
origo.hu
Megkötözve, fej nélkül hevertek az áldozatok - döbbenetes leleteket találtak a magyar régészek
A tiltakozók Sólyom Lászlóhoz fordulnak segítségért. A gépek öt-hat száz méter magasan húznának el Almádi felett
Állnak az almádi polgárok a jeges szélben, ki maszkban, ki gázálarcban, ki csak táblát tartva: „Légi veszély! Kell ez a nyakunkba?” – „Az egyik fülünkön be, a másikon ki, ki bírja ki?” – „Az almádi ürgék nemet mondanak!” Miközben az almádi „ürgék” a Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesület felhívására a Pannónia Kulturális Központ előtt tiltakoznak, a szentkirályszabadjai ürgék a sorsukra várnak. Egyesek szerint az ő életkilátásaikról nagyobb körültekintéssel döntenek, mint az almádiakéiról, vagyis az ürgeélet drágább Magyarországon, mint az emberélet.
Keszey János almádi polgármester kezdi a felszólalók sorát, elmondja, hogy a képviselő-testület is elutasítja a jelenlegi repülőtér-üzemeltetési terveket, mivel a le- és felszállások a város felett történnének, valamint hogy bíznak az összefogás és a nyilvánosság erejében. Dávid Gyula, a légtérvédők elnöke arról beszél, hogy a szovjet csapatok kivonulása óta csend volt Balatonalmádi felett. A mostanáig nyilvánosságra került tervek szerint a gépek öt-hat száz méter magasan húznának el a város felett, magasabban fekvő pontjától pedig legfeljebb kétszáz méterre, tehát integetni lehetne a pilótának. Hozzáteszi: Almádi polgárai nem a fejlesztés ellen tiltakoznak, hanem az ellen, hogy az offshore cégek mögé bújt külföldi befektetők diktálnak, és kijelentik: nincs alternatíva. Csak és kizárólag a város és a tó fölött tudnak és fognak repülni. Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja azzal biztatja a megjelenteket, hogy összefogással térdre kényszeríthető a multi, lásd a pusztazámori hulladékégető bukását. Bálint Sándor, a helyi konzervatív kör elnöke nem zárja ki a polgári engedetlenség meghirdetését sem, adatokat sorol, melyek bizonyítják, hogy itt nem a helyiek érzékenységéről, hanem komoly környezeti károkozás megakadályozásáról van szó, hiszen telibe kapja Almádit a légi folyosó. A szakértő a beruházó BudaWest Airport Holding Zrt. hét főbűnét sorolja, mely rögzíthető mint a helyi tiltakozók érveinek összefoglalása: vége a város nyugalmának, a repülőtér és a repülés szennyezi az ivóvízbázist, illetve a Balaton vizét (kerozintartályok a föld alatt). Szennyeződik a levegő, a lökéshullámok tönkreteszik az épületeket, köztük a műemlékeket. A gyermekek szellemi fejlődésének károsodása repülőtér közelében bizonyított tény, az építkezés miatt a természetkárosítás (ürge és ragadozó madarak pusztulása) szintén, s végül, de nem utolsósorban a legnagyobb bűn: legértékesebb nemzeti vagyontárgyunk, kincsünk, a Balaton tönkretétele.
A bűnlajstrom elég ütős, vegyük sorra, van-e benne túlzás. A történet kezdete 2004. december 15-e, amikor a magyar katonai vezetés Szentkirályszabadján bezárja a Magyar Honvédség 87-es bakonyi harcihelikopter-ezredének repülőterét, majd az állam a területet térítésmentesen átadja a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzatnak. A két település, a közös tulajdonos (a terület egyharmada Veszprémé, kétharmada Szentkirályszabadjáé) eladásra hirdeti meg a 440 hektáros területet és a rajta lévő ingatlanokat. A pályázat nyertese egymilliárd forintos ajánlatával az angol, amerikai és magyar szakmai-pénzügyi befektetők tulajdonában lévő BudaWest Airport Holding Zrt., mely 2006 novemberében veszi birtokba a repülőteret, valamint vállalja, hogy a rendezési terv elfogadását követő két éven belül megkezdi egy nyilvános, kereskedelmi repülőtér működtetését. Ezzel párhuzamosan ipari, logisztikai, tudományos park kiépítése is szerepel a terveikben. A fejlesztések első ütemét, a légikikötő megépítését 2008 végére ígérik, a tervek szerint három és fél milliárd forintos beruházással.
