Száz kilométeres sebességgel robogó személyautóval tesztelték a múlt hónapban a Siófok határában elterülő Kiliti repülőterének füves leszállópályáját. S miután több könnyű testű gép is sikeres fel- és leszállópróbát tett, az üzemeltető megnyitotta a már évek óta zárva tartott légikikötőt, amely éjjel-nappal fogadhat és indíthat gépeket.
A létesítmény 1963 és 1968 között nem vett részt a belföldi forgalomban, mert a szocializmus idején éjszakánként MiG–21-es vadászgépek használták. Húsz éve a siófoki Zenit Sportrepülő Egyesület használja a területet, egy éve pedig a siófoki önkormányzat megvásárolta a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től – mondta el Gruber Attila országgyűlési képviselő, az egyesület elnöke.
A Siófok-Kiliti Repülőtér Kft., amellyel 99 évre szóló szerződést kötött az üdülőváros önkormányzata, elsőként a leszállópályát tette rendbe, és újra cserélte az elavult fénytechnikát. Ez utóbbi olyan látási viszonyokat teremt a gépek számára, amilyet az országban egyetlen más füves pálya sem nyújt. Megújult a fogadóépület, folyamatban van az ebédlő átépítése, és a jövőben egy kisebb szálloda megvalósítását is tervezi az üzemeltető. Gruber Attila hozzátette: látványos légi attrakciók helyszíne lesz Kiliti, ahol ejtőernyős és sportrepülőképzés indítását is tervezik.
– Nem akarunk versengeni Sármellékkel, annak más a funkciója. Mi olyan korszerű kelet-balatoni légikikötővé szeretnénk fejleszteni Kilitit, amely nemcsak sport- és turisztikai célokat szolgál, hanem a befektetni szándékozó üzletemberek számára is úti cél lehet. Első állomása azoknak, akik repülőgéppel érkeznek hazánkba, és a Balatontól indulnak tovább – érvelt a fejlesztés szükségessége mellett Balázs Árpád, Siófok polgármestere.
Kilitiben tehát a jövőben is landolhatnak és felemelkedhetnek repülők. Ám Balatonalmádi és a környező települések – így Siófok – tiltakozásának eredményeként a szentkirályszabadjai volt katonai repülőtér a környezetvédelmi tárcától nem kapta meg az előzetes üzemeltetési engedélyt. Balázs Árpád ezzel kapcsolatban leszögezte: Siófok nem a légikikötőt, hanem a repülés irányát ellenzi. A Szentkirályszabadjára tartó, vagy onnan felszálló gépek ugyanis zajvédelmi és levegőtisztasági szempontból kedvezőtlenül befolyásolhatnák Siófok életét is.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját