Életveszélyes hidak a balatoni bringaúton

A tó körül biciklizők sokaságát érintő események még csak most következnek a Balatonnál. Ezért is sürgetik az érdek-képviseleti egyesületek a bringaút rendbetételét, s hogy ne csak Almádiban, hanem legalább tizenöt-húsz balatoni településen legyen szervizzel, őrzött parkolóval és tisztálkodóhelyiséggel ellátott túraközpont.

2009. 06. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jó időnek köszönhetően megszaporodtak a Balaton mellett a biciklisek, akik sok kellemetlenséggel kénytelenek szembenézni az alig észrevehető táblákkal jelzett bringaúton. – Kutyasétáltatókat, gyalogosokat kell kerülgetniük a kerékpározóknak, tizenöt-tizenhat helyen pedig forgalmas főúton vagy vasúti átkelőn kell átverekedniük magukat – kezdte sorolni a bosszantó körülményeket Németh Zsolt, a Balatoni Kerékpáros Egyesület elnöke. Elmondta: a 210 kilométer hosszú balatoni bringaútból mindössze 108 kilométernyi a kimondottan kerékpárút, ám annak egynegyede olyan keskeny, hogy szinte lehetetlen rajta közlekedni.
– Százkét kilométeren gépjárművek által használt, úgynevezett vegyes forgalmú közúton haladnak a kerekezők. A legveszélyesebb szakasz az aligai, a füredi, a balatonrendesi, a badacsonyi, a déli parton pedig a siófoki sétányon futó, a földvári és a szántódi rész. Ráadásul néhol életveszélyes hidakon kell áthajtaniuk a kerekezőknek.
Németh Zsolt nem hallgatta el: a kerékpározás kultúráján is van mit csiszolni, a legbosszantóbb viszont az, hogy a gépjárművezetők nem mindig figyelnek az utakon kerekezőkre. A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedés-rendészeti osztályán azonban megtudtuk: mivel a bringautat jelző tábla nem KRESZ-, hanem tájékoztató tábla, az autóvezető nem vonható felelősségre. Gyakorta maguk a gépkocsik sofőrjei csodálkoznak azon, hogy miért haladnak egymás mellett, gyakran a forgalommal szemben az úton a biciklisek. Holott csak ők is használják a rendelkezésükre álló közterületet.
Gazdátlan, romos a balatoni bringaút: a települések közti szakaszokon a betont feltörő gaz, fagyökerek akadályozzák a biztonságos haladást. Az önkormányzatok ilyen állapotban nem hajlandók átvenni az államtól azok kezelését. Erre ugyanis nem elegendő a városok, falvak forrása. Egy, a közelmúltban tartott keszthelyi tanácskozáson elhangzott: mivel a balatoni kerékpárút állami beruházásban épült, ezért a központi költségvetésnek kellene finanszírozni az állagmegőrzést is.
Az érdek-képviseleti egyesületek azt is szorgalmazzák, legalább tizenöt-húsz balatoni településen legyen szervizzel, őrzött parkolóval és tisztálkodóhelyiséggel ellátott túraközpont. Az első, ez ideig egyetlen tóparti parkolj és bringázz túraközpont Almádiban, a Véghelyi Dénes u. 8. szám alatt várja a kerekezőket. Remélhetőleg a létesítmény hamarosan felkerül az európai kerékpárostérképre is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.