Most 2009 februárját írjuk, és a szentkirályszabadjai repülőtéren még nem történt egyetlen kapavágás sem. Ilyen eredményes lenne a civil tiltakozás? Nem egészen erről van szó. Ez idáig ugyanis a hatóságok kezén jártak az engedélyezési papírok. Valamint: a 2006. őszi önkormányzati választások megváltoztatták a veszprémi városvezetés összetételét – és ezzel némileg a helyzethez való hozzáállását is. Ezt jelzi, hogy 2008 szeptemberében a városfejlesztési és környezetvédelmi bizottság javaslatára módosítás történt, mely szerint a repülőtér üzembe helyezését megelőzően a meglévő épületek tízszázalékos mértékig terjedő bővítésére adható ki csupán építési engedély. Tehát amíg nincs meg a repülőtér, addig nincs ipari park és logisztikai központ sem. Ez pedig nem túl jó kilátás egy befektetőnek, amelynek azt kell látnia, hogy a sármelléki repülőteret az üzemeltetőnek téli kényszerpihenőre kellett küldenie. A megtérülési kilátások tehát egy fapados légikikötő esetében nem túl ígéretesek.
Nem lehet véletlen, hogy a befektető a jelek szerint nagyobb dobásra készül, erre engednek következtetni azok az engedélykérelmek, melyek a hatóságokhoz érkeztek. Ciráki Csaba, a vállalkozás igazgatósági tagja lapunknak azt nyilatkozta, természetesen készítettek gazdaságossági-megtérülési számításokat, de ezek nem nyilvánosak, ez belső cégügy. Több forgatókönyv is van, melyek a nemzetközi és hazai gazdasági környezethez alkalmazkodnak. Óriási területről van szó, ha szerényebb profit látszik, akkor kisebb volumenű lesz a beruházás első szakasza, és várnak a további fejlesztésekkel. Megerősítette, hogy csak a repülőtér megépítése ötmilliárd forintba kerül, és meggyőződése szerint az idén ősszel meg is tudnak nyitni.
Valóban nehéz megérteni, milyen derűlátó gazdaságossági számítások lapulhatnak a BudaWest íróasztalfiókjában. A 240 millió forintos törzstőkével rendelkező, ír–izraeli befektetői hátterű, offshore vállalkozások tulajdonában lévő cégnek a hírek szerint nincs pénze, tehát hitelből készül repülőteret építeni. A hitel azonban ma nagyon drága. Ám a szentkirályszabadjai vállalkozásnak nem ez az egyetlen kockázata. A reptér 200 kilométeres környezetében hat nagy nemzetközi reptér van (Ferihegy, a Bécs melletti Schwechat, Pozsony, Graz, Maribor, Zágráb), további három nemzetközi repülőtér határállomással (Sármellék, a Győr melletti Pér, a Pécshez közeli Pogány) működik, vagyis inkább vegetál. Engedélye van Börgöndnek (Székesfehérvár), a Balatontól 40, Veszprémtől 50 kilométerre, fejlesztési tervek vannak Taszár, Siófok-Kiliti, Tököl, Vát-Porpác (Vas megye), Pápa, Zalaegerszeg és Tapolca esetében is. Gazdasági irrealitás, hogy ennyi repülőtér életképes lehet. Ha megépülnek is, néhány év után a többségük bezár, jósolják a szakértők.
E történetnek Iványi András, Szentkirályszabadja polgármestere mindvégig szereplője volt, húsz éve, mióta a település függetlenedett Balatonalmáditól, ő a vezetője. Azt mondja, a 440 hektáros területet repülőtérnek kérték és kapták vissza az államtól, és erre a célra is adták el. Hiszen mindenki egyetértett abban, hogy a régiónak szüksége van polgári repülőtérre, és ez az igény a Balaton-törvénybe is bekerült. A BudaWest viszont tisztában volt azzal, hogy a légikikötőnek semmilyen engedélye nincs, tehát a drága és hosszadalmas eljárásokat nekik kell végigvinniük és finanszírozniuk. Arra a kérdésre, nem volt-e túl alacsonyra szabva a vételár (a környezetvédők szerint a hatalmas területet szántóföldáron értékesítették), Iványi azt válaszolta, pályázat volt, és ez volt a legmagasabb ajánlat. A BudaWest az egymilliárdos vételáron felül még legalább ennyit költött el mostanáig a szükséges eljárásokra, tervekre. A szerződés szerint a repülőteret nemcsak meg kell nyitnia 2010 szeptemberéig, de öt évig köteles üzemeltetni is. Ha ezeket a feltételeket nem teljesíti, a szerződés érvényét veszti. Hogy akkor mi történik? „Lehet, hogy vissza kell vásárolnunk” – mondja a polgármester. Mások úgy vélik, a BudaWest majd jó haszonnal továbbadja.
