Több mint hétévnyi várakozás után lett kizárólagos tulajdonosa a korábban állami kézben lévő balatoni hajózásnak huszonkét tóparti önkormányzat. Az állami vagyonkezelő azzal a feltétellel adta át ingyenesen a helyhatóságoknak a kezében lévő 49 százalékos részcsomagot, hogy a hajózási társaság fejlesztése, elsősorban egy új kompátkelő építése és új hajók beszerzése érdekében kétmilliárd forint tőkeemelést vállal az új tulajdonosi kör.
Már korábban sejthető volt: az önkormányzatok közül azoknak, amelyek költségvetési gondokkal küszködnek, sokba kerül majd az ingyenrészvény. Az új tulajdonosok ezért azt is rögzítették, hogy a hajóspapírokkal egymás között is lehetséges a kereskedés. Tehát, akinek gondot jelent a kétmilliárd forintos kötelezettség rá eső hányadának átutalása, az a teljesítés előtt vagy azt követően részvényeiből felajánlhat a tulajdonostársaknak.
A legtöbb hajósrészvénnyel rendelkező siófoki önkormányzat már a kezdet kezdetén bejelentette a részvényvásárlási szándékát. Időközben Fonyód negyvenmillió, a Veszprém megyéből Somogyba „készülődő” Balatonvilágos pedig hárommillió forint névértékű részvényt adott el Siófoknak.
Csakhogy van olyan önkormányzat, amelyiknek nem nagyon tetszik, hogy a népszerű balatoni üdülőváros részvényvásárlásokkal növeli befolyását. – Jó lenne, ha a társulásban nem Siófok döntene – mondta lapunknak a legnagyobb és a legszebb hajókikötővel büszkélkedő Balatonföldvár polgármestere. Bezeréti Katalin szerint a hajózási társaságban a tagoknak olyan döntési jogosultságot kellene élvezniük, mint amilyet az önkormányzati társulás tagjai élveznek. Balázs Árpád siófoki polgármester cáfolja, hogy részvényvásárlásuk a nagyobb befolyás érdekében történt. – Siófoknak mindegy, hogy húsz vagy huszonegy százaléka van. Részvényvásárlásunkkal két önkormányzat fizetési gondjait kívántuk enyhíteni. Azt akartuk, hogy ne dőljön be a vagyonátadás – nyilatkozta újságírói kérdésre. Hozzátette: a Fonyóddal és a Balatonvilágossal kötött részvényvásárlási szerződést megküldték minden társtulajdonos önkormányzatnak, ám egyik sem jelezte vételi szándékát.
– Lakosságszám és a balatoni hajózásban való részvétel alapján ment végbe a huszonkét önkormányzat között a részvényjuttatás, így érthető, hogy Siófoknak, Keszthelynek és Balatonfürednek több jutott, mint a kisebb hajókikötővel rendelkező településeknek – emlékeztetett a Balatoni Hajózás Zrt. vezérigazgatója. Horváth Gyula lapunknak azt mondta: hét éven át a huszonkét érintett önkormányzat korrekt együttműködésről tett tanúbizonyságot. Biztos benne, így lesz ez a jövőben is. Közülük bárki adhat el és vehet részvényt.
Ami pedig a balatoni hajózási társaság helyzetét és legközelebbi terveit illeti, a vezérigazgató elmondta: a társaság tavalyi jegybevétele meghaladta a kétmilliárd forintot. A télen megújul az egyik komp és a Füred katamarán, új belsőt kap a nosztalgiaflotta büszkesége, a Helka, jelentős átalakítások lesznek a Fonyód és a Szántód motorosokon. Tavasszal pedig folytatódik a boglári vitorlásklubház és az új balatonmáriai hajókikötő építése.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán