezérigazgató lapunknak elmondta: a jövő évi tervezés, többek közt a haltelepítés miatt is mielőbb tudni kellene, ki működteti majd a tógazdaságokat, kinek a kezébe kerül a kereskedelem és a feldolgozás.
– Január 20-ra kell elkészítenünk az értékesítés részleteit, február 5-én pedig már döntés születik. A halastavakkal kapcsolatos feladatok nem engednek meg ennyi várakozási időt – fűzte hozzá. Kérdésünkre elmondta: a balatoni halászat százhetven dolgozójából az anyacégnél ötvennek biztosítható a munkahelye, így várható, hogy a kiszervezés leépítéssel jár.
Baleset miatt lángokban az M1-es autópálya, több kilométeres a dugó