A szentkirályszabadjai polgármester a Pannónia Kulturális Központ elé szervezett tiltakozásnak és az épület nagytermében tartott közmeghallgatásnak csak külső szemlélője. Ha Almádi felől nézzük, az ő szerepe valóban nem dicséretes e történetben. Van, aki egyenesen azt üzente neki, szégyellje magát. Egy 2200 lakosú kistelepülés vezetője persze nem veheti a vállára a világ baját. Nem tette ezt Iványi sem, csak igyekezett jól kijönni a nagyok csatájából. Mint mondja, az eladási feltételeket az akkor még szabad demokrata vezetés alatt álló Veszprém diktálta, a város kívánsága volt, hogy az adásvétel hatástanulmány készítése nélkül bonyolódjon le. A bevételt felezték. Szentkirályszabadjának, melynek éves költségvetése négyszázmillió forint, jól jött a félmilliárd. Iványi, aki jól ismeri az üzleti partnert, a helyi viszonyokat, azt mondja, nem eladni kellett volna a területet, hanem köztulajdonba vonni, akkor számtalan problémát el lehetett volna kerülni. De nekik így, ebben a formában a repülőtéri terület csak teher volt: őrzése, karbantartása pénzükbe került.
Az almádi polgárok kívánságára január 16-án délután, a tiltakozó gyűlést követően közmeghallgatást tartott a környezetvédelmi hatóság, a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, hogy megismerje a helyiek szakmai ellenvetéseit, és azokat mérlegelve kezdeményezze vagy tagadja meg a repülőtér engedélyének a kiadását. Mint hallhattuk, eddig tizenegy szakhatóság vizsgálta az ügyet, az ő engedélyük megszületett, valamint 649 ügyféli jogállással rendelkező bejelentkezés történt. Ők azok az érintettek, akik igazolni tudják, hogy az ügyek menetében érintettek. Bár a hatóság képviselője előzetesen felhívta az összegyűlt több száz érdeklődő figyelmét, hogy hozzászólásokból csak a szakmai érveket tudják érdemben vizsgálni, sok volt az indulatos, civil megnyilvánulás is. A hangulat azonban nagyon bizakodó, egyesek azt várták, hogy a környezetvédelmi hivatal már aznap este meghajol a helyiek érvei előtt.
A város vezetése és lakói joggal kifogásolják, hogy Veszprém és Szentkirályszabadja eddig kihagyta őket minden egyeztetésből, miközben az ügy az ő bőrükre megy. Az ő nyugalmuk lesz oda, az ő ivóvizük szennyeződik – a város a Balaton tisztított vizét issza –, az ő ingatlanjaik értéktelenednek el, és az ő gyermekeik sínylik meg a folyamatos zajt. A kérdés, sikerült-e hétfőn este meggyőzően, helytálló szakmai érvekkel bizonyítaniuk az igazukat, hogyan mérlegeli majd ezt a hatóság. Kutics Károly önkormányzati képviselő azt mondja, a szakértőik mostanra tudták összegyűjteni az adatokat, amelyek cáfolják a befektető által a környezeti terhelésről leírt valótlan állításokat. A képviselő kiszámolta, hogy a jelenlegi feltételek mellett ötvenkét év alatt térülne meg a beruházás, és nehezen képzelhető el, hogy a befektető valóban ilyen hosszú távra tervez.
A jelek valóban arra utalnak, hogy a BudaWest nem kis, fapados repülőteret tervez. A jelenlegi 2000 méteres kifutópályát ugyanis 2500 méterre kívánja meghosszabbítani, ami azt jelenti, hogy óriásgépek le- és felszállására is alkalmas lenne. Ez pedig valóban komoly zaj- és környezeti terheléssel járna. A négyből három légi folyosó Almádi fölött menne, engedélyt évi 18 760 műveletre, vagyis átlagban napi harminc gépre kértek. A BudaWest közmeghallgatáson megjelent szakértője, Fördős László sikertelenül győzködte a megjelenteket arról, hogy nincs lehetőség a leszállópálya elforgatására (Almádiban ebben látják az egyik menekülési lehetőséget), mivel a harmincéves meteorológiai adatok alapján az uralkodó széliránynak a jelenlegi pálya felel meg, valamint egy hegyet is el kellene ehhez hordani. Hivatkozott arra is, hogy a légi folyosó sem alakítható ki kedv szerint, mivel a Bakony és környékének légtere zsúfolt Pápa, illetve a katonai lőterek miatt. Nem aratott sikert azzal a bejelentésével sem, hogy a BudaWestnek kötelessége repülőteret építeni, mert erre kormányrendelet van (1998-ból).
Veszprém főépítésze, Horváth Gábor a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy Veszprém és Szentkirályszabadja a rendezési tervet a területre már elfogadta, Szentkirályszabadja azt a gátat szabta, hogy új funkciók csak repüléssel kapcsolatban alakíthatók ki. Mivel a repülőtér természetvédelmi területet érint, még az a korlátozás is megtörtént, hogy bár az egy helyrajzi számon lévő területnek csak egy kis részén élnek védett ürgék, az egésze védelmet kapott. A főépítész szerint bonyolult és hosszadalmas egyeztetési eljáráson vannak túl, figyelembe vettek minden előírást. Arra a kérdésre, hogy a vevők a szerződéskötés előtt tisztában voltak-e azzal, természetvédelmi területet is vásárolnak, Horváth Gábor azt felelte, a pályázati kiírásban és a Magyar Közlönyben is szerepelt ez, tény, hogy a szerződésbe ezt nem foglalták bele. A vevők utána próbálták játszani a meglepettet. De ha valaki valamit vesz, legyen körültekintő.
Meglepő fordulat más is volt a történetben: Balatonalmádi az utolsó pillanatban támadta meg az eljárást, melyben addig a közigazgatási hivatal nem talált hibát. A főépítész szerint az eddigi engedélyek a környezetvédelmi előírásokat betartva születtek meg, ha baj van velük, akkor az előírásokkal is baj van. Horváth úgy véli, végül nem lesz akadálya annak, hogy a beruházó megkapja a környezetvédelmi engedélyt, de tény, hogy a késedelem a multinak komoly kárral járhat, hiszen lemarad a repülőterek versenyében, s ha nem sikerül időben elkészülnie, akkor a szerződése is semmissé válik.
Miközben nem volt beszélgetőpartnerem, aki ne érzett volna együtt az almádi polgárokkal, erősebb volt az a vélemény, hogy a beruházást nem lehet megakadályozni. E szakvéleményekkel szemben áll a helyi civilek lelkesedése és elszántsága s immár szakértői gárdája, amelyik azt igyekszik bizonyítani, hogy a beruházó nem mond igazat, hamis adatokat adott, és azokra kapta meg az engedélyét.
Balatonalmádiban a tervek szerint az EP-választásokkal egy napon népszavazás lesz a kérdésben, és bejelentették, hogy irataikat felviszik a Sándor-palotába, a köztársasági elnökhöz. Ha Sólyom László nem volt rest sétálni a Zengőért, hátha eljön a Balatonhoz is.
A környezetvédelmi hatóság, mérlegelve a Balatonalmádiban hallottakat, hamarosan meghozza a döntését. Addig mindenki reménykedhet.
Megkötözve, fej nélkül hevertek az áldozatok - döbbenetes leleteket találtak a magyar régészek
Ez már nem játék: Bognár György udvari bolondnak nevezte Kubatov Gábort
„Kár érte, fantasztikus játékos” – eldőlt Kerkez Milos sorsa
Felvásárolják a világ ötödik legnagyobb sportcipőgyártóját
Szoboszlainak fontosabb a házassága, mint a Liverpool bajnoki címe
Vizet találtak a Marson: rátalálhattak a bolygó eltűnt óceánjára
A Real Madrid bajnoka szégyennek nevezte Vinícius tettét a Barcelona ellen
Brad Pitt az életéért küzd, befutott a Forma-1-es film legújabb előzetese – videó
Hatalmas, meglepő titok derült ki Orbán egyik véresszájú ellenfeléről
Szabó Bálint is feltűnt a szentendrei Lázárinfón
Magyar Péter már a földön feküdt, amikor még egyet rúgtak bele a sajátjai
Jégkorong-vb: Zseniális magyar játék, óriási győzelem!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.